Istotą kryzysu jest jego niejednoznaczność w oddziaływaniu na przedsiębiorstwo. Z jednej strony ma charakter zaburzenia, zakłócenia, patologii, z drugiej — stanowi szansę na sukces, poprzez dokonanie wymuszonych wprawdzie, ale rozwijających przedsiębiorstwo zmian. Zetknięcie z kryzysem, oprócz konieczności poszukiwania strategii i metod postępowania, przynosi frustrację i psychologiczną rysę na samoocenie menedżerskiej wartości. Stąd niezbędna jest wiedza z zakresu problematyki kryzysu w przedsiębiorstwie, jego istoty oraz diagnozowania sytuacji kryzysowej, wyboru strategii postępowania z kryzysem i kształcenie umiejętności właściwego stosowania metod i narzędzi walki z nim.
W kursie omówiono strategie zarządzania kryzysem w przedsiębiorstwie i szczegółowo zanalizowano metody naprawcze, przedsięwzięcia restrukturyzacyjne, narzędzia oddłużania przedsiębiorstw. Wiele miejsca poświęcono strategiom likwidacji i upadłości firmy w warunkach kryzysu.
Cel kursu:
Uczestnik kursu pozna teoretyczne aspekty tematu oraz uzyska umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce. Po zakończeniu kursu uczestnik będzie potrafił:
- wykorzystywać metody ograniczania eskalacji kryzysu,
- scharakteryzować dostępne opcje strategiczne zwalczania kryzysu,
- stosować kryteria wyboru strategii postępowania z kryzysem,
- wykorzystać proaktywne działania antykryzysowe,
- zdefiniować pole strategicznego wyboru sposobu reagowania na kryzys w przedsiębiorstwie,
- wykorzystywać narzędzia naprawy obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa,
- zastosować przedsięwzięcia restrukturyzacyjne w warunkach kryzysu w przedsiębiorstwie,
- rozpoznać systemowe narzędzia oddłużania przedsiębiorstw i procedury ich wykorzystania,
- rozpoznać warunki przymusu zakończenia działalności przedsiębiorstwa,
- ocenić kapitał realokacyjny,
- wykorzystywać narzędzia transakcji wspomaganych długiem,
- prawidłowo ocenić stan i konsekwencje niewypłacalności przedsiębiorcy,
- scharakteryzować podstawy przymusu upadłościowego niewypłacalnego przedsiębiorcy.
Zawartość kursu:
1. Strategiczne zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie
2. Metody strategii naprawy przedsiębiorstwa
3. Likwidacja i upadłość przedsiębiorstwa jako skutek kryzysu