Istotą kryzysu jest jego niejednoznaczność w oddziaływaniu na przedsiębiorstwo. Z jednej strony ma charakter zaburzenia, zakłócenia, patologii, z drugiej — stanowi szansę na sukces, poprzez dokonanie wymuszonych wprawdzie, ale rozwijających przedsiębiorstwo zmian. Zetknięcie z kryzysem, oprócz konieczności poszukiwania strategii i metod postępowania, przynosi frustrację i psychologiczną rysę na samoocenie menedżerskiej wartości. Stąd niezbędna jest wiedza z zakresu problematyki kryzysu w przedsiębiorstwie, jego istoty oraz diagnozowania sytuacji kryzysowej, wyboru strategii postępowania z kryzysem i kształcenie umiejętności właściwego stosowania metod i narzędzi walki z nim.
W kursie omówiono
rolę kryzysu w rozwoju i funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, zanalizowano szczegółowo sytuację kryzysową oraz przedstawiono narzędzia diagnostyki i identyfikacji kryzysu w organizacji.
Cel kursu:
Po zakończeniu kursu uczestnik będzie potrafił:
- scharakteryzować mechanizm występowania kryzysu w przedsiębiorstwie,
- opisać kryzysogenną interakcję cyklu koniunkturalnego i działalności przedsiębiorstw,
- określić podatność przedsiębiorcy na wprowadzanie zmian adaptacyjnych i antycypacyjnych,
- określić prawidła i konsekwencje fazowości funkcjonowania przedsiębiorstwa,
- rozpoznać rodzaje kryzysu w przedsiębiorstwie,
- rozpoznać objawy sytuacji kryzysowej,
- stosować prawidła oceny nasilenia zakłóceń w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa,
- określić system identyfikacji kryzysu w przedsiębiorstwie,
- wykorzystać metodykę diagnostyki stanu ekonomiczno-technicznego przedsiębiorstwa dla identyfikacji obszarów zagrożeń,
- wykorzystać metody klasycznej analizy finansowej dla potrzeb rozpoznania kryzysu w przedsiębiorstwie,
- stosować narzędzia analizy strategicznej dla oceny zagrożeń kryzysowych,
- stosować modele scoringowe i wielokryterialne oceny zagrożeń bankructwem przedsiębiorstw,
- stosować modele wykorzystania sztucznej inteligencji w prognozowaniu upadłości.
Zawartość kursu:
- Podłoże makrogospodarcze i organizacyjne sytuacji kryzysowych w przedsiębiorstwie
- Podatność firmy na kryzys
- Diagnostyka kryzysu w przedsiębiorstwie
Czas trwania: 8 tygodni