Zarządzanie projektami jest w chwili obecnej jedną z nieodłącznych kompetencji osób na stanowiskach kierowniczych i specjalistycznych. Wiele organizacji działa czy to całkowicie w oparciu o zarządzanie poprzez projekty, czy też w dużej mierze koncentruje się na zarządzaniu projektami. Dlatego też podstawowe narzędzia i procesy zarządzania projektami powinny stać się etapem obowiązkowym w kształceniu każdego managera lub specjalisty.
Głównym celem szkolenia jest prezentacja podstaw metodologii zarządzania projektami tak aby uczestnicy byli w stanie samodzielnie zaplanować, poprowadzić oraz zakończyć i ocenić przykładowy projekt. Szkolenie będzie okazją do praktycznego wykorzystania zaproponowanych narzędzi za sprawą licznych warsztatów oraz analizy case study
DLA KOGO
Zaparszamy na szkolenie wyższą i średnią kadrę kierowniczą, specjalistów, liderów lub managerów projektów z niewielkim stażem
KORZYŚCI
- Wysoka jakość
zajęcia prowadzą trenerzy posiadający przygotowanie i doświadczenie dydaktyczne w zakresie wykorzystywania aktywnych metod doskonalenia kompetencji
- Praktyczna forma
szkolenie ma charakter teoretyczno-praktyczny, z wykorzystaniem metod aktywizujących uczestników
- Wzajemna wymiana doświadczeń
pomiędzy uczestnikami szkolenia ,
- Konsultacje z trenerem
- Certyfikat ukończenia szkolenia.
PROGRAM RAMOWY
- Jakie działanie uznajemy za projekt
- Jakie kryteria musi spełniać zorganizowane działanie, aby uznać je za projekt
- Aspekty zarządzania projektem
- Aspekty zarządzania w procesie realizacji projektu:
- Czas
- Ludzie
- Budżet i zasoby materiałowe
- Ryzyko operacyjne
- Jakość
- Zalety i wady z organizacji pracy zgodnie z zasadami zarządzania projektami
- Proces zarządzania projektem
- Identyfikacja i omówienie poszczególnych etapów w procesie zarządzania projektem - od wizji aż do zakończenia projektu
- Wizja projektu
- Precyzowanie wizji projektu: opisanie tła biznesowego projektu
- Określanie kluczowych elementów projektu - karta projektu
- Omówienie zasad definiowania celu projektu
- Wyznaczanie celów metodą: termin - działanie - zmiana
- Definiowanie celów projektów dla poszczególnych zespołów
- Definiowanie zakresu projektu
- Opis zakresu projektu:
- Miejsce projektu wobec innych działań w firmie
- Jasne wyznaczenie elementów, które wchodzą,
a które są poza zakresem projektu
- Planowanie zakresu zadań
- Omówienie zasad planowania zakresu zadań dla projektu
- Poziomy planowania: operacje - zadania - czynności
- Definiowanie zakresu zadań do projektów poszczególnych zespołów
- Zarządzanie czasem w projekcie
- Omówienie zasad zarządzania czasem w fazie planowania i wdrażania projektu
- Diagram Gantta - budowanie planu czasowego projektu
- Prezentacja zastosowania diagramu Gantta do planowania i koordynacji zadań
- Praktyczne zastosowanie diagramu i jego analiza
- Planowanie realizacji zadań poszczególnych projektów w formie diagramu
- Ścieżka krytyczna
- Wyznaczenie ścieżek krytycznych
- Analiza poszczególnych diagramów - wnioski operacyjne dotyczące koordynacji zadań i sposobu kierowania projektem
- Planowanie systemu kontroli w projekcie
- Omówienie zasad - kontrola wyników i monitoring działań
- Planowanie systemu kontroli:
- Kamienie milowe
- Jakie dane są niezbędne dla efektywnej kontroli na poszczególnych kamieniach milowych
- Metoda i częstotliwość raportowania
- Prowadzenie spotkań zespołu projektowego
- Zarządzanie kompetencjami w zespole - diagram podziału odpowiedzialności
- Podział zadań a podział kompetencji
- Zasady wyznaczania zakresów kompetencji w zespole projektowym i dla podwykonawców przy pomocy diagramu podziału odpowiedzialności
- Diagram podziału odpowiedzialności
- Analiza diagramów - wnioski operacyjne dotyczące komunikacji w zespole projektowym, sposobu kierowania projektem, roli lidera
- Kierowanie zespołem projektowym - rola lidera
- Jaki jest podział ról w zespole projektowym
- Specyfika kierowania zespołem projektowym
- Jaka jest rola lidera
- Zarządzanie ryzykiem operacyjnym projektu
- Dlaczego warto zarządzać ryzykiem?
- Miejsce zarządzania ryzykiem w procesie planowania projektu
- Zasady szacowania ryzyka projektu
- Mapa ryzyka
- Zastosowanie mapy ryzyka
- Szacowanie potencjalnych zagrożeń, opisanie mapy ryzyka
- Wybór strategii zarządzania ryzykiem operacyjnym
- Strategie zarządzania ryzykiem operacyjnym
- Weryfikacja planów operacyjnych pod kątem wniosków wynikających z wybranych strategii
- Zarządzanie kosztami w projekcie
- Wyznaczenie struktury kosztów w projekcie
- Omówienie zasad zastosowania diagramu Gantta do planowania struktury i bieżącej kontroli kosztów projektu
- Efektywna komunikacja w zespole projektowym
- Warunki i zasady efektywnej komunikacji w zespole projektowym
- Zespołowe podejmowanie decyzji
- Delegowanie zadań
- Rodzaje delegowania
- Zasady delegowania zadań w zespole projektowym
- Rozwiązywanie problemów
- Metoda rozwiązywania problemów
- Narzędzia analizy przyczyn problemu
- Definiowanie rozwiązań
- Narzędzia wyboru rozwiązań
- Rozwiązywanie problemów w zespole projektowym
- Ocena końcowa projektu
- Elementy składowe w procesie oceny końcowej projektu
- Wdrożenie pilotażowe
- Podtrzymanie korzyści / wyników po wdrożeniu projektu
- Kontrola wyników
- Planowanie działań kontrolnych i przekazania efektów projektu użytkownikom w organizacji