Konspekt
- Definicje pojęć, specyfika zarządzania projektami. Projekt a proces. Cykl życia projektu
- Faza inicjacji projektu, definiowanie założeń i zakresu projektu
- określanie wstępnej koncepcji projektu, identyfikowanie potrzeb, definiowanie celów, uzasadnienie ekonomiczne, identyfikacja sponsorów
- określenie i zestawienie uczestników (udziałowców) projektu
- określenie sposobu ustalenia wymagań projektu oraz jego zakresu
- lokalizacja projektu w organizacjach, których dotyczy; środowisko projektu
- metody uzyskiwania akceptacji sponsorów oraz innych kluczowych uczestników projektu. Obszary, zakresy oraz procedury
- wymagania projektu - zasoby, budżet; czynniki krytyczne, ryzyko
- wymiarowanie projektów; szacunki (estymacje)
- kryteria (i sposoby pomiaru) sukcesu (niepowodzenia) projektu oraz jego kompletności, wartościowanie kryteriów (priorytety), scenariusze najgorszych przypadków
- studium wykonalności projektu
- uczestnicy projektu - ich wzajemne relacje, rola kierownika projektu, struktury zespołu projektowego
- statut projektu oraz inne dokumenty zamykające fazę inicjacji; SOW - wykaz prac do wykonania.
- Faza planowania projektu
- tworzenie planu zarządzania projektem
- analizy wymagań - na podstawie szczegółowego opisu projektu i jego zakresu. Uzgodnienia
- tworzenie terminarza projektu - faz, zadań (czas wykonania, powiązania, czas rozpoczęcia i wykonania)
- specyfikacja zasobów oraz sposobów ich zapewnienia. Formaty - Gantt, PERT, milestone chart, kalendarze. WBS (SPP) - struktura podziału pracy. Punkty krytyczne a “kamienie milowe”. Kryteria i sposoby pomiaru
- plan zarządzania budżetem (kosztami) w oparciu o szacunki .Budżet „top down” a „bottom up”. Mechanizm kontroli (śledzenia) kosztów. Estymacje (szacunki) na różnych poziomach i różnych zasobów
- plan zarządzania jakością
- scenariusz budowy zespołu projektowego. Kryteria selekcji członków zespołu. Metody skutecznego motywowania. Konflikty.
- plan zarządzania konfiguracją
- plan zarządzania ryzykiem
- plan zarządzania komunikacją - informacja w projekcie
- przygotowanie planu projektu i zakończenie fazy planowania. Wykaz składników planu wraz z ich funkcjami. Dokumentacja. Formalne zatwierdzenie
- Faza wykonania projektu
- bieżące zarządzanie projektem. Określanie statusu zadań („in scope” a „out of scope”). Analizy odchyleń - “aktualny” a “oczekiwany” stan zasobu, wykonania zadania itd. Analizy przyczyn i skutków. Wdrażanie odpowiednich procedur. Raportowanie
- bieżące zarządzanie: budżetem, zmianami, konfiguracją, ryzykiem, jakością. „Case studies”
- metoda “wartości wypracowanej”
- rola kierownika projektu. Pozycja wewnątrz i na zewnątrz zespołu. Style zarządzania oraz ich dobór w zależności od sytuacji
- Faza zamknięcia projektu
- zamknięcie wszystkich faz oraz zadań projektu. Określenie jego sukcesu (lub klęski). Procedury. Dokumentacja. Raporty.
- Omówienie wymagań certyfikatu CompTIA Project +
Wymagania
Znajomość podstawowych zagadnień z teorii zarządzania oraz silna motywacja. Przydatna jest znajomość pakietu biurowego, w szczególności arkusza kalkulacyjnego.