CEL SZKOLENIA:
- Zapoznanie uczestników przesłankami tworzenia łańcuchów dostaw
- Przedstawienie uczestnikom zasad, zadań i celów zarządzania łańcuchami dostaw
- Przedstawienie uczestnikom roli i zadań logistyki w koncepcji zarządzania łańcuchami dostaw
- Zapoznanie uczestników z najnowszymi koncepcjami zarządzania łańcuchem dostaw
KORZYŚCI:
- Uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy pracowników nabytej w trakcie procesu edukacji oraz w pracy
- Dostarczenie pracownikom konkretnych metod i narzędzi do wykorzystania w procesie logistycznej obsługi klienta
- Dostarczenie pracownikom metod dotyczących wyboru i oceny dostawców oraz ustalania polityki zaopatrzenia
- Przekazanie pracownikom wiedzy na temat metod analizy kosztowej niezbędnych przy dokonywaniu wyboru przewoźnika oraz organizacji transportu)
- Dostarczenie pracownikom wiedzy pozwalającej na racjonalne podjęcie decyzji dotyczącej outsourcingu logistyki i innych procesów
- Przedstawienie konkretnych metod ustalania częstotliwości i wielkości dostaw w systemach „dokładnie na czas” oraz ich wpływu na racjonalizację kosztów zapasów
- Zaprezentowanie tzw. najlepszych praktyk i najciekawszych współczesnych koncepcji implementowanych w łańcuchach dostaw
- Możliwość konsultacji/przedyskutowania bezpośrednio ze specjalistą problemów, problemów jakimi pracownicy przedsiębiorstwa mają do czynienia na co dzień w przedsiębiorstwie.
UCZESTNICY SZKOLENIA:
Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników operacyjnych i menedżerów wszystkich szczebli przedsiębiorstw handlowych, usługowych i produkcyjnych, w tym:
- Pracowników działów zakupów i zaopatrzenia
- Pracowników działów handlowych, sprzedaży i ekspedycji
- Pracowników działów utrzymania ruchu
- Pracowników działów logistyki
- Pracowników działów zarządzania łańcuchem dostaw
- Dyrektorów/kierowników oddziałów przedsiębiorstw.
PROGRAM:
Szkolenie dotyczy podstawowych problemów związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw oraz metod i narzędzi znajdujących zastosowanie w ich rozwiązywaniu. Omówione zostaną zarówno zagadnienia związane z procesem dystrybucji, jak i procesem zaopatrzenia z akcentem na problemy logistyczne (część wykładowa nie więcej niż 40%). Szkolenie ma charakter praktyczny: uczestnikom zostaną pokazane filmy ukazujące rozwiązania firm zachodnioeuropejskich w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, omówione zostaną studia przypadków firm, uczestnicy wezmą także udział w ćwiczeniach ilościowych oraz w zespołowej grze symulacyjnej.
W zakresie merytorycznym szkolenie obejmuje:
- Zagadnienia wstępne koncepcja zarządzania logistycznego i zarządzania łańcuchem dostaw
- Warunki implementacji, funkcjonowania i korzyści z zastosowania koncepcji SCM
- Koncepcja Material Decoupling Point
- Znaczenie logistycznej obsługi klienta w łańcuchu dostaw
- Zakupy i zaopatrzenie w łańcuchu dostaw
- Organizacja transportu w łańcuchu dostaw
- Rola outsourcingu w łańcuchu dostaw, wsparcie łańcucha dostaw przez usługodawców logistycznych
- Wpływ sterowania przepływem informacji i zapasów w łańcuchu dostaw na efektywność obsługi klienta
- Organizacja dostaw zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych w systemach „dokładnie na czas”
- Współczesne wiodące koncepcje (CPFR, ECR, VMI) i wzorcowe praktyki w łańcuchu dostaw.
METODYKA ZAJĘĆ:
Wykłady
Ćwiczenia, a w tym:
- Dyskusje grupowe – omówienie danego problemu w grupach i dyskusja we wspólnym gronie celem pełniejszego zrozumienia omawianych problemów i odniesienia ich do sytuacji we własnej firmie
- Analiza przypadków wybranych firm – analiza pytań do przypadków w grupach, dyskusja nad problemami firm, poszukiwanie rozwiązań
- Zadania – analiza treści zadania, omówienie metodologii jego rozwiązania i rozwiązanie (wspólnie, w grupach, bądź indywidualnie)
- Gra symulacyjna – ćwiczenie wskazujące na rolę przepływu informacji w łańcuchu dostaw na wielkość zapasów tworzonych w poszczególnych ogniwach łańcucha, a następnie omówienie wyników zadania, popełnionych błędów i wniosków na przyszłość