KORZYŚCI:
W wymiarze indywidualnym Uczestnik ma możliwość zdiagnozowania największych "złodziei czasu" oraz poznania metod i technik radzenia z nimi, co w wymiarze grupowym przekłada się na wzrost efektywności całej grupy i wyeliminowaniem przerw w wykorzystywaniu dostępnego czasu.
UCZESTNICY SZKOLENIA:
Szkolenie skierowane jest zarówno do indywidualnych osób, jak i całych organizacji, które chcą podnieść efektywność wykorzystania czasu przez jej indywidualnych uczestników.
PROGRAM:
Umiejętność efektywnego kierowanie własnym czasem to umiejętność stawiania sobie osiągalnych celów i dążenia do ich realizacji. Zadanie jakie stawiamy przed uczestnikami szkolenia to zdobycie umiejętności określania swoich celów na różnych poziomach: i tych małych - codziennych, średnich – miesięcznych czy rocznych i tych największych - nadrzędnych. Krytycznym z punktu widzenia zarządzania sobą w czasie jest określanie, zapisywanie i efektywne wprowadzanie w życie planów. Jedynie wtedy, gdy znam swoje cele, wiem jakie są moje priorytety, co więcej potrafię je zapisać i zakomunikować innym i sobie, stanę się skutecznym w zarządzaniu sobą w czasie.
Precyzyjne określenie celów umożliwia skoncentrowanie się na właściwych zadaniach, pokazuje, co trzeba usprawnić i jakie są przeszkody. Cele muszą być jednak realistyczne i dopasowane do możliwości. Wyznaczanie zbyt wielu celów w krótkim czasie, ale też ich nadmierne rozciąganie stanowi poważną przeszkodę na drodze do osobistej efektywności. Bardzo ważne jest, aby stawiać sobie cele, które nie są wygórowane (ale i nie za niskie) i które uczestnik szkolenia jest w stanie osiągnąć. Umiejętność doceniania przeszkód, które mogą pojawić się na drodze realizacji celów i branie ich pod uwagę, to kolejna umiejętność jaką uczestnik powinien zdobyć w trakcie szkolenia. Precyzyjne stawianie celów, zapisywanie ich i wyznaczanie terminów realizacji to podstawa skutecznego organizowania pracy własnej i innych.
W zakresie merytorycznym szkolenie obejmuje:
Czas jako kategoria ekonomiczna:
- Korzyści z efektywnego zarządzania czasem
- Analiza wykorzystanego czasu
- Chronologia własnej kariery zawodowej
- Bilans osobisty i budowanie ścieżki kariery
- Czas jako kapitał i jego złodzieje
- Perspektywa czasowa w planowaniu i zasady ustalania celów
Parametry dobrze postawionego celu - SMART oraz SMAERTER:
- Specific (dokładny)
- Time oriented (zorientowany w czasie)
- Measurable (mierzalny)
- Achievable (osiągalny)
- Metoda ALPEN. Pięć etapów metody ALPEN:
- Zestawienie zadań
- Ocena czasu trwania czynności
- Rezerwacja czasu na czynności nieprzewidziane
- Ustalanie priorytetów, skracanie i delegowanie czynności
- Kontrola realizacji zadań - przeniesienie spraw nie załatwionych
Reguły i zasady postępowania związane z zarządzaniem czasem:
- Podejmowanie decyzji w zarządzaniu czasem
- Formułowanie priorytetów i zarządzanie kryzysowe
- Matryca zarządzania czasem
- Niedoszacowanie i przeszacowanie czasu - zasada Parkinsona
- Zysk i strata w planowaniu zadań i zasada Pareto
- Zyski i straty z wprowadzania metod zarządzania czasem - krzywa Seiwerta
- Zasada projektowania 60/40
- Zasady realizacji zadań w ciągu dnia (Zasady postępowania z telefonem, dokumentami, odwiedzającymi, materiałami do czytania, spotkaniami, korespondencją)
Zarządzanie czasem: problemy i rozwiązania oraz błędy popełniane na etapie planowania i podejmowania decyzji:
- Odwlekanie wykonania zadań i podejmowanych decyzji