Organizacja procesu zakupów materiałów i usług wg ISO/TS 16949:2009, IATF oraz VDA 6.2. Wybór i ocena dostawców materiałów i usług. System zarządzania jakością u dostawców. Zasady zatwierdzania części wg podręcznika PPAP (Production Part Approval Process). Współpraca z dostawcami usług. Poziom i status przedłożenia PPAP, komunikacja, ustalanie zasad kontroli, nadzorowania i raportowania jakości dostaw. Procedura APQP (Advanced Product Quality Planning) a współpraca z dostawcami. Audyty jakości u dostawcy. Wymagania standardów, dobre praktyki w światowych firmach, warsztaty- ćwiczenia w grupach.
Program Szkolenia:
- Kanony wymagań w branży motoryzacyjnej: Podejście Procesowe, Ciagłe Doskonalenie, PDCA
- Najważniejsze wymagania dotyczące firmy produkcyjnej: „organizacji", dostawcy, klienta.
- Wymagania standardu ISO/TS 16949:2009 dotyczące zakupów i dostawców
- APQP projektu dla klienta a współpraca z dostawcami i APQP od dostawcy
- Zasady podpisywania umów z dostawcami: Podręcznik Dostawcy i wymagania dot.PPAP
- Interpretacja kluczowych składników PPAP: FMEA, MSA, Capability Study na bazie wymagań ISO/TS 16949:2009, podręczników IATF
- Wykorzystanie Podręcznika Dostawcy i Umowy z Klientem dla uzgodnienia PPAP
- Ogólne zasady zatwierdzania części przy wdrożeniu do produkcji seryjnej
- System Zarządzania dostawcy
- Wybór dostawców
- Ocena dostawców
- Kontrola jakości dostaw - metody, zasady, kontrola dostaw a KJ ostateczna u dostawcy
- Zatwierdzanie produkcji próbnej - PPAP
- Poziomy przedłożenia.
- Status przedkładania i PSW.
- Wymagania dotyczące aktualizacji dokumentacji przedłożenia w przypadku zmian procesów i zasady powiadamiania klienta.
- CSR - specyficzne wymagania firm motoryzacyjnych dla dokumentacji PPAP.
- Przykładowa procedura zarządzania procesem PPAP
- Zasady przygotowania i przedkładania dokumentacji według wymagań podręcznika PPAP - przegląd zalecanych typowych dokumentów i ich zawartości.
- Typowe i opcjonalne składniki PPAP - w zależności od procesów produkcyjnych
- Raportowanie jakości dostaw
- Zasady współpracy z dostawcami usług (m.in. wg VDA 6.2)
- Zasady audytów u dostawców (drugiej strony) - metody, podejścia, check-listy ułatwiające planowanie i realizację audytów
- Podsumowanie i ocena szkolenia
Ćwiczenia:
Wspólne ćwiczenia i w grupach związane z tematyką oraz najważniejszymi zasadami i technikami
o Niezbędne wymagania dla Dostawców / Podręcznik Dostawcy
o Zasady postępowania reklamacyjnego - procedury, techniki 8D, 5xWhy
o Zarządzanie wdrożeniem i współpracą z Klientem / Dostawcami - realizacja zadań APQP
o Ciągłe doskonalenie - techniki RCA (Root Causes Analysis)
Metodyka:
wykład
ćwiczenia
przykłady
gry i symulacje