Blok psychologiczny:
1. Prawidłowości i zaburzenia rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego dziecka. Różnice indywidualne w rozwoju dzieci.
2. Neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych dzieci.
3. Dziecięce zaburzenia emocjonalne i adaptacyjne (lęk, agresja, reakcje nerwicowe, nerwice i zespoły nerwicowe, nawyki i czynności nawykowe, reakcje adaptacyjne). Psychospołeczne aspekty rehabilitacji dzieci z dysfunkcjami. Problemy dzieci nieakceptowanych w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej.
4. ADHD – zespół hiperkinetyczny z zaburzeniami uwagi. Zaburzenia zachowania.
Blok pedagogiczny:
5. Problemy kształcenia dzieci niepełnosprawnych i z zaburzeniami rozwojowymi. Formy opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym i z zaburzeniami rozwojowymi w Polsce.
6. Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej. Wczesna interwencja w autyzmie.
7. Wczesne rozpoznawanie zaburzeń rozwoju komunikacji językowej dziecka. Ryzyko dysleksji i dysleksja rozwojowa. SLI - specyficzne zaburzenie rozwoju językowego.
8. Profilaktyka niepowodzeń w czytaniu i pisaniu.
9. Leworęczność i oburęczność u dzieci – wczesna diagnoza i zasady postępowania. Dyspraksja i inne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych u dzieci.
10. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.
11. Przemoc w rodzinie. Problemy dziecka maltretowanego fizycznie i psychicznie. Specyfika pomocy dziecku z rodziny z problemem alkoholowym.
Blok logopedyczny:
12. Zaburzenia mowy u dzieci. Profilaktyka logopedyczna w aspekcie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci.
Blok medyczny:
13. Wady sensoryczne u dzieci.
14. Zaburzenia odżywiania (otyłość dziecięca, anoreksja i bulimia).
15. Tiki i zaburzenia obesyjno-kompulsyjne u dzieci.
16. Zaburzenia psychosomatyczne (cukrzyca, astma, alergie, migreny dziecięce).
17. Dyspraksja i inne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych u dzieci.
18. Mózgowe porażenie dziecięce i epilepsja.
3 semestry - 360 godzin
Rozpoczęcie roku akademickiego: październik 2009 r.
Zakończenie roku akademickiego: sierpień 2010 r.
Studia przygotowują do wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych oraz wspomagania rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością lub niepełnosprawnego w wieku 0-7 lat oraz z trudnościami w rozwoju w wieku wczesnoszkolnym( 7-10 lat). Słuchacz nabędzie umiejętności w zakresie rozpoznawania zaburzeń w rozwoju dziecka oraz opracowywania i realizowania z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka.