Szczegółowe informacje
Funkcje wczesnej interwencji:
- informacyjna- informuje o przebiegu rozwoju dziecka, o możliwościach wspierania rozwoju, o formach pomocy rodzinie;
- diagnostyczna- rozpoznanie kliniczne, określenie poziomu funkcjonowania dziecka
- stymulacyjna- terapeutyczna- prowadzenie wieloprofilowego usprawniania dziecka.
Studia interdyscyplinarne - kwalifikacyjne
1) Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dn. 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
2) Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
3) Zgodnie z warunkami kontraktowania usług – świadczeń medycznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w zakresie rehabilitacji medycznej dzieci z zaburzonym rozwojem psychoruchowym.
Kwalifikacje do pracy w zakresie wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w placówkach:
1) na stanowisku pedagoga specjalnego- terapeuty w :
- Ośrodkach wczesnej interwencji,
- Specjalistycznych poradniach: rehabilitacji, zdrowia psychicznego, zaburzeń i wad rozwojowych, dziennych ośrodkach rehabilitacji dla dzieci z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego,
2) na stanowisku nauczyciela w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w:
- Placówkach edukacyjnych realizujących obowiązek wczesnego wspomagania (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola, szkoły specjalne)
Cel studium - przygotowanie kadr w zakresie:
- wielospecjalistycznej, kompleksowej, ciągłej pomocy w zakresie diagnozy i rehabilitacji dziecka małego w wieku o-7 lat zagrożonemu niepełnosprawnością lub z wieloraką złożoną niepełnosprawnością , w tym według Modelu INSITE
- profilaktyki zaburzeń rozwojowych u dziecka w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym
- wspieranie i wspomagania rodziny wychowaniu i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego
- organizacji placówek wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania
Cele szczegółowe:
1. Wdrożenie do realizacji programu kompleksowej opieki w postaci:
- porad kompleksowo-konsultacyjnych wraz z opracowaniem planu usprawniania
- porad terapeutycznych- realizujących program terapeutyczno -edukacyjno-rehabilitacyjny
2. pozyskanie umiejętności w zakresie:
- wykrywanie i likwidowania, bądź korygowania zaobserwowanych u dziecka nieprawidłowości w rozwoju oraz odpowiedniego dobrania ćwiczeń do jego indywidualnych potrzeb,
- zapobieganie nieprawidłowościom rozwojowym, które można określić w trakcie diagnozy funkcjonalnej dziecka i warunków w jakich się ono rozwija,
- ustalenia wieloprofilowego programu usprawniania dziecka z wielorakimi niepełnosprawnościami,
- wczesnej kompleksowej profilaktyki niepełnosprawności,
- przygotowanie w zakresie udzielania pomocy rodzinom w rehabilitacji dziecka w domu oraz świadomym i prawidłowym pielęgnowaniu dziecka,
- kształtowanie pozytywnych relacji rodzic- dziecko,
- realizacji funkcji wczesnej interwencji,
- oddziaływanie w ramach skoordynowanego programu działań: medycznych, psychopedagogicznych, logopedycznych, rehabilitacyjnych, leczniczych
- stałe monitorowanie niepełnosprawności- umożliwienie dalszego naturalnego rozwoju oraz zlikwidowanie lub ograniczenie potrzeby stałej pielęgnacji,
- wczesna interwencja i przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym związanym z powstaniem niepełnosprawności.
Informacje dodatkowe o studium podyplomowym :
Uwagi o realizacji: Plan studium obejmuje - 633 godzin. Zajęcia dydaktyczne realizowane są w blokach tematycznych:
1) Medyczne i psychopedagogiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń rozwojowych.
2) Wspieranie i wspomaganie rodziny.
3) Diagnoza funkcjonalna i konstruowanie dokumentacji diagnostycznej.
4) Metody wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania. (model INSITE)
5) Planowanie pracy- konstruowanie indywidualnych wieloprofilowych programów terapeutyczno-edukacyjno- rehabilitacyjnych.
6) Organizacja i zarządzenia w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania.
7) Kurs pierwszej pomocy przedmedycznej pediatrycznej.
Zajęcia realizowane w formie wykładów, warsztatów, ćwiczeń i konwersatoriów- realizowane przez specjalistów z zakresu medycyny, psychologii, pedagogiki specjalnej, rehabilitacji zajmujących się w praktyce kompleksową opieką na dzieckiem w wieku noworodkowym, niemowlęcym i poniemowlęcym. Bloki tematyczne kończą się zajęciami podsumowującymi, mającymi na celu opracowywanie projektów rehabilitacji w poszczególnych fazach realizacji. Zakłada się, że każdy słuchacz pod opieką przeprowadzi i udokumentuje zajęcia przeprowadzone w poradniach wczesnej interwencji. Podstawa zakończenia studium jest zdanie egzaminów, obronienie pracy dyplomowej połączone z prezentacją projektu badawczego.