Szczegółowe informacje
Tematy realizowane w ramach kursu:
Wprowadzenie do fotografii cyfrowej (3h).
Rodzaje i budowa aparatów cyfrowych. Kompakt, hybryda, lustrzanka cyfrowa.
Rodzaje obiektywów. Jasność obiektywu. Ogniskowa obiektywu. Obiektywy szerokokątne. Teleobiektywy, “rybie oko”.
Element światłoczuły w lustrzance cyfrowej. Rodzaje matryc.
Omówienie prac fotograficznych realizowanych w ramach kursu.
Zadanie I. Tryb automatyczny w lustrzance cyfrowej - Realizacja tematu niebanalnie o banalnym.
Światło i ekspozycja (4h).
Pomiar ekspozycji. Światłomierz.
Zależności czasu naświetlania, przysłony i czułości materiału światłoczułego.
Głębia ostrości a przysłona. Głębia ostrości a ogniskowa. Tablice hiperfokalne.
Tryb półautomatyczny. Tryb preselekcji czasu.
Zadanie II. Martwa natura. Realizacja pracy na ostrość planów.
Kompozycja (2h).
Kompozycja – reguła trójpodziału. Kompozycja otwarta i zamknięta. Symetryczna i asymetryczna. Wertykalna i horyzontalna. Statyczna i dynamiczna.
Rodzaje planów – plan totalny, plan pełny, plan amerykański, plan średni, plan bliski, detal.
Tryb półautomatyczny. Tryb preselekcji przysłony.
Zadanie III. Fotografia reklamowa z zastosowaniem światła jednopunktowego.
Światłomierz (2h).
Pomiar światła. Praca z wbudowanym światłomierzem w trybie jednopunktowego, wielopunktowego oraz centralnie ważonego pomiaru światła.
Zadanie IV. Interpretacja pomiaru światłomierza w zależności od wybranego trybu pracy światłomierza. Realizacji fotografii białej i czarnej kartki papieru.
Makrofotografia (4h).
Wprowadzenie do makrofotografii. Techniki rejestracji zdjęć makro.
Zastosowanie soczewek, pierścieni pośrednich, mieszka, obiektywu makro oraz adaptera odwrotnego mocowania do realizacji zdjęć makro.
Zadanie V. Realizacja zdjęć makro różnymi technikami. Kontrast barwny, historia w 3 zdjęciach, zdjęcie dokumentalne oraz artystyczne wybranego frgm. przestrzeni.
Portret (4h)
Oświetlenie w fotografii portretowej. Wybór obiektywu do fotografii portretowej.
Światło – jednopunktowe. Światło kontrowe.
Światłomierz zewnętrzny. Światło odbite i padające.
Zdjęcia studyjne – praca w studio fotograficznym.
Zadanie VI. Realizacja portretu ze światłem kontrowym.
Zadanie VII. Technika low-key i high-key
Światło dwupunktowe. Światło trzypunktowe (4h)
Światło rozproszone. Zastosowanie blend, parasolek oraz softboxów w fotografii portretowej.
Zadanie VIII. Emocje w portrecie. Praca ze światłem ciągłym.
Zadanie IX. Ustawienie światła na podstawie zdjęcia
Zadanie X. Wpływ temperatury barwowej na percepcję zdjęcia.
Warsztaty z programem Adobe Photoshop CS2/CS3. (3h)
Formaty negatywów cyfrowych. Wywoływanie negatywu cyfrowego. Krzywe tonalne. Histogram. Kalibracja monitora. Przygotowanie prac do wydruku. Interpolacja.
HDR (2h)
Technologia HDR. Nakładanie zdjęć o różnych ekspozycjach z różnicą 1 EV i 2EV. Mapowanie tonalne. Wpływ temperatury barwowej na zdjęcie HDR.
Zadanie XI. Realizacja krajobrazu w HDR.
Prowadzący:
Krzysztof Szklany - absolwent Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych. Obecnie Asystent na Wydziale Informatyki w Katedrze Multimediów oraz Asystent Fotografii dr Prota Jarnuszkiewicza na Wydziale Sztuki Nowych Mediów.
Wystawy fotograficzne: “Pod światło”, “Vik - wspomnienia z krainy Wikingow”, “Roz-poznanie przestrzeni”.