Transport i spedycja międzynarodowa - umowy, ubezpieczenia, konwencja CMR.
Szkolenie skierowane jest do osób odpowiedzialnych w firmie za wysyłki i odbiór towaru, a także za prowadzenie reklamacji z tytułu umowy spedycji oraz z tytułu uszkodzenia, ubytku lub utraty towaru w umowie przewozu. Zajęcia polecane są szczególnie logistykom i spedytorom.
W trakcie szkolenia wykładowca omówi, m.in:
- kto odpowiada za załadunek i rozładunek,
- kto ponosi kary za przekroczenie nacisku na oś,
- kary za podanie nieprawdziwych danych w liście przewozowym,
- rozszerzenie odpowiedzialności poza przewoźnika na nadawcę i spedytora.
Korzyści dla uczestników:
- nauczymy jak poprawnie i skutecznie składać reklamacje zarówno do przewoźnika, jak i do spedytora, oraz w jaki sposób zawierać umowę przewozu (lub spedycji) aby dochodzenie roszczeń było łatwiejsze,
- powiemy czym różni się ubezpieczenie CARGO od OCS i OCP, dlaczego pomimo wysokiego ubezpieczenia przewoźnika (OCP) warto mieć CARGO,
- przedstawimy różnicę umowy spedycji od umowy przewozu, a także wskażemy, czym różni się odpowiedzialność spedytora i przewoźnika,
- wyjaśnimy, w jaki sposób rozpoznać "przewoźnika umownego", który udaje spedytora oraz jakie to niesie zagrożenia zarówno dla Klienta, jak i dla niego samego.
Program szkolenia:
I dzień:
1. Przejście ryzyka w warunkach dostaw INCOTERMS 2010:
- pojęcie „ryzyka” w dostawie,
- kto jest uprawniony do składania reklamacji do spedytora i przewoźnika: nadawca, poszkodowany, ten co dał zlecenie, właściciel towaru czy ponoszący ryzyko? Czy INCOTERMS daje jakieś wskazówki?
- dlaczego przy warunkach EXW nie sprzedający nie powinien ładować towaru,
- dlaczego FOB nie należy używać do kontenerów,
- dlaczego wystrzegać się zakupów na warunkach CIF i CIP.
2. Ubezpieczenie w transporcie międzynarodowym:
- rodzaje / podział ubezpieczeń: OCP (przewoźnika), CARGO (ładunku) i OCS (spedytora) - specyfika, różnice, pułapki,
- wyjaśnienie pojęć: wartość ubezpieczenia, suma ubezpieczenia, franszyza, instytutowe Klauzule Ładunkowe: A, B, C,
- praktyczne wskazówki dla osób korzystających z ochrony ubezpieczeniowej i ewentualnych poszkodowanych - likwidacja szkód, dokumentowanie.
II dzień:
1. Umowa spedycji a umowa przewozu:
- podobieństwa, różnice pułapki,
- odpowiedzialność spedytora i zasady dochodzenia reklamacji z tytułu umowy spedycji,
- kiedy spedytor odpowiada jak przewoźnik,
- co to jest „pośrednictwo przy przewozie rzeczy”,
- dokumenty przewozowe i spedycyjne: zlecenie przewozowe, zlecenie spedycyjne, listy przewozowe: drogowy CMR, kolejowy CIM, lotniczy AWB, konosament morski (B/L), zaświadczenie spedytora FIATA FCR inne.
2. Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne (OPWS).
- 3. Odpowiedzialność przewoźnika drogowego w przewozach krajowych i międzynarodowych - Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i Ustawa Prawo przewozowe:
- zakres stosowania,
- pojęcie osoby uprawnionej,
- podstawowe czynności, prawa i obowiązki: nadawcy, przewoźnika i odbiorcy ładunku,
- podstawowe błędy przy dochodzeniu roszczeń,
- dlaczego spedytor nie jest „osoba uprawnioną” do składania reklamacji u przewoźnika,
- relacje przewoźnika i spedytora z „osobą uprawnioną”,
- reklamacja – jak to robić prawidłowo.
4. Panel dyskusyjny - pytania, problemy, przykłady, konsultacje.
Informacje na temat najbliższego terminu szkolenia mogą Państwo uzyskać kontaktując się z organizatorem. Istnieje również możliwość przygotowania szkolenia zamkniętego z tego tematu, dla grupy pracowników, w dogodnym dla Państwa terminie i miejscu.
Miejsce: Warszawa Centrum, czas dojazdu tramwajem z Dworca Centralnego - około 5 minut.
TYP: Szkolenie dwudniowe.