Oczekiwane rezultaty:
- usprawnienie komunikacji interpersonalnej,
- lepsza współpraca przy wykorzystaniu specyficznych cech indywidualnych,
- poznanie czynników wzmacniających komunikację i efektywność pracy zarówno w zespole jak i poza nim,
- wzrost zaangażowania i motywacji do wykonywanej pracy,
- poznanie własnych zasobów i stref rozwoju oraz nauka ich lepszego rozpoznawania i wykorzystywania,
- trening umiejętności i postawy asertywnej.
Metoda szkolenia:
Szkolenie prowadzone jest metodą warsztatową, aktywizującą uczestników do pracy indywidualnej i grupowej, zespołowego rozwiązywania problemów, oraz dyskusji grupowych
Użyte metody mają za zadanie pobudzić wyobraźnię uczestników, zainspirować do refleksji nad własnym działaniem i podejściem do problemów w trakcie warsztatu wykorzystuje się testy pozwalające na rozpoznanie własnych predyspozycji oraz gry decyzyjne i symulacje do wzmocnienia niektórych ćwiczeń.
Program:
1. Pozytywne nastawienie i otwartość i jego wpływ na proces komunikowania się, poziom współpracy
w zespole.
2. Moja osobowość - wsparcie czy zagrożenie w relacjach z innymi?
3. Typologia osobowości - kim jesteśmy i dlaczego tak trudno nam się dogadać ze względu na sposób zachowania, podejmowania decyzji i działania.
- jak rozpoznać różne typy osobowe,
- jak dopasować się do każdego z nich w celu usprawnienia komunikacji,
- jakim językiem z nimi rozmawiać i jakich używać argumentów,
- co ich drażni i jak reagować w trudnych sytuacjach,
- autoanaliza uczestników i osób współpracujących.
4. Werbalne techniki aktywnego słuchania wpływające na skuteczność komunikowania się - jak wykorzystać moje mocne strony jako nadawcy i odbiorcy informacji.
- świadome zastosowanie różnego rodzaju zwrotów (np. dowartościowania) do tworzenia pozytywnej relacji.
- kanały przekazywania informacji - preferowane systemy modalności sensorycznej - ćwiczenie umiejętności dopasowywania przekazu do preferencji różnych rozmówców,
- tworzenie komunikatów dla lewej i prawej półkuli mózgowej i umiejętność rozpoznawania niespójności,
- czy potrafię skutecznie słuchać innych ludzi? Nadinterpretacje, przekłamania i mechanizm powstawania plotki,
- bariery w komunikacji, przyczyny powstawania i metody przeciwdziałania,
- werbalne narzędzia do wzmacniania przekazu i wywierania wpływu na słuchaczy.
- figury retoryczne, czyli dlaczego niektóre ,,kazania'' są tak skuteczne?
- meta programy każdego z Nas, czyli jak rozpoznać sposób sortowania informacji u słuchacza i dopasować odpowiednio do tego komunikat
- presupozycje, jako wyrafinowana forma do przeniesienia uwagi z podejmowania decyzji na działanie.
5. Komunikacja pozawerbalna i jej znaczenie dla skuteczności przekazu bezpośredniego.
- interpretacja zachowań, (ważne elementy mowy ciała wpływające na naszą wiarygodność i wizerunek),
- gesty, postawy, mimika i inne zachowania będące utrudnieniem w porozumiewaniu się z innymi,
- efekt pierwszego wrażenia ,,robi się tylko raz'' - jak wykorzystać go do budowania dobrej atmosfery rozmowy (także telefonicznej),
- emocje i ich wpływ na proces komunikacji - nastawienie na cel a obrona własnego stanowiska,
- zastosowanie technik asertywnych i formuły komunikatu ,,Ja'' w sytuacjach trudnych.