Metody pracy stosowane podczas szkolenia
Zajęcia obejmują wykład oraz trening psychologiczny oparty na technikach pracy z grupą:
- ćwiczenia warsztatowe indywidualne i grupowe
- dyskusja moderowana
- testy
- analiza przypadku
- zadania symulacyjne
- warsztat z wykorzystaniem kamery
Preferowana wielkości grupy
10 - 14 osób
Korzyści wynikające z ukończenia szkolenia
Celem szkolenia jest rozwój umiejętności przedstawienia dobrej, interesującej, efektownej, a przez to efektywnej prezentacji produktu, usługi, projektu, poprzez doskonalenie umiejętności poprawnego wyrażania myśli, używania poprawnej polszczyzny, wykorzystanie siły komunikatów niewerbalnych, a także ćwiczenie umiejętności nawiązywania kontaktu z grupą, przełamywanie barier komunikacyjnych oraz efektywne korzystanie z pomocy wizualnych.
Po ukończeniu szkolenia słuchacz będzie posiadał wiedzę z zakresu zasad budowania prezentacji, technik wywierania wpływu, metod radzenia sobie ze stresem oraz pozna typowe błędy popełniane na prezentacjach oraz techniki radzenia sobie trudnymi słuchaczami.
Umiejętności, które zdobędą uczestnicy szkolenia:
- dopasowanie formy wypowiedzi do sytuacji i grupy słuchaczy
- umiejętność stosowania zasad efektywnej komunikacji do tworzenia optymalnej prezentacji produktu/usługi
- rozpoznawanie swoich słabych i mocnych stron podczas wystąpień publicznych
- panowanie nad własnym ciałem i głosem w czasie prezentacji
- używanie poprawniejszych i czytelniejszych struktur językowych
- adekwatne modulowanie głosu
- używanie odpowiedniej do sytuacji intonacji
- kontrola przebiegu prezentacji i zainteresowania słuchaczy
- lepsze pokonywanie stresu związanego z wystąpieniami przed liczniejszym audytorium
Czas trwania 14 godzin (2 dni)
Ramowy program szkolenia
- Przygotowanie prezentacji: co, dla kogo i po co
- określenie tematu i celu prezentacji
- zasady konstruowania prezentacji
- kluczowe etapy prezentacji
- techniki pomagające zaprojektować prezentację
- grupy odbiorców i ich charakterystyka
- Warunki skutecznej prezentacji
- aranżacja sali i przygotowanie sprzętu
- pomoce i akcesoria audiowizualne (folie, slajdy, flipcharty, kasety audio i video, filmy, prezentacje multimedialne, notatki, magnetofony, dyktafony, mikrofony, wzmacniacze)
- kontakt z publicznością - czynniki zapewniające uwagę i zrozumienie
- reguły rządzące percepcją odbiorców
- rola prezentera
- przekonania i wartości prezentera
- umiejętności prezentera
- słowa i zwroty, które przynoszą zamierzony efekt
- projektowanie prezentacji
- Autoprezentacja
- reguły autoprezentacji
- efekt pierwszego wrażenia
- efekt świeżości
- umiejętność mówienia i słuchania
- wygląd zewnętrzny
- budowanie klimatu wystąpienia i zaufania
- gesty i zachowania będące źródłem pozytywnych nastawień
- zasady nawiązywania dobrego kontaktu, skutecznego mówienia, słuchania i konwersacji
- umiejętność występowania przed audytorium, jako potężne narzędzie wpływu społecznego
- eksponowanie atutów i mocnych stron osobowości
- reguły komunikacji perswazyjnej
- umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć
- podstawowe błędy autoprezentacji
- Podstawowe reguły i zasady komunikacji niewerbalnej
- Manipulowanie i zafałszowywanie mowy ciała
- Ćwiczenia warsztatowe z wykorzystaniem psychodramy i ćwiczeń głosowych
- Określenie znaczenia niewerbalnej autoprezentacji w procesie komunikowania się z ludźmi; tworzenie własnego psychologicznego wizerunku
- Kształtowanie własnego wizerunku w roli nadawcy komunikatu w celu uzyskania pozytywnego odbioru
- Asertywność w procesie prezentacji
- konstruktywne zachowania
- reagowanie na krytykę i ocenę
- postępowanie z trudnymi uczestnikami
- nabywanie pewności siebie
- prezentowanie własnego zdania
- Postępowanie podczas prezentacji
- rozpoczęcie prezentacji
- kontakt z salą
- metody wykorzystania stresu, aby działał na naszą korzyść
- pustka w głowie - jak jej zaradzić?; ćwiczenia relaksacyjno-koncentrujące
- jak unikać nerwowych sytuacji i samemu ich nie tworzyć?
- lepsze radzenie sobie ze stresem podczas prezentacji przed większym audytorium
- Ocena prezentacji
- świadomość i ocena w trakcie prezentacji
- ocena na zakończenie treningu
- ocena transferu wiedzy, umiejętności i postaw
- ocena z punktu widzenia zysków organizacji