Program:
- Postawa profesjonalnego prezentera
- Świadomość własnych potencjałów i mocnych stron
- Co warto myśleć o własnej pracy i odbiorcach, aby zwiększać własną skuteczność ?
- Pierwsze wrażenie, umiejętność autoprezentacji
- Jak nawiązywać i utrzymywać dobry kontakt z odbiorcą - budowanie zaufania
- Spójność - czyli zgodność tego, co mówimy, z tym - jak mówimy
- Efekt "pierwszego wrażenia"
- Świadomy i nieświadomy przekaz w komunikacji
- Komunikacja niewerbalna, gestykulacja - mowa ciała
- Modulacja głosu, "Jeżeli publiczność czegoś nie słyszy, oznacza to, że tego nie ma"
- Aranżacja przestrzeni (przestrzeń fizyczna jest ilustracją przestrzeni umysłowej)
- Prezentacja właściwa
- Strategia prezentacji, tworzenie scenariusza wystąpienia
- Wykorzystywanie pomocy prezentacyjnych - jak przygotować prezentację wizualną, żeby była zrozumiała i interesująca
- Umiejętność zbierania informacji od uczestników w trakcie prowadzenia prezentacji
- Rozpoznawanie preferencji zmysłowych odbiorców i wykorzystywanie w prezentacji wszystkich systemów reprezentacji (wizualny, słuchowy, kinestetyczny)
- Jak zadawać pytania (oraz jak słuchać odpowiedzi) ?
- Jak kierować dyskusją ?
- W jaki sposób angażować odbiorcę ?
- Struktury lingwistyczne i ukryte pułapki językowe; jasny i precyzyjny przekaz językowy
- Budowanie klimatu oraz atmosfery prezentacji
- Elementy budowania nastroju spotkania
- Wykorzystanie energii osób biorących udział w prezentacji
- Kotwiczenie poszczególnych osób oraz grupy
- Wywoływanie w odbiorcy potrzebnych stanów emocjonalnych
- Strategie i sposoby zachowania się w sytuacjach nagłych i niezaplanowanych. Umiejętność radzenia sobie z emocjami podczas prezentacji
- Rozwiązywanie trudnych sytuacji podczas spotkania - prowokacyjne pytania, osoby przeszkadzające itp
- Docieranie do potrzebnych zasobów np. umiejętność dystansowania się
- Radzenie sobie z tremą
- Wykorzystanie metafory i humoru
Metody szkoleniowe:
Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi, w dużej mierze wywodzącymi się z Neurolingwistycznego Programowania (NLP).
Każdy dzień zajęć składa się z następujących elementów:
- wykład wprowadzający w aktualnie przerabianą tematykę
- ćwiczenia w małych grupach, pozwalające na praktyczne uczenie się nowej wiedzy
- symulacje i gry związane prowadzeniem zajęć (np. drama oparta o scenariusze konkretnych sytuacji grupowych), podczas których uczestnicy mogą wypróbować nowo nabyte umiejętności. W tej części wykorzystywane są także konkretne sytuacje problemowe zgłaszane przez uczestników kursu
- pytania, ocena i dyskusja na temat nowo nabytych umiejętności i możliwości ich praktycznego wykorzystywania.