Atuty kierunku:
- Studia przygotowane we współpracy z Advisory Group “TEST” Human Resources, która jest również opiekunem merytorycznym kierunku (Statuetka Najbardziej Poszukiwanej Firmy Doradztwa Rersonalnego, tytuł i statuetka Przedsiębiorstwa Fair Play).
Słuchacze w małych grupach opracowują system zarządzania zasobami ludzkimi dla konkretnej firmy (na podstawie wcześniejszej analizy polityki personalnej) lub rozwiązują case study.
- Najlepszy w Polsce, rozbudowany program studiów zawierający wszystkie kluczowe elementy zarządzania zasobami ludzkimi – od rekrutacji i selekcji poprzez audyt personalny, assessment center, okresową ocenę pracowników, planowanie rozwoju i szkoleń po zagadnienia związane z fluktuacją pracowników, badania nastrojów, aż po procesy redukcji i outplacement.
- Wykładowcami są wyłącznie praktycy opierający swoją wiedzę na osobistych doświadczeniach biznesowych, zapraszamy do współpracy Dyrektorów i specjalistów ds. personalnych, którzy dzielą się swoimi najlepszymi praktykami.
- Nie marnujemy czasu na pisanie prac teoretycznych - jako pracę dyplomową słuchacze w małych grupach opracowują konkretne procedury i narzędzia HR dla firm i organizacji.
Absolwenci uzyskają praktyczne umiejętności w zakresie:
- przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników (m.in. assessment centre, testy psychologiczne, testy umiejętności),
- dokonywania oceny pracowników (audyt personalny i ocena okresowa pracowników),
- motywowania pracowników,
- tworzenia systemu wynagrodzeń,
- planowania rozwoju i szkoleń pracowników,
- kształtowania wizerunku firmy wśród pracowników (PR wewnętrzny),
- zarządzania komunikacją wewnętrzną w firmie,
- zarządzania zmianą.
Program studiów:
Wspomaganie strategicznych celów firmy przez nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi
- wprowadzenie do zagadnień związanych z aktualnymi trendami w zakresie metod zarządzania personelem,
- relacje pomiędzy strategią firmy a praktyką zatrudniania, oceny, wynagradzania i rozwoju pracowników,
- współdziałanie menedżerów i działu personalnego.
Struktury organizacyjne
- struktura organizacyjna: zasady budowy poprawnej struktury, metody opisu, typy struktur
- zasady rozwoju struktur organizacyjnych: wg Greinera, Mintzberga, Radzikowskiego
- przekształcenie struktury organizacyjnej: diagnoza i prognoza
- współczesne tendencje w rozwoju struktur
Rekrutacja i selekcja kandydatów
- rynek pracy w Polsce,
- rynek pracy a Unia Europejska,
- 12 sposobów rekrutacji pracowników,
- techniki selekcji pracowników: metoda epizodyczna, zadania problemowe, wywiad strukturyzowany, testy psychologiczne, testy umiejętności, assessment centre.
Psychologiczne aspekty w zarządzaniu zasobami ludzkimi
Zajęcia mają na celu wprowadzenie w wybrane zagadnienia psychologiczne, mające związek z procesami zarządzania personelem.
Omówione zostaną takie pojęcia jak: osobowość, temperament, motywacja, inteligencja
Dodatkowo poruszony zostanie temat związany z badaniem i pomiarem tych zmiennych.
Etyka w zarządzaniu zasobami ludzkimi
Zajęcia warsztatowe – praca nad case’ami.
- dyskusja nad zagadnieniami etycznymi w HR
- etyka w HR w Polsce.
Adaptacja nowych pracowników
- koszty adaptacji
- narzędzia adaptacji pracowników
Praca zespołowa
- ćwiczenia w zakresie budowania zespołów
- procesy grupowe
- rozwiązywanie problemów grupowych
- wykorzystywanie równic i podobieństw członków zespołu
Współpraca działów personalnych z menedżerami
- oczekiwania wobec HR ze strony kadry kierowniczej poszczególnych szczebli
- uzyskiwanie pozycji partnerskiej w relacjach z menedżerami
Systemy wynagradzania i premiowania pracowników
- strategia wynagradzania
- strategia organizacji a system motywacji płacowej
- nowoczesne systemy motywacyjne
- identyfikacja strategii wynagradzania oraz sformułowanie polityki płacowej w organizacji
- wynagrodzenie zmienne
- aktualne trendy w budowie systemów premiowania i nagradzania
- struktura oraz system rozliczania dla premii i nagród
- zasady budowania systemów premiowania
- płaca zasadnicza
- tabela wynagrodzeń zasadniczych
- konstrukcja tabeli wynagrodzeń
- sposoby ustalania płac zasadniczych
- analizy benchmarkingowe płac
- wykorzystywanie raportów płacowych do analizy własnego systemu płacowego
- porównywanie polityki personalnej na podstawie wyników badań
Pozafinansowe motywowanie pracowników
- psychologiczne aspekty funkcjonowania jednostek
- budowanie zespołów
- motywowanie grup projektowych
- motywacja jednostek
- systemy motywacyjne obejmujące całość firmy - wykorzystywanie pozafinansowych możliwości zwiększania zaangażowania w pracę
Ocena okresowa pracowników
- ocena okresowa pracowników
- przygotowanie do wprowadzenia systemu ocen okresowych w firmie
- ustalanie celów systemu ocen okresowych
- organizowanie proces informowania pracowników
- rodzaje systemów ocen
- powiązanie systemu ocen z zarządzaniem przez cele
- przygotowanie narzędzi i procesu oceny okresowej
- wykorzystanie wyników oceny w przedsiębiorstwie
- modyfikacja istniejących systemów ocen
Zarządzanie przez cele
- motywowanie przez cele
- wyznaczanie zadań i celów w powiązaniu ze strategią firmy i osobistymi zadaniami działu/pracownika
- ocena realizacji celów
- powiązanie zarządzania przez cele z systemem ocen
- powiązanie zarządzania przez cele z systemem wynagradzania
Metody rozwoju i szkolenia pracowników
- tworzenie planów szkoleń
- coaching
- mentoring
- e-learning
- Plany Kadry Rezerwowej
- szkolenia wewnętrzne
- szkolenia zewnętrzne
- ewaluacja efektów szkoleń
Prawne aspekty zarządzania personelem
- praktyczne zagadnienia prawa pracy
- umowy o prace (charakterystyka, rodzaje, prawa i obowiązki stron)
- rozwiązanie umowy o pracę (rozwiązanie za wypowiedzeniem, rozwiązanie bez wypowiedzenia, roszczenia pracownicze)
- wynagrodzenie za pracę
- odpowiedzialność pracownicza
- czas pracy
- urlopy wypoczynkowe
Audyt pracowników
- motywy przeprowadzenia audytu personalnego
- audyt personalny w sytuacji reorganizacji
- audyt personalny związany z rozwojem pracowników
- audyt personalny związany z rekrutacją i awansami wewnętrznymi
- narzędzia audytu
- assessment, Develoment Centre (kompetencje, harmonogramy, narzędzia)
Komunikacja wewnętrzna w firmie
- niesprawna komunikacja jako objaw dysfunkcji w organizacji
- najczęstsze błędy w komunikacji interpersonalnej
- metody usprawnienia komunikacji
- narzędzia komunikacji wewnętrznej w organizacji
Zarządzanie zmianą w firmie
- typy reakcji pracowników wobec zmiany
- psychologiczna dynamika zmiany
- jak informować o procesie zmian
- najczęściej popełniane błędy
- angażowanie kierowników oraz pracowników do procesu zmiany
- jak zmieniać postawy pracowników
Konflikty w zespołach pracowniczych
- najczęstsze przyczyny konfliktów
- dynamika konfliktu
- indywidualny styl reagowania w sytuacji konfliktu
- pseudorozwiązania konfliktów
- techniki rozwiązywania konfliktów
Redukcja i programy outplacement
- perspektywy zwolnień (firma, pracownicy zwalniani, pracownicy pozostający w firmie otoczenie, potencjalni nowo pracodawcy) i wynikające z tego problemy techniczne i psychologiczne
- programy redukcji (Programy Dobrowolnych Odejść)
- charakterystyka programów outplacement
Coaching w biznesie
Budowanie wizerunku pracodawcy
Alternatywny HR
CASE STUDY – spotkania z praktykami
e-learning - wykorzystywanie programu Płatnik
Konsultacje dyplomowe
Czas trwania studiów, organizacja i forma zajęć:
Studia trwają dwa semestry i obejmują 180 godzin zajęć.
Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie w soboty oraz w niedziele.
Sposób sprawdzania efektów nauczania:
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest udział w zajęciach, zaliczenie testów semestralnych, przygotowanie oraz obrona pracy dyplomowej.