Cele
1.Zdobycie wiedzy na temat: psychologicznych aspektów funkcjonowania w sytuacji kryzysu sytuacyjnego, rozwojowego, egzystencjalnego czy środowiskowego; zasad wczesnej interwencji psychologicznej i prawnej w przypadku ofiar kryzysów; różnic indywidualnych w zmaganiu się z konsekwencjami doświadczeń kryzysowych i traumatycznych; mechanizmów i strategii interwencji kryzysowej w sytuacjach ekstremalnych (zagrożenie życia) oraz kryzysów wynikających z chronicznych konfliktów; natury i funkcji destrukcyjnych mechanizmów adaptacji (w tym emocji destrukcyjnych). 2.Wykształcenie praktycznych umiejętności: diagnozy statycznych i dynamicznych czynników ryzyka występowania zaburzeń pourazowych po doświadczeniu kryzysu lubtraumy; sporządzania ekspertyz sądowo-psychologicznych; interwencji paraterapeutycznych. 3.Przygotowanie absolwentów do pracy: w zakresieprofesjonalnej pomocy w ośrodkach interwencji kryzysowej, hospicjach, klinikach i szpitalach psychiatrycznych, zakładach karnych i poprawczych, policji, służbie więziennej, psychologii transportu. Celem tych studiów jest więc wypełnienie luki jaką można zaobserwować w obecnej chwili w Polsce pomiędzy rosnącym zapotrzebowaniem na specjalistów przygotowanych do pracy z osobami, które na skutek różnych uwarunkowań znalazły się w sytuacji kryzysu psychologicznego (takich jak ofiary przemocy, wypadków, katastrof naturalnych i przemysłowych, itp.), a możliwościami zdobywania kwalifikacji potrzebnych do takiej prac
Szczegółowe informacje
Studia Podyplomowe
Psychologia Kryzysu i Interwencji Kryzysowej
Absolwenci studiów podyplomowych będą zatem posiadali wiedzę i profesjonalne przygotowanie do prowadzenia wczesnej interwencji i diagnozy osób dotkniętych kryzysami o zróżnicowanej etiopatogenezie i symptomatologii. Ponadto mogą stać się animatorami profesjonalnej współpracy ośrodków i instytucji zaangażowanych w sytuacje szeroko rozumianej interwencji i pomocy poszkodowanym i potrzebującym wsparcia w sytuacjach kryzysowych.
Tematyka i organizacja zajęć: Program obejmuje 300 godzin zajęć w formie wykładów i warsztatów, prowadzonych w małych grupach.
Problematyka studiów obejmuje:
*psychologię kliniczną, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii traumy,
*psychologię społeczną zorientowaną na psychologię konfliktów i kryzysów,
*psychoprofilaktykę.
Szczególny nacisk położony zostanie na następujące zagadnienia:
1.uwarunkowania i mechanizmy procesów adaptacji i zmagania się ze stresem, kryzysem, wydarzeniami krytycznymi i traumatycznymi; pozytywna adaptacja do starości i śmierci, inwalidztwa, czy trwałego kalectwa,
2.psychologiczne aspekty zdrowia i choroby - schorzeń psychosomatycznych i somatycznych; adaptacja do choroby i radzenie sobie z chorobą, podnoszenie jakości życia oraz promocja zachowań prozdrowotnych,
3.uwarunkowania i mechanizmy zachowań agresywnych i przemocowych, zwłaszcza wśród młodzieży, możliwość zapobiegania im i resocjalizacja,
4.mechanizmy zmiany zachowania i osobowości w kontekście efektywności oddziaływania psychologicznego
Warunki zaliczenia: Zaliczenie poszczególnych zajęć w ramach studiów oraz praca dyplomowa.
Kadra nauczająca: kierownikiem studiów jest dr Elżbieta Zdankiewicz-Ścigała. Prowadzący zajęcia to doświadczeni wykładowcy Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Akademii Medycznej w Poznaniu i Warszawie oraz innych instytucji, a także najwyższej klasy specjaliści-praktycy.
dr Elżbieta Zdankiewicz-Ścigała - pracownik Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej; psychoterapeuta w Centrum Terapeutycznym SWPS. Zainteresowana naukowe obejmują poznawczą psychologię kliniczną, psychologię wywieranie wpływu (psychomanipulacje), psychologię emocji, psychologię traumy oraz terapię zaburzeń psychosomatycznych. Najważniejsze publikacje to Poznawcze uwarunkowania choroby wieńcowej i zawału serca (Poznań, 1992); Pamięć autobiograficzna w traumie. Mechanizmy oswajania cierpienia (Warszawa, w druku); oraz wspólnie z Tomaszem Maruszewskim: Emocje – aleksytymia – poznanie (Poznań, 1998) i Wokół psychomanipulacji (Warszawa, 2003). Jest współautorem Psychologii. Podręcznika akademickiego (Gdańsk, 1999).