Szczegółowe informacje
Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Program*:
Blok tematyczny: Misja oświaty - strategiczne dowodzenie szkołą
Szczegółowy zakres tematyczny
1. Znaczenie edukacji i pracy szkoły.
2. Wizja, misja, strategia w pracy szkoły.
W tym:
• Znaczenie edukacji.
• Znaczenie edukacji dla społeczności lokalnej i ponad lokalnej.
• Znaczenie określania celu w działaniu.
• Budowanie wspólnych strategii.
• Wizja, misja i wartości w szkole.
Zakładane efekty
Przyjmuje się, że w wyniku uczestniczenia w realizacji bloku tematycznego uczestnik zajęć:
• nabędzie umiejętność bycia liderem w tworzeniu wizji, misji i wartości własnej szkoły,
• będzie potrafił dokonać oceny znaczenia edukacji dla społeczeństwa,
• pozna sposób budowania wizji i misji szkoły oraz sposoby określania celów,
• będzie potrafił dyskutując, dochodzić do wspólnych wniosków na temat wizji, misji i wartości polskiej szkoły
• przedstawi refleksje na temat funkcjonowania wizji i misji w swojej szkole,
• nakreśli propozycje zmian.
Blok tematyczny: Dyrektor liderem rozwoju jakościowego szkoły
Szczegółowy zakres tematyczny
1. Przewodzenie
W tym:
• Komunikowanie się
• Motywowanie
• Współpraca a współzawodnictwo
• Struktura organizacyjna w szkole (zarządzanie wewnątrzszkolne poprzez m.in. budowanie zespołów i awans szkolny)
Zakładane efekty:
Przyjmuje się, że w wyniku uczestniczenia w realizacji bloku uczestnik zajęć:
• pozna zasady i zrozumie znaczenie właściwej komunikacji, motywowania, współpracy,
• nabędzie umiejętności właściwego komunikowania się w grupie, motywowania,
• podejmie próbę delegowania uprawnień w swoim zespole,
• zrozumie konsekwencje stosowania określonego stylu zarządzania placówka dla nauczycieli, pracowników, uczniów i rodziców uczniów,
• pozna strukturę organizacji,
• ustali koszt rozwoju organizacyjnego (czas, finanse, zasoby ludzkie),
• wyodrębni kolejne działania dla wdrożenia właściwej struktury organizacyjnej w szkole.
2. Zarządzanie jakością - samoocena pracy szkoły
W tym:
• Idea zarządzania przez jakość.
• Monitorowanie jakości.
• Zasady dokonywania oceny własnych działań.
Zakładane efekty
Przyjmuje się, że w wyniku uczestniczenia w realizacji bloku uczestnik zajęć:
• pozna teorie jakości,
• przeprowadzi krytyczną analizę stosowania teorii jakości w szkole i będzie potrafił przedstawić ją w trakcie dyskusji,
• pozna zasady dokonywania samooceny jako procesu,
• zrozumie znaczenie dokonywania samooceny działań,
• wdroży samoocenę w pracę szkoły,
• opisze działanie samooceny w swojej szkole.
Blok tematyczny: Dyrektor szkolnym liderem uczenia i nauczania
Szczegółowy zakres tematyczny:
• Determinanty przebiegu i efektów procesu uczenia się.
• Konstruktywizm poznawczy.
• Ocenianie kształtujące.
• Motywowanie uczniów.
• Monitorowanie jakości uczenia i nauczania.
• Kompetencje kluczowe.
• Klimat społeczny szkoły.
• Przygotowywanie ucznia do autonomii w uczeniu się.
Zakładane efekty
Przyjmuje się, że w wyniku uczestniczenia w realizacji bloku uczestnik zajęć:
• pozna pojęcia dotyczące nauczania i uczenia się ucznia,
• zrozumie znaczenie oceniania kształtującego i motywowania ucznia w szkole,
• przygotuje się do rozpoznania klimatu społecznego w szkole,
• przygotuje się do monitorowania jakości uczenia i nauczania,
• wprowadzi elementy oceniania kształtującego w życie szkoły,
• przeprowadzi monitorowanie wybranego obszaru i podejmie dyskusję na temat wyników,
• sprawdzi zakres stosowania motywowania podczas lekcji w szkole i wskaże możliwości w tym zakresie,
• podejmie dyskusję na temat znaczenia autonomii ucznia w procesie uczenia się.
Blok tematyczny: Projekt zmiany w szkole
Szczegółowy zakres tematyczny
• Planowanie zmiany.
• Kierowanie zmianą.
• Realizacja projektów zmiany uczestników studiów.
Zakładane efekty
Przyjmuje się, że w wyniku uczestniczenia w realizacji bloku uczestnik zajęć:
• pozna zasady planowania i wdrażania zmiany,
• zaprojektuje zmianę w szkole,
• przedstawi plan wdrożenia zmiany wybranego obszaru,
• wdroży zmianę,
• będzie podejmował dyskusję na temat swoich działań z innymi słuchaczami studium,
• opisze wprowadzoną zmianę,
• przedstawi oczekiwania co do efektów wdrożenia zmiany.
* program studiów może ulec nieznacznym zmianom.