Studia Podyplomowe - Zarządzanie Kulturą i Sztuką - Zaoczne

Bezpośredni kontakt z przedstawicielem GWSH -Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach

Aby się skontaktować, należy najpierw zaakceptować Politykę prywatności

Szczegóły Studia Podyplomowe - Zarządzanie Kulturą i Sztuką - Zaoczne - Katowice - Śląskie

  • Cele
    Celem studiów jest poszerzenie wiedzy o wzajemnym przenikaniu i warunkowaniu się rozmaitych dyscyplin humanistycznych i społecznych w obszarze zjawisk kulturowych, niezbędnej do efektywnej i profesjonalnej pracy w instytucjach zajmujących się problemami kultury i edukacji, oraz w firmach i instytucjach prowadzących działalność biznesową i dyplomatyczną w sferze kultury, w tym zarządzaniu zasobami kultury, ich funkcjonowaniu w sferze działalności społecznej i politycznej, oraz instytucjach sztuki. Elementy wiedzy teoretycznej przybliżyć mają słuchaczowi mechanizmy wykorzystywane w praktyce kształtowania i zarządzania przestrzenią publiczną, instytucjami publicznymi i obywatelskimi, działalności polityczno-gospodarczej, public relations i reklamie, stosunkach dyplomatycznych oraz biznesowych, wymagających kompetencji interdyscyplinarnej z zakresu nauk o kulturze i sztuce. Celem zajęć warsztatowych, w ramach których analizowane będą konkretne problemy z jakimi borykają się instytucje zarządzające kulturą i sztuką, jest kształtowanie kompetencji kulturowej poprzez działania praktyczne z zakresu analizy zjawisk i procesów kulturowych, zarządzania i pozyskiwania środków finansowych, organizacji rynku sztuki, funkcjonowania i wykorzystania mediów w kulturze, kształtowania przestrzeni publicznej, funkcjonowanie sztuki w reklamie.
  • Profil słuchacza / wymogi
    Studia kierowane są do absolwentów studiów oraz pracowników sektora kultury, biznesu i dyplomacji wymagających w swojej działalności wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych z zakresu poszczególnych dyscyplin kultury i sztuki, w tym dla pracowników instytucji administracji publicznej i dziedzictwa narodowego, instytucji współpracy międzynarodowej, edukacji, spraw społecznych, turystyki, promocji i reklamy miasta, czy gminy, jak również osób zajmujących się powyższą problematyką w sektorze biznesu i organizacji pozarządowych.
  • Szczegółowe informacje

    PROGRAM SZCZEGÓŁOWY STUDIÓW
    Semestr I
    1.    Socjologia kultury                                                    20
    2.    Lingwistyka kulturowa                                            16
    3.    Komunikacja kulturowa                                           24
    4.    Psychologia i socjologia sztuki                                 20
    5.    Zarządzanie kulturą                                                24
    Suma liczby godzin:                                                      104

    Semestr II
    6.    Media w kulturze                                                      24   
    7.    Zjawiska kulturowe w urbanistyce i architekturze    20
    8.    Kultura i prawo                                                         20
    9.    Zarządzanie instytucjami kultury                              32
    10.    Analiza mechanizmów kulturowych                        24
    Suma liczby godzin:                                                       120

    OPISY   TREŚCI   PROGRAMOWEJ  PRZEDMIOTÓW
    1.    Socjologia kultury: Przedmiot koncentruje się na opisie i charakterystyce funkcjonowania kultury jako zjawiska społecznego wpływającego na zmiany społeczne, wypracowaniu praktycznej umiejętności analizy zjawisk kulturowych z perspektywy socjologii, rozpoznawania potrzeb społecznych oraz odpowiedzi na nie poprzez działania kulturotwórcze, zarówno na płaszczyźnie interesu jednostki, jak i konkretnych grup społecznych. Wybrane zagadnienia: socjologia przemysłu kulturalnego; stereotypy i mity w przestrzeni społecznej; rola płci w kształtowaniu kultury; sztuka jako odpowiedź na potrzeby społeczne; sztuka jako strategia ekonomiczna.

    2.    Lingwistyka kulturowa:  Przedmiot obejmuje zagadnienia współczesnej teorii języków kultury i ich funkcjonowania w praktyce społecznej. Wybrane zagadnienia: lingwistyka dawniej i dziś; pojęcie lingwistyki kulturowej; funkcjonowanie kategorii językowych w dobie mediów elektronicznych i kultury audiowizualnej; lingwistyka kulturowa w praktyce: reklama, komunikacja kulturowa i międzykulturowa; nadużywanie pojęć i kontekstualizacja wypowiedzi; języka nauk ścisłych i prawnych w kulturze; komunikacyjny system człowieka w interakcji z komputerem; języki nowych mediów; kody językowe.

    3.    Komunikacja kulturowa: Przedmiot przybliża mechanizmy komunikacji jako procesu uwarunkowanego antropologiczne. Wybrane zagadnienia: aksjomaty komunikacji interpersonalnej; komunikacja niewerbalna, modele procesu komunikowania; strategie interpersonalnego komunikowania się; media jako środek perswazji; rodzaje komunikacji społecznej; kultura i komunikowanie masowe; antropologiczne kategorie opisów procesów komunikacyjnych; wpływ komunikacji na życie społeczne; kultura i język jako systemy komunikacji; globalizacja w obrębie komunikowania społecznego; przykłady komunikacji presfazyjnej; problemy komunikacji międzykulturowej; stereotypy w kontaktach kulturowych.

    4.    Psychologia i socjologia sztuki: Przedmiot omawia funkcjonowanie sztuki w przestrzeni społecznej oraz formowanie rynku sztuki. Wybrane zagadnienia: elementy socjologii  wizualnej w strategiach kultury; oddziaływanie i komunikowanie sztuki; funkcjonowanie stereotypów kulturowych w praktyce artystycznej; mechanizmy estetyzacji rzeczywistości; strategie płci w procesach artystycznych; mechanizmy konsumpcji w sztuce; kształtowanie rynku sztuki; twórca sztuki i odbiorca sztuki; sztuka jako medium międzykulturowej komunikacji.

    5.    Zarządzanie kulturą: Celem zajęć jest kształtowanie umiejętności niezbędnych do organizowania przedsięwzięć artystycznych i konstruowania projektów wzbogacających ofertę istniejących instytucji kultury. Wybrane zagadnienia: pozyskiwanie instrumentów pozwalających rozpoznawać nowe potrzeby w sferze działalności kulturalnej; kultura – wielość pojęć oraz wielość potrzeb; uczestnictwo w kulturze; o rynku czasu wolnego; ochrona własności intelektualnej; wielość form organizacyjnych działalności kulturalnej; specyfika public relations i media relations, budowanie wizerunku; segmentacja rynku odbiorców.

    6.    Media w kulturze:  Przedmiot jest zorientowany na praktyczne rozpoznawanie strategii komunikacyjnych oraz medialnych zarówno
    w procesach kulturotwórczych, jak i zarządzaniu kulturą.. Celem zajęć jest wypracowanie warsztatu analitycznego w zakresie form filmowych, telewizyjnych, internetu, reklamy jako podstawowych składowych kultury audiowizualnej, oraz uwrażliwienie Słuchaczy na czynniki perswazyjne
    i symulacyjne jako powszechne dla strategii medialnych i marketingowych. Wybrane zagadnienia: intermedialność jako praktyka twórczości kulturowej; estetyczne aspekty wzajemnego oddziaływania mediów;  współgranie mediów w praktyce artystycznej i komunikacyjnej; recepcja filmu w różnych mediach; „gatunki” telewizyjne; sztuka mediów; media jako narzędzie zarządzania.

    7.    Zjawiska kulturowe w urbanistyce i architekturze: Przedmiot ukazuje w jaki sposób zjawiska kulturowe warunkują i kształtują urbanistyczne
    i architektoniczne rozwiązania w przestrzeni społecznej. W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: charakterystyka i podział przestrzeni (prywatna, sakralna, publiczna, rekreacyjna, itp.); rewitalizacja obiektów
    i przestrzeni poprzemysłowych; design w kształtowaniu przestrzeni; estetyczne kształtowanie przestrzeni rekreacyjnych; strategie regionalne
    i globalne w architekturze i urbanistyce; urbanizacja jako problem społeczno-polityczny; architektura obiektów kultury i instytucji publicznych.

    8.    Kultura i prawo: Przedmiot przybliża mechanizmy prawne działalności kulturalnej oraz strategie polityki kulturalnej na różnych szczeblach instytucji publicznych (samorządowa, krajowa, unijna) oraz organizacji obywatelskich. Wybrane zagadnienia: sztuka jako instrument w stosunkach międzynarodowych; regulacje prawne w polityce kulturowej; wymiana
    i współpraca kulturalna; międzynarodowe instytucje kultury; europejskie instytucje kultury; organizacje ochrony praw człowieka; orzecznictwo sądowe w sprawach sztuki; prawne ograniczenia działalności artystycznej i kulturowej; sankcjonowanie kultury.    

    9.    Zarządzanie instytucjami kultury: Przedmiot przedstawia wiedzę
    o tworzeniu i zarządzaniu instytucjami kultury i sztuki z perspektywy marketingowej (ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów promocji). Wybrane zagadnienia: przykłady praktyczne funkcjonowania instytucji oraz ośrodków kultury (teatry, muzea, galerie, domy kultury); formy mecenatu kultury; marketing w kulturze; rola promocji w działalności kulturalnej (znaczenie sponsoringu); szkoła i uczelnia wyższa jako kreatorzy wydarzeń kulturalnych; zarządzanie personelem, czyli budowanie zespołu; pozabudżetowe źródła finansowanie kultury; zarządzanie projektem (zasady i przykłady).

    10.    Analiza mechanizmów kulturowych: Przedmiot poświęcony kształtowaniu umiejętności wykorzystania wiedzy o mechanizmach kulturowych w praktycznym działaniu – kreatywnym tworzeniu projektów biznesowych, projektów współpracy,  rozwiązywaniu konfliktów, sytuacjach dyplomatycznych, kształtowaniu przestrzeni publicznej, integracji europejskiej, tworzenie ekspozycji sztuki i ram rynku sztuki tworzenie projektów kulturalnych, negocjacjach i współpracy z instytucjami  kultur pozaeuropejskich. Warsztaty zakładają opanowanie wiedzy z pozostałych przedmiotów.

    WYKŁADOWCY
    Zajęcia prowadzone są przez wykładowców Uniwersytetu Śląskiego oraz pracowników instytucji publicznych, na co dzień zajmujących się kulturą i sztuką oraz zarządzaniem kulturą w praktyce zawodowej.


Inne informacje związane z sztuka

Używamy ciasteczek własnych oraz ciasteczek stron trzecich w celu doskonalenia naszych usług.
Kontynuując przeglądanie strony, automatycznie wyrażasz zgodę na wykorzystanie ciasteczek.
Zobacz więcej  |