Studia Podyplomowe: Zarządzanie Kryzysowe w systemie Bezpieczeństwa Narodowego
KADRA DYDAKTYCZNA:
Zajęcia prowadzić będą pracownicy naukowi Katedry Marketingu i Promocji Bezpieczeństwa oraz Katedry Nauk Psychospołecznych Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa z siedzibą w Poznaniu oraz wysokiej klasy specjaliści z zakresu teorii i praktyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w sytuacjach kryzysowych oraz bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia, wywodzący się spośród nauczycieli akademickich: Akademii Obrony Narodowej w Warszawie, Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Politechniki Wrocławskiej, Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych im. gen. T. Kościuszki we Wrocławiu, Wyższej Szkoły Administracji i Zarządzania w Warszawie oraz Szkoły Aspirantów PSP w Poznaniu. Współprowadzącymi zajęcia praktyczne (ćwiczenia, warsztaty, gry decyzyjne) będą doświadczeni pracownicy wydziałów zarządzania kryzysowego.
KORZYŚCI ZE STUDIÓW:
Absolwenci studiów Zarządzanie Kryzysowe w systemie Bezpieczeństwa Narodowego mogą znaleźć zatrudnienie w charakterze kierowników, specjalistów, doradców, ekspertów lub inspektorów w:
- Wydziałach lub Sztabach Zarządzania Kryzysowego przy urzędach wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz w instytucjach samorządowych różnych szczebli;
- Wojewódzkich Sztabach Wojskowych, Jednostkach Państwowej Staży Pożarnej i Policji (różnych szczebli);
- Formacjach Obrony Cywilnej Kraju i instytucjach związanych z reagowaniem kryzysowym;
- strukturach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Sprawiedliwości.
DODATKOWE CERTYFIKATY:
Istnieje możliwość ukończenia za dodatkową opłatą kursów:
• ratownictwa medycznego,
• pierwszej pomocy przedlekarskiej,
• na patent sternika motorowego.
SZCZEGÓŁOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Bezpieczeństwo ekologiczne – 10 godzin:
Ekologia i sozologia ostoją bezpieczeństwa ekologicznego: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Bezpieczeństwo ogólne a ekologiczne: składowe, kryteria, zadania oraz Zagrożenia naturalne i ich wpływ na bezpieczeństwo ekologiczne kraju. Zagrożenia antropogeniczne - a problemy bezpieczeństwa ekologicznego kraju. Bezpieczeństwo ekologiczne - problemy motywacyjne jego utrzymania. Ocena bezpieczeństwa ekologicznego – konsulting ekologiczny. Działalność proekologiczna - problemy prawne, społeczne i środowiskowe w aspekcie bezpieczeństwa ekologicznego. Zadania organów władzy w systemie utrzymywania bezpieczeństwa ekologicznego. Zarządzanie kryzysowe a działalność profilaktyczna i prewencyjna w zakresie bezpieczeństwa ekologicznego. Bezpieczeństwo ekologiczne – system wartości społecznych i publicznych.
Bezpieczeństwo kulturowe – 10 godzin:
Pojęcie bezpieczeństwa kulturowego w wymiarze narodowym i międzynarodowym oraz bezpieczeństwo kulturowe jako kategoria bezpieczeństwa. Zagrożenia kulturowe bezpieczeństwa państwa oraz ich charakterystyka. Tożsamość kulturowa narodu jako element bezpieczeństwa państwa oaz prawa i wolności człowieka jako warunek bezpieczeństwa kulturowego. Ochrona prawna dóbr kultury narodowej oraz międzynarodowa ochrona dóbr kultury. Bezpieczeństwo kulturowe jako kategoria bezpieczeństwa w wymiarze narodowym i międzynarodowym. Model systemu bezpieczeństwa kulturowego RP. Czynniki determinujące bezpieczeństwo kulturowe RP.
Podstawy zarządzania kryzysowego – 24 godziny:
Analiza podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu. Zagrożenie - definicja pojęcia, charakterystyka oraz rozpoznawanie zagrożeń ludności. Zarządzanie kryzysowe. Fazy zarządzania kryzysowego. Klęska żywiołowa. Stan klęski żywiołowej. Zadania administracji rządowej i samorządowej w zakresie zarządzania kryzysowego i ochrony ludności. Miejsce zarządzania kryzysowego w gotowości cywilnej. Rola i zakres odpowiedzialności menedżera programów kryzysowych. Analiza kosztów ochrony ludności. Analiza, koszty – efektywność. Szacowanie strat. Rezerwy finansowe. Ubezpieczenia. Pożyczki i darowizny. Zachęty finansowe. Zabezpieczenie medyczne. Doraźna pomoc przedlekarska. Sprzęt medyczny doraźnej pomocy. Organizacja współpracy pomiędzy służbami medycznymi w miejscu katastrofy. Zapobieganie epidemiom. Psychologiczne aspekty ochrony ludności. Stres i stresory – wybrane zagadnienia. Zespoły reagowania kryzysowego. Gminny zespół reagowania, powiatowy i wojewódzki zespół reagowania kryzysowego oraz Rządowy Zespół Koordynacji Kryzysowej. Rola zespołów w zarządzaniu kryzysowym oraz zadania przez nie realizowane. Sposób tworzenia zespołów reagowania. Zasady funkcjonowania. Usytuowanie i sposób ich finansowania. Warunki techniczne i standardy ich wyposażenia. Tryb pracy zespołów. Sposób dokumentowania działań i prac zespołów. Zasady współdziałania zespołów reagowania z zespolonymi służbami, inspekcjami i strażami, administracją niezespoloną oraz innymi podmiotami uczestniczącymi realizującymi zadania w zakresie zarządzania kryzysowego. Struktura, zadania oraz zasady funkcjonowania Wojewódzkiego Zespołu Reagowania Kryzysowego. Współpraca administracji rządowej, samorządowej i wojska w województwie. Świadczenia osobiste i rzeczowe. Świadczenia osobiste i rzeczowe na rzecz obrony w czasie pokoju, w razie ogłoszenia mobilizacji i wojny oraz świadczenia szczególne. Tryb planowania oraz nakładania obowiązku świadczeń. Zasady wykonywania świadczeń - wzajemne uprawnienia i obowiązki podmiotów zobowiązanych oraz tych na rzecz, których świadczenie jest wykonywane. Tryb przyznawania odszkodowania za utratę lub uszkodzenie oraz za szkody wynikłe z używania przedmiotów świadczeń rzeczowych. Świadczenia osobiste i rzeczowe w zakresie zwalczania klęsk żywiołowych. Tryb nakładania obowiązku świadczeń. Rodzaje oraz zasady realizacji obowiązku świadczeń. Tryb ustalania i wypłaty odszkodowań za szkody poniesione w związku z akcjami zwalczania klęsk żywiołowych. Świadczenia osobiste i rzeczowe w stanach nadzwyczajnych. Rodzaje oraz zasady nakładania świadczeń w czasie stanów nadzwyczajnych. Zasady wyrównywania strat majątkowych wynikających z realizacji obowiązku świadczenia. Świadczenia na rzecz utrzymania dróg. Rodzaje oraz tryb nakładania obowiązku świadczeń. Świadczenia związane z ochroną przeciwpożarową. Podmiot i przedmiot świadczenia. Zasady nakładania świadczeń w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Krajowy system ratowniczo-gaśniczy. Struktura i zadania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Organizacja walki z pożarami i innymi klęskami żywiołowymi. Kierowanie działaniem ratowniczym. Zakres praw kierującego działaniem ratowniczym.
Polityka i strategia bezpieczeństwa RP – 18 godzin:
Podstawy bezpieczeństwa międzynarodowego i narodowego. Polityka i strategie bezpieczeństwa mocarstw globalnych. Polityka i strategie bezpieczeństwa międzynarodowego ONZ. Polityka i strategia bezpieczeństwa NATO. Polityka i strategia bezpieczeństwa UE. Wybrane problemy bezpieczeństwa globalnego. Ewolucja polskiej polityki i strategii bezpieczeństwa do końca XX wieku. Polityka i strategia bezpieczeństwa narodowego RP na progu XXI wieku. Wybrane problemy bezpieczeństwa euroatlantyckiego.
Rozpoznanie i prognozowanie zagrożeń – 22 godziny:
Charakterystyka i rozpoznawanie zagrożeń ludności w czasie pokoju, kryzysu i wojny. Zagrożenia techniczne, pożarowe, chemiczne, ekologiczne, systemowe i inne. Źródła zagrożeń, miary zagrożeń. Zagrożenia w czasie akcji terrorystycznych. Prognozowanie zagrożeń. Monitoring pożarowy. Monitoring pożarowy w lasach. Monitoring środowiska. Monitoring chemiczny. Monitorowanie zagrożeń chemicznych na przykładzie baz paliw płynnych. Monitoring (informowanie) w czasie stanu klęski żywiołowej. Monitoring (informowanie) w czasie stanu wyjątkowego. Monitoring (informowanie) w czasie stanu wojennego. Monitorowanie zagrożeń w świetle przepisów o Obronie Cywilnej. Monitoring – organy administracji. Monitoring w transporcie materiałów niebezpiecznych. Monitoring radiacyjny. Monitoring sanitarno-epidemiologiczny. Monitoring weterynaryjny. Monitoring hydro- i meteorologiczny. Monitoring imprez masowych.
System bezpieczeństwa RP – 18 godzin:
Zakres podmiotowy i przedmiotowy bezpieczeństwa – źródła oraz rodzaje zagrożeń RP. System bezpieczeństwa RP. Wojewódzki system bezpieczeństwa. Powiatowy system bezpieczeństwa. Gminny system bezpieczeństwa. Podstawy prawne systemu bezpieczeństwa państwa. System prawny bezpieczeństwa RP – interpretacja ustaw o stanach nadzwyczajnych państwa. System prawny bezpieczeństwa RP. Prawo terytorialnych systemów bezpieczeństwa.
Zarządzanie bezpieczeństwem (aspekty teoretyczne) – 18 godzin:
Podstawy zarządzania. Ewolucja sprawnego zarządzania – rys historyczny. Szkoły, podejścia, ujęcia. Podstawy zarządzania. Centralne pojęcia i problemy zarządzania. Metodyka podejmowania decyzji zorganizowanych. Pojęcie systemu i organizacji. Zarządzanie bezpieczeństwem państwa. Koncepcja systemu bezpieczeństwa państwa. Procesy racjonalnego decydowania. Główne elementy (etapy) procesu decyzyjnego. Wartościowania potencjałów zagrożeń i bezpieczeństwa RP. Strategie organizacyjne. Kryteria wyboru i oceny strategii organizacyjnej. Rozpoznawanie sytuacji i problemów decyzyjnych. Określenie ogólnego zamiaru oraz wybór głównego celu działania. Wybór sposobu działania. Formułowanie strategii oraz kryteriów wyboru i oceny strategii działania. Sposoby i formy wdrażania decyzji. Planowanie i organizowanie działań pojedynczych i zespołowych. Precyzowanie zadań; planowanie i organizowanie działań.
Bezpieczeństwo informacyjne RP – 8 godzin:
Bezpieczeństwo informacyjne w dobie globalizacji. Współczesne zagrożenia bezpieczeństwa informacyjnego państwa. Prawne aspekty bezpieczeństwa informacyjnego państwa, instytucji i organizacji. Technologiczne aspekty bezpieczeństwa informacyjnego państwa (organizacji, instytucji). Informacyjne aspekty zarządzania kryzysowego. Ochrona informacji w organizacjach (instytucjach). Scenariusze zagrożeń dla bezpieczeństwa informacyjnego RP. Polityka bezpieczeństwa informacyjnego RP. Krytyczna informacyjna infrastruktura RP.
Bezpieczeństwo militarne RP – 18 godziny:
Teorie wojny i walki. Siła militarna we współczesnym świecie. Zagrożenia i wyzwania militarne i sposoby ich rozwiązywania. Zasady i założenia projektowania i modernizacji armii. Współczesne poglądy na wykorzystanie sil zbrojnych w wojnach, konfliktach i kryzysach. Aktualne wyzwania i szanse w obszarze bezpieczeństwa militarnego. Siły Zbrojne RP – stan obecny i perspektywy rozwoju. Zarządzanie zasobami ludzkimi dla potrzeb sił zbrojnych. Gotowość obronna państwa i gotowość bojowa sił zbrojnych.
Obrona cywilna z elementami planowania cywilnego – 6 godzin:
Konwencje Genewskie i Protokoły Dodatkowe. Obowiązki państw - stron Konwencji. Podstawowe zasady Międzynarodowego Prawa Humanitarnego. Znaki rozpoznawcze. Cel i zasady działania Obrony Cywilnej. Finansowanie realizacji zadań Obrony Cywilnej. Zasady tworzenia, rodzaje formacji obrony cywilnej i ich zadania. Zasady zbiorowej i indywidualnej ochrony ludności. Ochrona dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych i konfliktów zbrojnych. Cywilna gotowość kryzysowa jako metoda budowania bezpieczeństwa powszechnego. Elementy planowania cywilnego na różnych szczeblach zarządzania i kierowania. Podstawowe cele planowania cywilnego. Współpraca cywilno-wojskowa. Koordynacja planowania cywilnego w kraju i za granicą. Problematyka planowania cywilnego w NATO i UE. Gotowość cywilna jako rezultat planowania cywilnego.
Organizacja i funkcjonowanie centrum zarządzania kryzysowego – 16 godzin:
Gminne Centra Reagowania, Powiatowe i Wojewódzkie Centra Zarządzania Kryzysowego, Rządowe Centrum Koordynacji Kryzysowej – zasady tworzenia i funkcjonowania. Warunki techniczne i standardy wyposażenia. Sposób dokumentowania działań i prac centrów zarządzania kryzysowego. Roczny plan pracy, plan reagowania kryzysowego, protokoły z posiedzeń ZRK, raporty, karty zdarzeń, raporty odbudowy. Zapoznanie się z pracą centrum zarządzania kryzysowego w Ostrawie i Gliwicach.
Organizacja pomocy humanitarnej – 12 godzin:
Podstawy prawne dotyczące działalności organizacji pozarządowych na rzecz ochrony ludności. Charakterystyka organizacji pozarządowych – struktura, cele i zadania. Zakres i zasady współdziałania z organizacjami pozarządowymi w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć na rzecz ochrony ludności. Finansowanie działań organizacji pozarządowych podczas zagrożeń i akcji ratunkowych.
Podstawy prawne zarządzania kryzysowego – 10 godzin:
Prawo na czas stanów nadzwyczajnych - zagadnienia ogólne. Pojęcie i rodzaje stanów nadzwyczajnych. Unormowania w zakresie stanów nadzwyczajnych zawarte w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Stan klęski żywiołowej. Tryb wprowadzenia i zniesienia stanu klęski żywiołowej. Zasady działania organów władzy publicznej. Udział w zapobieganiu skutkom klęski żywiołowej oraz ich usuwaniu: Państwowej Straży Pożarnej, innych jednostek ochrony przeciwpożarowej, Policji, Straży Granicznej, innych właściwych w tych sprawach państwowych urzędów, agencji, inspekcji, straży i służb oraz pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Zakres ograniczeń wolności oraz praw człowieka i obywatela w czasie stanu klęski żywiołowej oraz zasady wyrównywania strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego w/w wolności i praw. Sankcje karne za naruszenie przepisów ustawy. Stan wyjątkowy. Przesłanki wprowadzenia i zniesienia stanu wyjątkowego. Zasady działania organów władzy publicznej. Zasady użycia pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa. Zakres ograniczeń wolności oraz praw człowieka i obywatela w czasie stanu klęski żywiołowej oraz zasady wyrównywania strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego w/w wolności i praw. Analiza przepisów karnych zawartych w ustawie z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym. Stan wojenny. Tryb wprowadzenia i zniesienia stanu wojennego. Zasady działania organów władzy publicznej w razie zewnętrznego zagrożenia państwa. Zakres ograniczeń wolności oraz praw człowieka i obywatela w czasie stanu wojennego oraz zasady wyrównywania strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego w/w wolności i praw. Kompetencje Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasady jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej. Sankcje karne za naruszenie przepisów ustawy.
Seminarium dyplomowe – 8 godzin:
Przygotowanie pracy dyplomowej w formie pisemnego opracowania.
Systemy informatyczne w zarządzaniu kryzysowym – 14 godzin:
Sieć obserwacyjna i pomiarowa. Działanie sieci i systemu IMGW na obszarze kraju. System monitoringu i osłony kraju (SMOK). System analizy skażeń. Sposoby monitorowania (rozpoznawania) zagrożeń. Pozyskiwanie informacji o zagrożeniach w wyniku prowadzenia kontroli przestrzegania przepisów (wymogów) bezpieczeństwa. Ewidencja zaistniałych zdarzeń. Tworzenie systemów wczesnej detekcji zagrożeń. Pozyskiwanie informacji w drodze pomiarów parametrów zagrożenia w czasie trwania zdarzenia (na potrzeby organizacji akcji ratowniczej oraz do celów dokumentacyjnych). Zasady organizacji łączności oraz obiegu informacji. Systemy informatyczne w zarządzaniu kryzysowym.
Zarządzanie bezpieczeństwem RP (kierownicza gra decyzyjna) – 28 godzin:
Gry kierownicze – rola i miejsce w doskonaleniu procesów podejmowania decyzji w sytuacjach kryzysowych. Ratownictwo medyczne w systemie bezpieczeństwa RP. Państwowa Straż Pożarna w systemie bezpieczeństwa RP. Policja w systemie bezpieczeństwa RP. Straż Graniczna w systemie bezpieczeństwa RP. Ogólne tło operacyjne gry Tajfun - T oraz założenie sytuacyjne do pierwszego etapu gry – operacja powodziowa – gmina X powiat Y. Organizacja oraz funkcjonowanie powiatowego i gminnego systemu bezpieczeństwa w czasie operacji powodziowej. Metodyka procesu podejmowania decyzji przez gminne zespoły reagowania oraz powiatowe zespoły reagowania kryzysowego w czasie operacji powodziowej. Organizacja oraz funkcjonowanie systemu bezpieczeństwa gminy i powiatu (gminny SB / powiatowy SB) w czasie operacji powodziowej. Organizacja oraz funkcjonowanie systemu bezpieczeństwa powiatu i województwa systemie bezpieczeństwa RP (SBP / SBW) w czasie operacji pożarowej. Organizacja oraz prowadzenie operacji pożarowej w masywach leśnych i terenach zurbanizowanych. Organizacja oraz funkcjonowanie służb medycznych czasie operacji pożarowej (ratownictwo medyczne). Organizacja i funkcjonowanie systemu bezpieczeństwa województwa (wojewódzkiego SB) w sytuacji wielopunktowych i przestrzennych pożarów kompleksów leśnych przy równoczesnym zagrożeniu rejonów zurbanizowanych. Organizacja i funkcjonowanie organów administracji publicznej w warunkach skażeń promieniotwórczych na części obszaru państwa. Organizacja i funkcjonowanie centralnych i terenowych organów administracji publicznej w warunkach skażeń chemicznych na części obszaru państwa. Organizacja i funkcjonowanie centralnych i terenowych organów administracji publicznej w warunkach zakażeń biologicznych na części obszaru państwa. Planowanie i organizacja pracy sztabów kryzysowych w sytuacji zagrożenia skutkami skażeń promieniotwórczych, chemicznych oraz biologicznych.
WARUNKI PRZYJĘCIA:
1. O przyjęcie na studia podyplomowe „Zarządzanie Kryzysowe w systemie Bezpieczeństwa Narodowego” mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe, co najmniej na poziomie licencjatu.
2. Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych.
3. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
4. Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów:
• oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,
• wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
• podanie do Rektora o przyjęcie na studia podyplomowe – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
• 2 fotografie o wymiarze 37x52 bez nakrycia głowy, na jasnym tle,
• 2 koperty ze znaczkami zaadresowane do siebie