Szczegółowe informacje
Zarządzanie i Organizacja Firmy- Aspekty Ekonomiczne
PROGRAM SZCZEGÓŁOWY STUDIÓW
1. Wprowadzenie: firma jako system funkcjonujący w zmiennym otoczeniu (16 godzin)
• Przedsiębiorca a menedżer – ich role i relacje. Kluczowe umiejętności i zdolności kierownicze. Przedsiębiorczość i przedsiębiorczość organizacyjna – proces uruchomienia działalności gospodarczej a wzbudzanie przedsiębiorczości
w firmie.
• Wykorzystanie współczesnych modeli ekonomicznych do analizy zachowań przedsiębiorstw. Koncepcje przedsiębiorstw menedżerskich i behawiorystyczne. Efektywna skala działalności: podejście konwencjonalne a podejście oparte na teorii kosztów transakcyjnych.
• Materialne i niematerialne podstawy funkcjonowania organizacji. Zasoby, potencjał i kapitał organizacji: materialny, techniczny, kadrowy, finansowy, informacyjny – zadania i zasady funkcjonowania.
2. Proces uruchomienia działalności gospodarczej (24 godzin)
• Przesłanki podjęcia działalności gospodarczej. Infrastruktura założycielska.
• Uwarunkowania otoczenia: środowisko naturalne, społeczne, technologiczne
i ekonomiczne. Bariery wejścia.
• Prawno-organizacyjne i własnościowe formy działania zorganizowanego – ich konsekwencje ekonomiczne.
3. Organizowanie w nowoczesnym przedsiębiorstwie (25 godzin)
• Materialne i niematerialne podstawy funkcjonowania organizacji. Zasoby, majątek, potencjał i kapitał organizacji: materialny, techniczny, kadrowy, finansowy, informacyjny – zadania, zasady i współzależności.
• Projektowanie i grupowanie stanowisk pracy. Korzyści i zagrożenia specjalizacji. Koordynacja działalności, mechanizmy koordynacji. Struktura organizacyjna: pojęcie, funkcje, kryteria oceny. Ewolucja struktur organizacyjnych – struktury organiczne, organizacje sieciowe. Struktury tradycyjne a struktury organiczne: ich wady i zalety.
• Praca zespołowa jako nowoczesna forma organizacji pracy. Budowanie skutecznych zespołów.
• Projektowanie i przekształcanie firmy. Kierowanie procesem przemian organizacyjnych.
4. Zarządzanie jako podsystem firmy (33 godziny)
• Podstawowe funkcje i zasady zarządzania.
• Planowanie i podejmowanie decyzji. Metody i techniki decyzyjne. Rozwiązywanie problemów. Proces podejmowania decyzji. Rodzaje planów, planowanie operacyjne, taktyczne i strategiczne.
• Analiza strategiczna jako podstawa procesu formułowania strategii firmy. Rodzaje strategii. Strategie konkurencji – budowanie przewagi konkurencyjnej firmy.
• Nowoczesne metody i techniki zarządzania: zarządzanie przez cele, benchmarking, zarządzanie zmianą, twórczością i konfliktami, outsourcing, zarządzanie jakością, zarządzanie przedsiębiorcze.
5. Przywodzenie i motywowanie jako kluczowe czynniki sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa (34 godziny)
• Władza i wpływ społeczny, źródła władzy organizacyjnej. Przywództwo – typy przywództwa.
• Style kierowania – podejście tradycyjne a podejście sytuacyjne.
• Uwarunkowania przebiegu procesów motywacyjnych.
• Proces motywacji. Rodzaje motywacji. Przegląd teorii i modeli motywacji.
• Motywacyjny charakter partycypacji pracowniczej.
• Wzmocnienie pozytywne pracowników jako nowoczesna technika motywacyjna.
• Efektywne komunikowanie się jako podstawa motywacji. Komunikacja interpersonalna, proces i formy, sieci komunikacji w organizacji.
• Systemowe spojrzenie na motywację. Model motywowania pracowników w XXI wieku.
6. Zarządzanie kapitałem intelektualnym firmy (24 godziny)
• Identyfikacja pojęcia. Struktura kapitału intelektualnego firmy: kapitał ludzki, strukturalny (wewnętrzny i zewnętrzny) i społeczny.
• Wiedza jako zasób organizacyjny. Kluczowe procesy zarządzania wiedzą
w firmie.
• Wykorzystanie i rozwój kapitału intelektualnego. Pomiar kapitału intelektualnego firmy.
• Czynniki oddziałujące na efektywność wykorzystania kapitału intelektualnego
w firmie. Organizacje oparte na wiedzy.
7. Organizacja procesów personalnych (24 godziny)
• Istota, cele, podstawowe elementy procesów personalnych. Organizacja funkcji personalnej w firmie.
• Elastyczności zasobów personalnych firmy. Elastyczne zarządzanie zasobami ludzkimi.
• Planowanie personelu. Optymalizacja poziomu i stanu zatrudnienia. Metody ilościowe i jakościowe planowania zatrudnienia.
• Zatrudnialność pracowników – rozwój zatrudnialności jako czynniki wzrostu elastyczności personelu.
• Ocenianie, rodzaje ocen. Budowa systemu systemy oceny okresowej w firmie.
• Rozwój i doskonalenie zawodowe pracowników. Praktyczne metody rozwoju zawodowego pracowników oraz doskonalenia jakości zasobów ludzkich firmy.