Szczegółowe informacje
Program studiów
W ramach programu Zarządzanie Firmą w Kontekście Integracji Europejskiej studenci mają 3 warianty do wyboru:
PROGRAM A
* Środowisko Biznesu Europejskiego
* Integracja Europejska
* Marketing Globalny
* Zarządzanie Zmianami
PROGRAM B
* Środowisko Biznesu Europejskiego
* Rachunek Kosztów i Rachunkowośc Zarządcza
* Rachunkowośc Międzynarodowa
* Integracja Europejska
PROGRAM C
* Środowisko Biznesu Europejskiego
* Strategia i Polityka Firmy (moduł podwójny)
* Integracja Europejska
PROGRAM A
Moduł Środowisko Biznesu Europejskiego (2E1)
Najważniejsze zagadnienia:
* europejskie środowisko ekonomiczne
* biznes a system finansowy w Europie
* otoczenie prawne firm
* środowisko technologiczne
* gospodarka międzynarodowa
* Unia Europejska
* społeczeństwo europejskie a biznes
Moduł Integracja Europejska (3E1)
Najważniejsze zagadnienia:
* istota integracji: teoria, przegląd głównych koncepcji i tendencji rozwoju; prezentacja głównych instytucji (organów) Unii Europejskiej (sposób ich wybierania, prawa i obowiązki oraz procedury podejmowania decyzji);
* etapy integracji ekonomicznej: Unia Celna, Jednolity Rynek, Unia Walutowa (wpływ Unii Gospodarczej i Walutowej na działalność firm ze strefy EURO i z krajów Europy Środkowej)
* polityka konkurencji: główne problemy istnienia układów monopolistycznych na rynku UE, rola UE w ich przezwyciężaniu; wpływ na działalność firm;
* wspólna Polityka Rolna i Polityka Strukturalna: przegląd głównych tendencji ekonomicznych w krajach członkowskich i kandydujących, przyszłość polskiego rolnictwa po wstąpieniu Polski do UE;
* rozszerzenie UE: doświadczenia różnych krajów z procesem integracji, możliwe konsekwencje dla Polski (przede wszystkim dla polskich przedsiębiorstw) po wstąpieniu do UE;
Moduł Marketing Globalny (3M1)
Najważniejsze zagadnienia:
* podobieństwa i różnice otoczenia ekonomicznego, kulturowego, społecznego, politycznego i prawnego na rynkach międzynarodowych i świadomość ich wpływu na marketing
* międzynarodowe systemy prawne oraz regulacje prawne dotyczące marketingu
* ryzyko funkcjonowania na rynkach międzynarodowych oraz finansowe konsekwencje decyzji podejmowanych w zakresie marketingu
* informacja na rynku globalnym, pomiar i systemy informacji marketingowej; ich zastosowania w badaniach marketingowych
* etapy globalnej strategii marketingowej
* teoria dotycząca globalnej strategii marketingowej w tym strategii produktu, ceny, dystrybucji i promocji
* planowanie, podejmowanie i kontrolowanie decyzji dotyczących rynków międzynarodowych; ocena wyboru strategii na rynku globalnym
Moduł Zarządzanie Zmianami (3S2)
Najważniejsze zagadnienia:
* nowe tendencje w filozofii i praktyce zarządzania
* niezbędne umiejętności służące skutecznemu funkcjonowaniu firmy w kontekście zwiększającego się tempa zmian w globalnej gospodarce
* główne przyczyny zmian w gospodarce, w przemyśle, w przedsiębiorstwach
* współczesne tendencje występujące w tworzeniu struktur organizacyjnych: praktyczne problemy związane z obaleniem hierarchii, proces powstawania mniejszych jednostek organizacyjnych, korzyści wynikające z płaskiej struktury organizacyjnej (czy płaska struktura organizacyjna jest odpowiednia dla każdej branży i sprawdza się w każdej sytuacji?)
* współczesne tendencje w organizacji pracy, przechodzenie od konwencjonalnych do wielofunkcyjnych stanowisk pracy
* koncepcje zarządzania wiedzą i organizacje uczące się
* reengineering
* potencjał strategiczny przedsiębiorstwa
* kluczowe czynniki udanego przekształcenia organizacji
* główne siły oporu wobec zmian w organizacji
PROGRAM B
Moduł Środowisko Biznesu Europejskiego (2E1)
Najważniejsze zagadnienia:
* europejskie środowisko ekonomiczne
* biznes a system finansowy w Europie
* otoczenie prawne firm
* środowisko technologiczne
* gospodarka międzynarodowa
* Unia Europejska
* społeczeństwo europejskie a biznes
Moduł Rachunek Kosztów i Rachunkowość Zarządcza (2F1)
Najważniejsze zagadnienia:
* klasyfikacja kosztów
* rachunek kosztów materiałowych i kosztów pracy
* rozdzielanie i rozliczanie kosztów ogólnych
* finansowe aspekty gospodarki zapasami (metody: FIFO, LIFO, AVCO)
* system kosztów standardowych i analiza odchyleń
* rachunek kosztów pełnych i rachunek kosztów marginalnych
* zachowanie się kosztów i analiza marży jednostkowej brutto
* analiza punktu zrównania
* budżetowanie kapitałowe
Moduł Rachunkowość Międzynarodowa (2F2)
Najważniejsze zagadnienia:
* wprowadzenie do rachunkowości międzynarodowej
* klasyfikacja systemów rachunkowości
* harmonizacja i udostępnianie danych rachunkowości międzynarodowej
* finanse międzynarodowe: rozwój wielonarodowych przedsiębiorstw
* ryzyko kursowe: definicja, identyfikacja i pomiar
* przeliczanie kursów walut
* rynek walut obcych
* techniki zarządzania walutą zagraniczną
Moduł Integracja Europejska (3E1)
Najważniejsze zagadnienia:
* istota integracji: teoria, przegląd głównych koncepcji i tendencji rozwoju; prezentacja głównych instytucji (organów) Unii Europejskiej (sposób ich wybierania, prawa i obowiązki oraz procedury podejmowania decyzji);
* etapy integracji ekonomicznej: Unia Celna, Jednolity Rynek, Unia Walutowa (wpływ Unii Gospodarczej i Walutowej na działalność firm ze strefy EURO i z krajów Europy Środkowej)
* polityka konkurencji: główne problemy istnienia układów monopolistycznych na rynku UE, rola UE w ich przezwyciężaniu; wpływ na działalność firm;
* wspólna Polityka Rolna i Polityka Strukturalna: przegląd głównych tendencji ekonomicznych w krajach członkowskich i kandydujących, przyszłość polskiego rolnictwa po wstąpieniu Polski do UE;
* rozszerzenie UE: doświadczenia różnych krajów z procesem integracji, możliwe konsekwencje dla Polski (przede wszystkim dla polskich przedsiębiorstw) po wstąpieniu do UE;
PROGRAM C
Moduł Środowisko Biznesu Europejskiego (2E1)
Najważniejsze zagadnienia:
* europejskie środowisko ekonomiczne
* biznes a system finansowy w Europie
* otoczenie prawne firm
* środowisko technologiczne
* gospodarka międzynarodowa
* Unia Europejska
* społeczeństwo europejskie a biznes
Moduł Strategia i Polityka Firmy (3S1)
Najważniejsze zagadnienia:
* podejmowanie decyzji strategicznych w firmie ( koncepcje i definicje, krytyczny przegląd różnych rodzajów strategii firmy)
* poziomy zarządzania strategicznego w firmie
* proces zarządzania strategicznego, w tym – metody i narzędzia stosowane w analizach strategicznych (określanie potencjału strategicznego firmy), przy wyborach strategicznych ( określanie potencjalnych kierunków działania), podczas wdrażania strategii (planowanie wdrażania zmian strategicznych)
* etyka biznesu a wybory strategiczne
* studia przypadków, praktyczne realizowanie procesu ustalania strategii
Moduł Integracja Europejska (3E1)
Najważniejsze zagadnienia:
* istota integracji: teoria, przegląd głównych koncepcji i tendencji rozwoju; prezentacja głównych instytucji (organów) Unii Europejskiej (sposób ich wybierania, prawa i obowiązki oraz procedury podejmowania decyzji);
* etapy integracji ekonomicznej: Unia Celna, Jednolity Rynek, Unia Walutowa (wpływ Unii Gospodarczej i Walutowej na działalność firm ze strefy EURO i z krajów Europy Środkowej)
* polityka konkurencji: główne problemy istnienia układów monopolistycznych na rynku UE, rola UE w ich przezwyciężaniu; wpływ na działalność firm;
* wspólna Polityka Rolna i Polityka Strukturalna: przegląd głównych tendencji ekonomicznych w krajach członkowskich i kandydujących, przyszłość polskiego rolnictwa po wstąpieniu Polski do UE;
* rozszerzenie UE: doświadczenia różnych krajów z procesem integracji, możliwe konsekwencje dla Polski (przede wszystkim dla polskich przedsiębiorstw) po wstąpieniu do UE;