Szczegółowe informacje
Studia Podyplomowe: Zarządzanie Bezpieczeństwem
KADRA DYDAKTYCZNA:
Zajęcia prowadzić będą wysokiej klasy specjaliści z zakresu teorii i praktyki organizacji ochrony osób i mienia, zarządzania podmiotami gospodarczymi prowadzącymi działalność związaną z zapewnianiem bezpieczeństwa i zarządzania w sytuacjach kryzysowych, wywodzący się spośród nauczycieli akademickich Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu, Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych im. gen. T. Kościuszki we Wrocławiu, sędziów Sądu Okręgowego w Poznaniu oraz członków International Bodyguard Association i instruktorów Polskiego Związku Instruktorów Służb Mundurowych, praktyków organizacji systemów bezpieczeństwa i prowadzenia działalności w zakresie ochrony osób i mienia, a także specjalistów w zakresie wywiadu i kontrwywiadu gospodarczego.
KORZYŚCI ZE STUDIÓW:
Ukończenie studiów pozwoli na twórcze rozwijanie swoich zdolności i umiejętności przywódczych w celu bardziej efektywnego funkcjonowania w roli kierowników zarządzających bezpieczeństwem w firmach, instytucjach oraz organach państwowych i samorządowych. Absolwenci studiów wyróżniać się będą kompetencjami obejmującymi rzetelną wiedzę i umiejętności z zakresu psychospołecznych uwarunkowań kierowania zespołami ludzkimi w sytuacjach trudnych, psychologii społecznej, emocji i motywacji w kierowaniu. Znacząco udoskonalą swoje umiejętności w dziedzinie komunikowania społecznego, autoprezentacji oraz kreowania wizerunku własnego i firmy (zakładu pracy). Wzbogacą swoje kwalifikacje menedżerskie, co pozwoli im na nowoczesne podejście do procesu zarządzania bezpieczeństwem poprzez przewodzenie podległym pracownikom a nie tylko nakazywanie im. Ukształtowana podczas studiów świadomość odpowiedzialności prawnej, etycznej i społecznej związanej z kierowaniem zespołami ludzkimi w sytuacjach trudnych i ekstremalnych pozwoli im dołączyć do nielicznego jeszcze grona menedżerów bezpieczeństwa.
SZCZEGÓŁOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Analiza zagrożeń i szacowanie ryzyka – 10 godzin:
Identyfikacja zagrożeń. Analiza zagrożenia osób i obiektów. Zmienne natężenie zagrożenia w zależności od warunków. Czynniki wpływające na wzrost zagrożenia atakiem przestępczym. Motywy ataków. Rodzaje ataków. Portret potencjalnych zamachowców. Metody i etapy ataków. Wykrywanie obserwacji przestępczej i fazy przygotowawczej przestępstwa. Szacowanie wystąpienia ryzyka ataku.
Autoprezentacja i marketing firmy – 10 godzin:
Elementy własnego wizerunku. Mechanizmy wpływu społecznego związane z wizerunkiem własnym. Spirala sukcesu wg Elewi Sampson. Wizerunek widzialny kontra wizerunek pożądany. Wizerunek własny a kultura organizacji. Wizerunek rozwinięty. Potęga pierwszego wrażenia. Body Language. Strefy obronne. Autopromocja. Kompetencje, wiarygodność, opanowanie. Wykorzystanie strategii środków przekazu dla własnej kariery. Image.
Elementy prawa karnego – 10 godzin:
Przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, rozboje, kradzieże, fałszerstwa i oszustwa, przestępstwa przeciwko wolności, korupcja, przestępstwa komputerowe itd. Przestępstwa w kontekście Ustawy o ochronie osób i mienia. Przestępstwa gospodarcze, menedżerskie, przeciwko ochronie informacji. Prawo karne procesowe i wykonawcze.
Kontrola lojalności personelu – 10 godzin:
Psychologiczne metody kontroli lojalności personelu. Techniczne i teleinformatyczne metody kontrolowania lojalności personelu. Prawne i etyczne ramy kontroli lojalności. Stosowanie środków psychologicznych i technicznych na etapie rekrutacji pracowników. Zastosowanie fizjodetekcji w weryfikacji zeznań i wyjaśnień. Prawne aspekty stosowania fizjodetekcji i zasada dobrowolności. Badania wariograficzne (poligraficzne) w kryminalistyce. Test Reida, metoda „wiedzy o czynie”, test Backstera, test peak of tension.
Kształtowanie polityki bezpieczeństwa firmy – 10 godzin:
Koncepcje bezpieczeństwa. Organizacja i nadzór nad systemami bezpieczeństwa. Wewnętrzne i zewnętrzne źródła zagrożeń. Identyfikacja i analiza zagrożeń. Procedury bezpieczeństwa w firmie. Ochrona informacji niejawnych. Ochrona danych osobowych. Tajemnica służbowa, bankowa, handlowa. Zabezpieczenia organizacyjne, prawne i fizyczne. Kontrola przepływu informacji. Strefy bezpieczeństwa, systemy kontroli dostępu.
Organizacja ochrony osób i mienia – 20 godzin:
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa ochrony osób i mienia. Zabezpieczenia fizyczne i techniczne. Ochrona mienia. Zabezpieczenie obiektów. Zabezpieczenie imprez masowych. Organizacja systemu monitoringu i zespołu załóg interwencyjnych. Organizacja transportów wartości. Wymogi i certyfikacja pojazdów do przewozu wartości. Współpraca z bankami i centrami obsługi gotówki (processing). Systemy nawigacji i nadzoru ruchu pojazdów. Współczesne trendy rozwoju świadczonych usług m.in. safe point, obsługa bankomatów, cash processing. Organizacja ochrony osobistej. Analiza zagrożeń. Przeciwdziałanie zagrożeniom zamachem. Zespól ochrony. Eskortowanie i zabezpieczenie VIP–a. Pierścienie bezpieczeństwa i szyki eskortowe. Zabezpieczenie antybombowe. Terroryzm kryminalny. Dobór pracowników do formacji ochrony osób i ich szkolenie. System stałych i okresowych szkoleń pracowników ochrony z zakresu strzelectwa bojowego, techniki i taktyki interwencji, przeciwdziałania zagrożeniom, udzielania PPP.
Podstawy kryminalistyki – 10 godzin:
Realizacja funkcji kryminalistyki – rozpoznawczych, wykrywczych, dowodowych i zapobiegawczych. Stadia działania przestępczego. Przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu, rozboje, kradzieże, fałszerstwa i oszustwa, korupcja, przestępczość komputerowa. Źródła pierwszych informacji. Źródła dowodowe i procesowe. Metody śledcze. Czynności dowodowe: oględziny miejsca zdarzenia i penetracja, przeszukanie, pościg, zasadzka, oględziny osób i rzeczy, eksperyment kryminalistyczny, wizja lokalna, okazania, przesłuchania, konfrontacja. Identyfikacja kryminalistyczna osób, rzeczy, pojazdów. Problematyka zeznań i wyjaśnień. Wersje kryminalistyczne. Taktyka przesłuchania. Typowanie sprawców. Fizjodetekcja. Wykorzystanie opinii biegłych sądowych i ekspertów. Badanie autentyczności dokumentów. Uzyskiwanie informacji. Rola prywatnych służb ochrony w profilaktyce kryminalistycznej.
System dokumentacji związanej z ochroną osób i mienia – 10 godzin:
Dokumentacja prowadzona w działalności gospodarczej związanej z ochroną osób i mienia. Tworzenie i wdrażanie procedur i instrukcji. Systemy ewidencyjne. Dokumentacja systemu szkoleń i kontroli. Tworzenie ceduł transportów warto-ści. Plany ochrony. Dokumentacja związana z organizacją ochrony osobistej.
Zarządzanie kadrami – 10 godzin:
Rekrutacja pracowników. Metody weryfikacji informacji o pracownikach i kandydatach. Metody zarządzania personelem. Rola menedżera w kierowaniu zespołem. Przywództwo. Techniki motywacyjne. Wywieranie wpływu na pracowników. Budowanie systemu przepływu informacji w zespole.
Zarządzanie w sytuacjach ekstremalnych – 20 godzin:
Warunki i zasady skutecznego kierowania zespołem w ekstremalnych sytuacjach. Istota kultury organizacji, elementy kultury organizacji, warunki skutecznego wykorzystania kultury organizacji w kierowaniu zespołem w sytuacjach zagrożeń i katastrof. Źródła i rodzaje władzy kierowniczej, władza a sprawne organizowanie pracy zespołu w sytuacjach ekstremalnych. Praktyczne metody użytkowania władzy kierowniczej, uwarunkowania władzy kierowniczej w sytuacjach kryzysowych. Pojęcie i znaczenie motywacji w sytuacjach ekstremalnych, teorie motywacji, czynniki motywacyjne, uwarunkowania skutecznej motywacji w sytuacjach zagrożeń. Kierowanie w sytuacjach katastrof przez cele, kierowanie w sytuacjach zagrożeń przez komunikację. Etyczna i społeczna problematyka kierowania, społeczna odpowiedzialność kierowników w procesie zarządzania.
Bezpieczeństwo teleinformatyczne – 10 godzin:
Źródła zagrożeń informacji. Analiza zasobów informacji. Zabezpieczenia przed utratą i wyciekami informacji. Zabezpieczenia fizyczne, elektromagnetyczne, kryptograficzne. Bezpieczeństwo transmisji. Systemy kontroli dostępu. Metody podsłuchu i podglądu. Rodzaje urządzeń nadawczych i odbiorczych. Nowoczesne urządzenia podsłuchowe – mikrofony kierunkowe. Generatory „białego szumu”. Przeszukiwanie pomieszczeń – wykrywanie urządzeń rejestrujących. Detektory urządzeń podsłuchowych. Tworzenie „bezpiecznego pokoju” w firmie.
Elementy kryminologii i wiktymologii – 10 godzin:
Rola ofiary w genezie przestępstwa. Predestynacja do roli ofiary. Mechanizm przestępczego typowania ofiary. Kryteria wyboru ofiary ataku. Podatność wiktymologiczna i kształtujące ją czynniki – indywidualne, społeczne i sytuacyjne.
Metody detektywistyczne – 10 godzin:
Czynności operacyjno – rozpoznawcze. Obserwacja, wywiad, osobowe źródła informacji, systemy ewidencyjne, podgląd, podsłuch, inwigilacja, rozpracowanie operacyjne, infiltracja.
Prawo pracy – 10 godzin:
Stosunek pracy. Powstanie stosunku pracy. Treść stosunku pracy. Zawarcie umowy o pracę. Formy rozwiązania umowy o pracę. Wygaśnięcie umowy o pracę. Urlopy wypoczynkowe. Formy ochrony pracy. Zagadnienia prawne dotyczące zarządzania kadrami.
Seminarium dyplomowe – 10 godzin:
Przygotowanie pracy dyplomowej w formie pisemnego opracowania.
Współpraca z Policją, służbami miejskimi i jednostkami samorządowymi – 10 godzin:
Współpraca z Policją w kontekście Ustawy o ochronie osób i mienia, dziedziny obowiązkowego współdziałania. Współpraca z Policją, Strażą Miejską, Strażą Pożarną itd. w ramach kształtowania polityki przeciwdziałania przestępczości.
Wyszkolenie strzeleckie – 10 godzin:
Budowa i zasada działania broni palnej i amunicji. Zjawiska towarzyszące wystrzałowi. Podstawy balistyki. Klasyfikacja broni strzeleckiej. Skuteczność rażenia. Bezpieczeństwo i niezawodność działania broni. Charakterystyka balistyczna amunicji. Zasady bezpiecznego obchodzenia się z bronią. Przepisy regulujące użycie broni palnej w ochronie osób i mienia. Elementy techniki wpływające na celność strzału: postawa strzelecka, chwyt broni, celowanie, oddychanie, praca na spuście, czas oddania strzału, koordynacja działania. Taktyka używania broni w ochronie osób i mienia. Dobór broni, amunicji, kabur. Rodzaje zagrożeń – broń snajperska i parasnajperska, broń maszynowa, broń krótka, broń samodziałowa, broń ołówkowa, „przeróbki” broni palnej i gazowej. Zakres szkolenia strzeleckiego pracowników ochrony. System okresowych szkoleń pracowników z zakresu strzelectwa bojowego. Strzelectwo bojowe (combat). Wprowadzenie do strzelectwa bojowego. Różnice pomiędzy strzelectwem sportowym i szkolnym, a walką z użyciem broni palnej. Postawy gotowości. Postawy strzeleckie combat. Nauka szybkiego dobywania broni. Taktyczna wymiana magazynka. Kontrola broni. Poruszanie się z bronią. Dystanse w walce. Sytuacje taktyczne. Trening praktyczny. Rozkładanie i składanie broni. Strzelanie zapoznawcze – pistolet (Glock, Walter P 99), pm (Glauberyt, MP 5) strzelba gładkolufowa (Mossberg, Imperator), broń snajperska (SWD). Strzelanie szkolne. Szybkie dobycie broni, przeładowanie i oddanie strzału – nauka. Strzelanie sytuacyjne i dynamiczne. Strzelectwo Close Quarter Battle – wprowadzenie. Strzelanie w warunkach ograniczonej widoczności.
Wywiad i kontrwywiad gospodarczy – 10 godzin:
Wywiadownie gospodarcze. Zagadnienia prawne. Pozyskiwanie i weryfikacja informacji o partnerach handlowych. Rodzaje usług świadczonych przez wywiadownie – dane podmiotu gospodarczego, ocena zdolności kredytowej, ocena kondycji finansowej, analizy bilansowe. Zdobywanie informacji gospodarczych jawnych i niejawnych. Szpiegostwo przemysłowe. Ochrona informacji. Kontekst etyczny. Państwowe i globalne systemy wywiadowcze.
Zarządzanie finansami przedsiębiorstw – 10 godzin:
Istota zarządzania finansami firmy. Zasady ewidencji zdarzeń finansowych. Majątek i źródła finansowania. Zasady finansowania i inwestowania - kapitał obcy i jego pozyskiwanie, sposoby spłat i rozliczeń kredytów. Pozyskiwanie kapitału poprzez emisję akcji i obligacji. Koszty kapitałów. Inwestowanie kapitału. Metody oceny projektów inwestycyjnych. Zarządzanie krótkoterminowe finansami firmy. Zasady tworzenia wybranych informacji. Zasady ewidencji środków pieniężnych. Materiały. Ewidencja. Rozrachunki. Wynagrodzenia. Środki trwałe i ich ewidencja. Straty i zyski nadzwyczajne. Analiza fundamentalna działalności firmy (sektorowa i wskaźnikowa). Strategie podatkowe przedsiębiorstw.
Zasady negocjacji i rozwiązywania konfliktów – 10 godzin:
Istota i rodzaje konfliktów. Przyczyny powstawania konfliktów w środowiskach zorganizowanych. Błędne komunikowanie się w organizacji – zarodnikiem konfliktu. Konflikt interesów w zależności od punktu widzenia stron konfliktu. Określenie sytuacji konfliktowej. Dynamika przebiegu konfliktu. Pozytywne i negatywne konsekwencje konfliktów. Sposoby rozwiązywania konfliktów i zapobieganie konfliktom. Metody i style kierowania konfliktami. Konflikt grupowy i jego przyczyny. Teoria rzeczywistego konfliktu grupowego. Teoria względnego niezaspokojenia i jej miejsce w konflikcie grupowym. Podstawowe potrzeby psychiczne czynnikiem konfliktogennym. Rozwiązywanie konfliktów grupowych metodą odstraszania i jednostronnej deeskalacji. Rozwiązywanie konfliktów grupowych metodą negocjacji i mediacji. Zarządzanie organizacja przez kierowanie konfliktem w zespole pracowniczym. Konflikt przedmiotem badań naukowych. Teoria gier konfliktowych i normatywne badanie konfliktów. Toksyczni ludzie w twoim życiu. Współpraca z klientami firmy. Negocjacje handlowe i prowadzenie kontraktu. Budowanie systemu współpracy i zaufania. Konflikt interesów i oczekiwań.
WARUNKI PRZYJĘCIA:
1. O przyjęcie na studia podyplomowe „Zarządzanie bezpieczeństwem” mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe.
2. Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych.
3. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
4. Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów:
• oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,
• wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
• podanie do Rektora o przyjęcie na studia podyplomowe – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
• 2 fotografie o wymiarze 37x52 bez nakrycia głowy, na jasnym tle,
• 2 koperty ze znaczkami zaadresowane do siebie