Szczegółowe informacje
Program studiów
W ramach programu Podstawy Zarządzania Biznesem studenci mają do wyboru:
PROGRAM A
* Ekonomia
* Analiza Finansowa (moduł podwójny)
* Ludzie i Przedsiębiorstwa
PROGRAM B
* Ekonomia
* Analiza Finansowa (moduł podwójny)
* Podstawy Marketingu
PROGRAM A
Moduł Ekonomia (1E1)
Najważniejsze zagadnienia:
* wprowadzenie do ekonomii: podstawowe pojęcia ekonomiczne, problem ekonomiczny; ograniczoność zasobów i wybory ekonomiczne
* rodzaje gospodarek: rynkowe, nakazowe, mieszane
* rynek: popyt, podaż i ich determinanty; równowaga rynkowa i cena równowagi; ceny maksymalne i minimalne
* narzędzia badania rynku: PED, CED, IED – prawo Engla
* teoria zachowań konsumenta
* przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej: teoria produkcji i kosztów
* pojęcie równowagi przedsiębiorstwa w krótkim okresie – optymalna wielkość produkcji
* struktura rynku, utarg przedsiębiorstwa w doskonałej konkurencji, monopolu i oligopolu
* równowaga przedsiębiorstwa w doskonałej konkurencji, w monopolu i na rynku niedoskonałej konkurencji; skutki monopolu
i niedoskonałej konkurencji dla konsumenta
* rynki czynników produkcji: pracy, kapitału i ziemi; procent, renta
i zysk
* rola państwa w gospodarce
Moduł podwójny Analiza Finansowa (1F1)
Najważniejsze zagadnienia:
część pierwsza - Podstawy finansów
* zasady ewidencjonowania i rozliczania zdarzeń gospodarczych
* przygotowanie bilansu oraz rachunku zysków i strat dla firm
część druga - Analiza finansowa
* analiza fundamentalna
* interpretacja sprawozdań finansowych
* przygotowanie i analiza sprawozdania z przepływów pieniężnych
* punkt zrównania
* budżet gotówki
Moduł podwójny Ludzie i Przedsiębiorstwa (1H1)
Najważniejsze zagadnienia:
* rozwój teorii zarządzania
* psychologiczne i socjologiczne mechanizmy funkcjonowania człowieka w środowisku pracy
* źródła władzy
* struktura organizacji
* efektywne przywództwo i zarządzanie, style kierowania
* definicja grupy społecznej, struktura grupy
* rodzaje grup w organizacji
* proces grupowy, podejmowanie decyzji
* status i rola społeczna
* rozwój teorii motywacji
* potrzeby i satysfakcja z pracy
* proces komunikacji, rodzaje komunikacji w organizacji
PROGRAM B
Moduł Ekonomia (1E1)
Najważniejsze zagadnienia:
* wprowadzenie do ekonomii: podstawowe pojęcia ekonomiczne, problem ekonomiczny; ograniczoność zasobów i wybory ekonomiczne
* rodzaje gospodarek: rynkowe, nakazowe, mieszane
* rynek: popyt, podaż i ich determinanty; równowaga rynkowa i cena równowagi; ceny maksymalne i minimalne
* narzędzia badania rynku: PED, CED, IED – prawo Engla
* teoria zachowań konsumenta
* przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej: teoria produkcji i kosztów
* pojęcie równowagi przedsiębiorstwa w krótkim okresie – optymalna wielkość produkcji
* struktura rynku, utarg przedsiębiorstwa w doskonałej konkurencji, monopolu i oligopolu
* równowaga przedsiębiorstwa w doskonałej konkurencji, w monopolu i na rynku niedoskonałej konkurencji; skutki monopolu
i niedoskonałej konkurencji dla konsumenta
* rynki czynników produkcji: pracy, kapitału i ziemi; procent, renta
i zysk
* rola państwa w gospodarce
Moduł podwójny Analiza Finansowa (1F1)
Najważniejsze zagadnienia:
część pierwsza - Podstawy finansów
* zasady ewidencjonowania i rozliczania zdarzeń gospodarczych
* przygotowanie bilansu oraz rachunku zysków i strat dla firm
część druga - Analiza finansowa
* analiza fundamentalna
* interpretacja sprawozdań finansowych
* przygotowanie i analiza sprawozdania z przepływów pieniężnych
* punkt zrównania
* budżet gotówki
Moduł Podstawy Marketingu (1M1)
Najważniejsze zagadnienia:
* marketing – wprowadzenie, ewolucja koncepcji marketingowej
* badania marketingowe – definicja, klasyfikacja i metody badań
* proces zakupu – zachowanie klienta na rynku towarów konsumpcyjnych i przemysłowych; proces segmentacji; definicja marketingu - mix
* produkt – typowe cykle życia produktu, postrzeganie i pozycjonowanie produktów
* dystrybucja – definicja, charakterystyka różnych strategii i kanałów dystrybucji, logistyka dystrybucji
* cena – metody ustalania cen, strategie cenowe, czynniki wpływające na ustalenie poziomu cen
* promocja – definicja i charakterystyka reklamy, wspieranie sprzedaży, sprzedaż osobista, public relations i publicity; etapy kampanii promocyjnej
* plan marketingowy