Cele
Wobec dynamicznych przemian społeczeństwa światowego, ogromnego przyspieszenia rozwoju cywilizacyjnego oraz towarzyszących tym procesom zagrożeń szczególnego znaczenia nabiera edukacja rozwijająca takie sposoby myślenia i bycia człowieka w świecie, które umożliwią humanistyczny rozwój współczesnych społeczeństw. W związku z pogłębianiem się i globalizacją dramatycznych problemów społecznych, marginalizacją i wykluczeniem ogromnych rzesz ludzi, globalnym chaosem aksjologicznym, sprzecznościami między logiką rynku a logiką demokracji, między ideologią wolności a ideologią konsumpcji istnieje pilna potrzeba nowego przygotowania młodych ludzi do życia i tworzenia kultury. Postępująca metropolizacja świata, relatywizm kultu-rowy, kryzys tożsamości społecznych i światowy terroryzm wymuszają budowanie nowej edukacji, w której szczególnego znaczenia nabiera kreatywne łączenie dorobku przeszłości z przyszłością i tworzenie w teraźniejszości filozoficznych podstaw bezpiecznego życia, zarówno w jego aspekcie personalnym, społecznym, narodowym jak i ogólnoświatowym. Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa odpowiadając na te wyzwania podjęła się kształcenia podyplomowego w zakresie Pedagogiki płci w ramach szeroko zakrojonego programu edukacji dla bezpieczeństwa, nowoczesnego kierowania w sytuacjach trudnych, resocjalizacji dzieci, młodzieży i dorosłych, rozwijania postaw humanistycznych sprzyjających podejmowaniu dialogu na rzecz bezpieczeństwa i styczności relacji społecznych, a także w obszarze doradztwa i poradnictwa w opracowywaniu programów zapewnienia bezpieczeństwa instytucjom, zespołom pracowniczym i grupom społecznym. Rzeczywistość XXI wieku wymaga od jednostek, będących członkami społeczeństw, nie tylko wąsko-specjalizacyjnego przygotowanie z zakresu konkretnej dziedziny wiedzy, ale także „szerokich horyzontów”, płynących z humanistycznego wykształcenia, zdolności abstrakcyjnego myślenia, twórczego podejścia do sytuacji problemowych, umiejętności holistycznego ujmowania otaczającej rzeczywistości. Twego typu przygotowanie uzyskają absolwenci studiów podyplomowych Pedagogika płci.
Profil słuchacza / wymogi
Studia są adresowane w pierwszej kolejności do absolwentów wyższych uczelni, pracujących (lub zamierzających podjąć pracę) na stanowiskach związanych z organizacją i zarządzaniem w zakładach pracy, w działach personalnych, oraz jako doradcy do spraw płci, kształtowania tożsamości płciowej i orientacji seksualnej, a także jako konsultanci w zakresie problemów dyskryminacji płci, biologicznych, socjologicznych i psychologicznych uwarunkowań funkcjo-nowania męskości i kobiecości w rzeczywistości społecznej, politycznej, w mediach, w religii. Rozpoznanie rynku pracy upoważnia do tezy, że aktualnie już jest, a w przyszłości będzie jeszcze większe zapotrzebowanie na tego typu specjalistów, zwłaszcza w większych firmach, które mają kontakty międzynarodowe i doceniają znaczenie problematyki równości płci, nie tylko w aspekcie społecznym, ale i z perspektywy rachunku ekonomicznego. Coraz więcej firm rozumie, że zysk ekonomiczny to nie tylko zapewnienie odpowiednich środków technicznych, ale przede wszystkim problem natury mentalnej i świadomościowej, któremu sprostają jedynie wysoko kwalifikowani specjaliści, kompetentni z zakresu prawa pracy, problematyki techniczno-inżynieryjnej, ale przede wszystkim posiadający gruntowne przygotowanie psychospołeczne i or-ganizatorsko-menedżerskie. Takim specjalistą będzie bez wątpienia absolwent proponowanych studiów podyplomowych Pedagogika płci.
Szczegółowe informacje
Studia Podyplomowe: Pedagogika Płci
KADRA DYDAKTYCZNA:
Zajęcia prowadzić będą pracownicy naukowi Katedry Pedagogiki oraz Katedry Nauk Psychospołecznych Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa z siedzibą w Poznaniu oraz specjaliści z zakresu pedagogiki, psychologii i filozofii, wywodzący się spośród nauczycieli akademickich: Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademii Medycznej im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Uniwersytetu Łódzkiego.
KORZYŚCI ZE STUDIÓW:
Absolwenci studiów podyplomowych Pedagogika płci będą przygotowani do pracy w różnych placówkach kulturalno-oświatowych, edukacyjnych, społecznych, doradczych, w zakładach pracy oraz firmach prywatnych, jako doradcy do spraw płci, kształtowania tożsamości płciowej i orientacji seksualnej, a także jako konsultanci w zakresie problemów dyskryminacji płci, biologicznych, socjologicznych i psychologicznych uwarunkowań funkcjonowania męskości i kobiecości w rzeczywistości społecznej, politycznej, w mediach, w religii. Będą kreatorami nowych kulturotwórczych działań zespołów pracowniczych, inspiratorami dialogu płci. Będą podejmować inicjatywy na rzecz wzajemnego porozumienia i przezwyciężania zagrożeń wynikających ze społecznych uprzedzeń i stereotypów w postrzeganiu roli mężczyzny i kobiety w kulturze. Uzyskane kwalifikacje formalne i merytoryczne będą dawały im możliwość prowadzenia własnych firm wykonujących usługi w wyżej wymienionych obszarach działań. Zdobyte wykształcenie pozwoli im również wykonywać pracę animatora kultury w środowisku lokalnym, w domach kultury oraz innych ośrodkach tego typu. W oparciu o pogłębioną wiedzę filozoficzną, psychologiczną i społeczną będą oni przygotowani do pomagania innym w poszukiwaniach własnej tożsamości płciowej. Takie wykształcenie umożliwi im również podejmowanie samokształcenia, zdobywanie nowe kwalifikacje i tworzenie własnej drogi rozwoju i pomaganie innym. Ważnym argumentem przemawiającym za podjęciem studiów jest aktualność problematyki gender studies i myśli feministycznej oraz jej wielkie znaczenie w odbiorze społecznym i w codziennym życiu ludzi, nierzadko zagubionych w sprawach seksualności człowieka. Kompetencje poznawcze i społeczne w tej dziedzinie wyniesione ze studiów będą więc odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczne, na potrzebę świadomego budowania kultury płci w społeczeństwie, wzajemnej akceptacji i zrozu-mienia.
SZCZEGÓŁOWE TREŚCI KSZTAŁCENIA:
Autoprezentacja i poczucie własnej wartości w relacjach społecznych – 10 godzin:
Elementy własnego wizerunku. Mechanizmy wpływu społecznego związane z wizerunkiem własnym. Spirala sukcesy wg Eleri Sampson. Wizerunek widzialny kontra wizerunek pożądany. Wizerunek własny a kultura organizacji. Wizerunek rozwinięty. Potęga pierwszego wrażenia. Body Language. Strefy obronne. Autopromocja. Kompetencje, wiarygodność, opanowanie. Wykorzystanie strategii środków przekazu dla własnej kariery. Image. Podstawowe zasady samooceny: system obrony świadomości; znaczenie samooceny; wizerunek samooceny. Wewnętrzne źródła szacunku do siebie: skupienie na działaniu; życie świadome; samoakceptacja; odpowiedzialność za siebie; asertywność; życie celowe; własna integralność; filozofia samooceny. Czynniki zewnętrzne - ja a inni: samoocena w środowiskach społecznych; samoocena a kultura; podnoszenie samooceny.
Biologiczno-socjologiczne uwarunkowania płci – 10 godzin:
Biologiczne uwarunkowania różnic płci. Biologiczny determinizm. Geneza socjobiologii na świecie i w Polsce. Czynniki kulturowe, historyczne, społeczne wpływające na uwarunkowania biologiczne i socjologiczne płci. Tożsamość płciowa a role społeczne. Problem różnicy płci. Ewolucja i dobór naturalny. Rewolucja seksualna a neutralność płciowa. Seksizm a równość płci.
Komunikowanie społeczne z elementami retoryki – 10 godzin:
Wprowadzenie do teorii komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień retoryki i erystyki. Podstawowe wiadomości z teorii i kultury języka. Błędy językowe, przyczyny ich powstawania i sposoby likwidacji. Kultura żywego słowa. Przygotowanie i kompozycja wystąpienia słownego. Skuteczność i poprawność wygłaszanego przemówienia. Rytuał i sens dyskutowania. Metodyka przygotowania dyskusji i kierowania nią. Dyskusja na wybrany temat. Redagowanie tekstów. Style funkcjonalne. Analiza tekstów użytkowych autorstwa słuchaczy. Wystąpienia publiczne, ich specyfika i rodzaje: raport, wystąpienie konferencyjne, pokaz, instruktaż, dyskusja i dyskusja panelowa. Etapy przygotowania prezentacji, techniki dostosowania prezentacji do potrzeb i możliwości odbiorcy. Wystąpienia publiczne od strony technicznej: sporządzanie i korzystanie z notatek, postawa mówiącego, gestykulacja i sposób poruszania się mówiącego, dobór i posługiwanie się sprzętem pomocniczym. Polska etyka językowa.
Męskość i kobiecość w religii – 10 godzin:
Płeć w chrześcijaństwie. Wpływ wyznania na kształtowanie wizerunku kobiety i mężczyzny. Różnice w sposobie postrzegania płci w zależności od religii dominującej w danym kraju. Polowania na czarownice. Oficjalna postawa Kościołów wobec równouprawnienia płci. Teologia feministyczna, kapłaństwo kobiet. Homoseksualizm, antykoncepcja, aborcja. Role płci w judaizmie i kulturze żydowskiej - od czasów biblijnych po współczesność. Prawa i obowiązki mężczyzn i kobiet w czasach biblijnych i rabinicznych. Emancypacja kobiet - różnice w traktowaniu płci we współczesnych odmianach judaizmu. Rola kobiet w budowie państwa Izraela. Kobiety w nowożytnym Izraelu. Feminizm żydowski. Kobieta w Japonii: od gejszy do feministki. Miejsce kobiecości i męskości w tradycji szintoickiej, buddyjskiej i konfucjańskiej. Rozkwit kultury kobiecej w okresie Heian. Wieki samurajów i rozwój kultury męskiej. Narodziny gejszy. Kobieta i mężczyzna według taoizmu. Spojrzenie na płeć z perspektywy hinduizmu.
Psychologia osobowości i twórczości – 20 godzin:
Psychologia osobowości jako nauka. Osoba i osobowość jako przedmiot zainteresowań psychologii. Osobowość jako konstrukt teoretyczny. Filozoficzne problemy psychologii osobowości. Klasyfikacja teorii osobowości. Teorie osobowości. Mechanizmy obronne osobowości. Sposoby diagnozowania osobowości. Zalety i wady poszczególnych narzędzi diagnozowania osobowości. Osobowość jako system wiedzy o sobie. Osobowość a procesy kontroli i samoregulacji. Osobowość a poznawcze interpretowanie przeszłości i konstruowanie przyszłości. Podstawy terapii w oparciu o podstawowe konstrukty osobowości. Twórczość jako przedmiot zainteresowania psychologii. Twórczość jako proces. Twórczość jako element rozwoju. Poznanie wybitnych dzieł twórczych i ich twórców. Twórczość jako indywidualne transgresje. Elementy treningu twórczości. Osobowościowe i środowiskowe determinanty twórczości. Generowanie idei i ich ocena. Twórczość a nauczanie. Rola inteligencji, uzdolnień, pamięci, uwagi w twórczym myśleniu. Myślenie nonkonformistyczne. Kreatywne zarządzanie grupą. Twórczość jako przełamywanie fiksacji funkcjonalnych i schematów myślenia.
Psychospołeczne uwarunkowania środowiska nauki i pracy – 10 godzin:
Praktyka psychologii organizacji i pracy. Rozwijanie zasobów ludzkich. Psychologia organizacji. Właściwości miejsca pracy. Psychologia inżynieryjna. Psychologia zachowań konsumenckich. Przygotowanie i kształtowanie postaw kierowniczych w sytuacjach zawodowych. Psychospołeczne uwarunkowania kierowania ludźmi w sytuacjach trudnych. Najważniejsze cechy kierownika według pracowników. Przywództwo w pryzmacie kompetencji wyróżniających. Kierowanie, zarządzanie – harmonią rozwoju firm i organizacji. Proces modelowania jako źródło informacji o zachowaniach kierownika. Poziomy modelowania. Kierownik, lider a przywódca. Charakterystyka skali zachowań kierowniczych. Kierownik a menedżer. Umiejętności menedżera. Tworzenie powiązań między ludźmi. Współpraca. Rola menedżera w kierowaniu zespołem ludzkim. Kierowanie klubowe; kierowanie autorytarne; kierowanie zrównoważone; kierowanie zespołowe. Przywództwo transformacyjne. Rola kierownika w zarządzaniu firmą. Sztuka charyzmatycznego kierowania. Czynniki osiągania sukcesu. Znaczenie dysonansu poznawczego dla potrzeby podtrzymania własnej samooceny. Poznanie społeczne z perspektywy zarządzania i rządzenia. Rola i znaczenie spostrzegania społecznego. Proces poznawania samych siebie. Wpływanie na zachowanie, znaczenie konformizmu. Podstawowe procesy grupowe. Wywieranie wpływu przez grupy. Znaczenie negocjacji. Atrakcyjność interpersonalna. Zachowania prospołeczne. Agresja. Uprzedzenia.
Tożsamość płciowa i orientacja seksualna – 20 godzin:
Modele seksualności. Rodzaje płci. Biologiczne aspekty seksualności człowieka. Proces formowania się tożsamości płciowej. Popęd płciowy. Obiekt pożądania seksualnego. Eksperymenty seksualne okresu dzieciństwa. Pojęcie normy w seksuologii. Transgenderyzm. Transwestytyzm. Androgynizm. Biseksualizm. Heteroseksualizm. Homoseksualizm. Homofobia. Mizoginia. Androfobia.
Warsztaty kompetencji społecznych – 20 godzin:
Komunikatywność: pozyskiwanie informacji, nawiązywanie znajomości, czytelne przekazywanie informacji, umiejętność słuchania, komunikacja werbalna i niewerbalna. Praca w zespole: budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych. Przywództwo i wywieranie wpływu: pozyskiwanie zwolenników, przekonywanie i perswazja, sztuka retoryki, erystyki i negocjacji, motywowanie, techniki autoprezentacji, pojęcie osobowości przywódczej, pojęcie autorytetu nieformalnego, normy i role społeczne, rozwiązywanie konfliktów. Inteligencja społeczna i emocjonalna: empatyczność, zaspokajanie potrzeb własnych i innych, dojrzałość moralna, rozpoznawanie uczuć i zamiarów własnych i innych ludzi.
Wprowadzenie do Gender Studies – 10 godzin:
Gender studiem a psychologia. Obszary badań nad rodzajem. Pojęcia: męskości i kobiecości. Tożsamości płci. Heteroseksualizm, homoseksualizm i homofonia. Androgynia – pomiędzy płciami. Reprezentacja płci w kulturze i polityce. Transformacja ról i stereotypów płciowych. Relacja między płcią a władzą. Płeć w języku, filozofii, psychologii, medycynie, prawie, edukacji, sztuce, literaturze. Gender studies jako nietradycyjne rozumienie kodu kulturowego. Psychologiczne koncepcje seksualności. Postrzeganie swojego ciała (anoreksja, bulimia) a gender. Psychopatologia i choroba a gender. Historia i program feminizmu i ruchu kobiecego.
Konflikty i ich rozwiązywanie w zespole – 10 godzin:
Istota i rodzaje konfliktów. Przyczyny powstawania konfliktów w środowiskach zorganizowanych. Błędne komunikowanie się w organizacji – zarodnikiem konfliktu. Konflikt interesów w zależności od perspektywy punktu widzenia stron konfliktu. Określenie sytuacji konfliktowej. Dynamika przebiegu konfliktu. Pozytywne i negatywne konsekwencje konfliktów. Sposoby rozwiązywania konfliktów i zapobieganie konfliktom. Metody i style kierowania konfliktami. Konflikt grupowy i jego przyczyny. Teoria rzeczywistego konfliktu grupowego. Teoria względnego niezaspokojenia i jej miejsce w konflikcie grupowym. Podstawowe potrzeby psychicznie czynnikiem konfliktogennym. Rozwiązywanie konfliktów grupowych metodą odstraszania i jednostronnej deeskalacji. Rozwiązywanie konfliktów grupowych metodą negocjacji i mediacji. Zarządzanie organizacją przez kierowanie konfliktem w zespole. Teoria gier konfliktowych i normatywne badanie konfliktów. Toksyczni ludzie w twoim życiu.
Męskość i kobiecość w mediach – 20 godzin:
Rodzaje mediów. Sposoby przedstawienia męskości i kobiecości w mediach. Stereotypy płci w reklamie. Kobieta matka, kobieta gospodyni, kobieta pracująca, etc. Biznesmen, ojciec, mężczyzna na imprezie, etc. Obraz kobiety i mężczyzny we współczesnym kinie. Przekaz czasopism, których grupą docelową są tylko kobiety lub tylko mężczyźni. W jaki sposób media kształtują tożsamość rodzajową. Ciało jako konstrukt społeczny – używanie ciała w mediach.
Płynność płci – 16 godzin:
Zjawisko kryzysu męskości i kobiecości – epidemia społeczno – kulturowa? Kryzys męskości jako odpowiedź na feminizm. Efekty emancypacji kobiet. Zacieranie się różnic między płciami w zakresie ról społecznych. Ekspansywność społeczna kobiet – szanse i zagrożenia. Zakwestionowanie tradycyjnych ról męskich i żeńskich. Intensywna krytyka męskości. Podważenie roli prokreacyjnej i ekonomicznej mężczyzn. Mężczyzna w roli nieodpowiedzialnego konsumenta. Medykalizacja ciała męskiego oraz jego stopniowe uprzedmiotawianie. Pojęcie metroseksualności. Dyskursy męskości dominującej i stopniowy zanik ich znaczenia. Próby powrotu do androcentrycznego stylu męskiego – współczesne ruchy męskie.
Problemy dyskryminacji płci – 20 godzin:
Pojęcie dyskryminacji, nietolerancji jako przedmiot psychologii społecznej. Społeczne, kulturowe i psychologiczne czynniki dyskryminacji. Zróżnicowanie polityki różnych państw, zwłaszcza Polski wobec płci. Polityka Unii Europejskiej wobec nierówności płci. Programy zwalczania nierówności płci. Dyskryminacja płci na rynku pracy. Reforma systemu emerytalnego. Macierzyństwo - słabość czy zaleta kobiet – dyskryminacja kobiet w ciąży, posiadających dzieci. Prawo aborcyjne elementem równouprawnienia. Przemoc oraz nadużycia o naturze seksualnej wobec kobiet. Gwałt jako przestępstwo.
Przestrzenie kobiecego/męskiego wstydu – 20 godzin:
Pojęcie wstydu, lęku, strachu. Źródła wstydu: psychologiczne, społeczne, kulturowe, płciowe. Kobiecy wstyd: ciało, fizjologia, płyny ciała, poczucie nieczystości, religijne naznaczenie skażeniem - skalanie, skażenie nasieniem. Lęk przed utratą płodności/lęk przed płodnością. Wstydliwa higiena ciała. Pojęcie ciała otwartego. Ciało jako punkt zbieżny natury i kultury. Uwiedzenie wstrętem (abjection) – na granicy płci. Sztuka wstydu, odrzucenia (abject art). Regres i trauma wstydu (reaktory art). Metafizyka mięsności – udany zamach na podmiotowość. Choroba jako płynność, dezintegracja ciała. Wstyd jako ucieczka przed kontaktem, dotykiem. Męski wstyd: ciało, fizjologia, płyny ciała, poczucie nieczystości, religijne poczucie winy. Lęki przed utratą męskości, witalności, potencji.
Psychologia płci – 20 godzin:
Psychologia różnic indywidualnych. Psychologia kobiety. Psychologia mężczyzny. Psychologia rodzaju. Role społeczne determinowane płcią. Dyskryminacja ze względu na płeć. Techniki autoprezentacji ze względu na płeć. Narzędziowe posługiwanie się ciałem. Teorie wzajemnej atrakcyjności. Tożsamość społeczno – kulturowa kobiet i mężczyzn. Płynność płci. Androgynizacja: feminizacja mężczyzn, maskulinizacja kobiet. Konstruowanie modeli seksualności. Stereotypy płci.
Seminarium dyplomowe – 4 godzin:
Przygotowanie pracy dyplomowej w formie pisemnego opracowania.
Warsztaty kreatywności i innowacyjności – 10 godzin:
Teoretyczne podstawy myślenia i działania twórczego. Świadomość wartości i umiejętność wartościowania. Dialog egzystencjalny i egzystencjalna komunikacja w procesach społecznych. Cykl warsztatowy „Spotykamy”- wzbogacanie wiedzy o sobie i innych. Cykl warsztatowy „Tworzymy” – nowe spojrzenie na rzeczywistość. Cykl warsztatowy „Wybieramy”- świadomość wartości.
Zagrożenia neuropsychoimmunologiczne środowiska społecznego – 10 godzin:
Pojęcie, charakterystyka i klasyfikacje zagrożeń neuropsychoimmunologicznych środowiska społecznego. Stres i przeciwdziałanie stresowi w procesach społecznych. Relacje spoleczne a zagrożenia dla zdrowia. Wyuczona bezradność a środowisko społeczne. Depresja – choroba cywilizacyjna XXI wieku. Mobbing w firmie i jego konsekwencje w kierowaniu. Syndrom wypalenia zawodowego. Formy i przejawy agresji w procesach społecznych. Stereotypy i uprzedzenia jako bariery skutecznych relacji społecznych. Integracja zespołu jako profilaktyka zagrożeń psychospołecznych w środowisku społecznym. Metody i formy zapobiegania negatywnym zjawiskom psychospołecznym.
WARUNKI PRZYJĘCIA:
1. O przyjęcie na studia podyplomowe Pedagogika płci mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe.
2. Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych.
3. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
4. Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest złożenie kompletu dokumentów:
• oryginał lub odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych,
• wypełniony kwestionariusz zgłoszeniowy – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
• podanie do Rektora o przyjęcie na studia podyplomowe – możliwość pobrania w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.wsb.net.pl/postgraduate-recruitment.php (formularz dostępny także w sekretariacie studiów podyplomowych),
• 2 fotografie o wymiarze 37x52 bez nakrycia głowy, na jasnym tle,
• 2 koperty ze znaczkami zaadresowane do siebie