Program Podyplomowych Studiów Akademia Trenera
- Zarządzanie zasobami ludzkimi (8 godz.)
systemy doskonalenia kompetencji; systemy motywacyjne; systemy ocen pracowniczych; systemy wynagrodzeń
- Projektowanie i zarządzanie procesem szkoleń (8 godz.)
projektowanie założeń i celów polityki szkoleniowej; identyfikacja osób odpowiedzialnych za działania szkoleniowe; projektowanie narzędzi wspomagających zarządzanie szkoleniami; współpraca pomiędzy trenerem, działem szkoleń i kadrą kierowniczą
- Zarządzanie biznesem (8 godz.)
strategie w biznesie; procesy biznesowe; wskaźniki efektywności
- Techniki i narzędzia wspierające pracę trenera (8 godz.)
techniki i narzędzia ukierunkowane na selektywne myślenie; techniki i narzędzia ukierunkowane na całościowe myślenie i kojarzenie; dokumentacja organizacyjna w pracy trenera
- Planowanie działań szkoleniowych (8 godz.)
planowanie celów szkoleniowych; planowanie wskaźników efektywności; planowanie miejsca szkolenia; planowanie zakresu szkolenia; planowanie grupy
- Analiza potrzeb szkoleniowych (8 godz.)
Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS); Określenie wymagań, planowanie RAPS, ocena istniejących potrzeb; Identyfikacja braków w kwalifikacjach pracowników (ankieta, wywiad, development center); Analiza wyników i dalsze działania
- Opracowanie programów szkoleniowych (4 godz.)
Określanie celów i treści szkolenia; Struktura warsztatów szkoleniowych
- Techniczne aspekty organizacji szkoleń (4 godz.)
Szkolenia w miejscu pracy (planowanie czynności, lista celów, uczestnicy); Szkolenia poza miejscem pracy (miejsce, ograniczenia czasowe, termin rozpoczęcia i zakończenia, zalety i wady szkoleń wyjazdowych); Szkolenia indoor i outdoor; Przygotowanie sali szkoleniowej
- Metody szkoleniowe (12 godz.)
Dobór i projektowanie metod szkoleniowych; Zasady łączenia metod (uatrakcyjnienie i zróżnicowanie sesji); Efektywność poszczególnych metod; Rodzaje metod szkoleniowych (prezentacje i forma wykładowa, dyskusje grupowe, warsztaty problemowe, ćwiczenia i gry zespołowe, ćwiczenia symulacyjne, scenki sytuacyjne, case studies, burze mózgów, gry strategiczne, metody projektowe, testy psychologiczne i socjometryczne, filmy video i inne); Metody pracy w małych grupach i dużych zespołach
- Prowadzenie szkoleń – indoor (symulacja prowadzenia sesji szkoleniowej) (16 godz.)
- Prowadzenie szkoleń – outdoor (symulacja prowadzenia sesji szkoleniowej) (16 godz.)
- Prowadzenie szkoleń – trudne sytuacje w pracy trenera (symulacja prowadzenia sesji szkoleniowej) (8 godz.)
- Style uczenia się i zapamiętywania (8 godz.)
Drabina kompetencji; Preferencje dotyczące sposobu uczenia się; Wykorzystanie zmysłów w procesie uczenia się; Model komunikacji; Efekt “pstryk”; Aktywizacja i motywowanie uczestników
- Dynamika procesów grupowych (6 godz.)
proces grupowy – analiza poznawcza; elementy procesu grupowego; fazy rozwoju grupy; specyfika komunikacji w grupie; struktura zespołu; role pełnione w grupie; kryzysy i konflikty grupowe; „udana grupa”
- Przygotowywanie i prowadzenie prezentacji (12 godz.)
Cechy dobrej prezentacji; Przygotowanie prezentacji (cel prezentacji, zakres merytoryczny, ramówka prezentacji, grupy odbiorców, potrzeby informacyjne, kompetencje grypy odbiorców, układ prezentacji, określanie możliwych pytań, planowanie czasu); Prowadzenie prezentacji (trafne przywitanie, omawianie slajdów – technika 3*3, odpowiadanie na pytania, dyskusja, podsumowanie); Przeciwdziałanie skutkom tremy
- Projektowanie materiałów szkoleniowych (4 godz.)
Struktura materiałów szkoleniowych (właściwych i uzupełniających); Zawartość materiałów; Poszukiwanie źródeł
- Ocena efektywności szkoleń (8 godz.)
Ocena krótko i długoterminowa; Określanie kryteriów oceny i sposobów pomiaru; Doraźne cele szkoleniowe a cele długofalowe; Działania doszkoleniowe; Narzędzia oceny uczestników szkoleń (ankieta, notatki, obserwacje uczestniczące, wyniki pracy, testy kompetencji)
- Trening umiejętności osobistych trenera biznesu (16 godz.)
Kontaktowość społeczna; Kreatywność; Elastyczność zachowań; odporność na stres; Myślenie analityczne; Sztuka autoprezentacji (tworzenie wizerunku trenera); Komunikacja w procesie szkoleniowym; “Aktywne słuchanie”; Sprzężenie zwrotne; Parafraza; Techniki odpowiadania na pytania; Techniki pracy w grupie; Umiejętne zarządzanie czasem w trakcie szkolenia
- Wdrażanie zmian w organizacjach (4 godz.)
Zmiana (projektowanie zmian, motywy, cele, rodzaje zmian); Kierowanie zachowaniami i postawami ludzi wobec zmian w organizacjach; Rola trenera w zakresie wprowadzania zmian
- Zarządzanie projektem szkoleniowym (4 godz.)
Definiowanie zakresu i zadań w projekcie; Problemy i potrzeby biznesowe; Modele kompetencji; Określanie produktów i procedur ich odbioru
- Zarządzanie wiedzą w organizacjach (4 godz.)
Organizacje uczące się; Rodzaje wiedzy; Modele zarządzania wiedzą; Kapitał intelektualny w kontekście zarządzania wiedzą
- Konsultacje i przygotowanie sesji szkoleniowej (6 godz.)
180 godzin zajęć
10 zjazdów
9 miesięcy nauki
W ramach studiów przeprowadzone zostaną dwa testy sprawdzające wiedzę teoretyczną. Egzamin końcowy ma charakter praktyczny: każdy uczestnik studiów opracowuje i przeprowadza sesję szkoleniową czyli dwudziestominutowy fragment szkolenia. Tematykę oraz konspekt sesji słuchacze opracowują w ramach konsultacji prowadzonych przez opiekuna merytorycznego programu.