Szczegółowe informacje
Studia Podyplomowe: Komputerowa Grafika Wydawnicza i Reklamowa
STUDIA PODYPLOMOWE w WSTI trwają jeden rok (dwa semestry) i obejmują 360 godzin zajęć realizowanych w trybie wieczorowym. Zajęcia realizowane są w dni powszednie (2 spotkania w tygodniu w godz. 16.30-20.35)
Studia kończą się obroną pracy dyplomowej. Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, wg wzoru zatwierdzonego przez MENiS.
Studia podyplomowe w WSTI spinają w jedną całość większość z tych aspektów, które w najbliższych latach powinny odegrać kluczową rolę jako filary technologicznej rewolucji.
Przedmiot Wykład Lab. Wykład Lab.
Użytkowanie sieci 10
Warsztat grafika komputerowego 15
Kompozycja i estetyka w grafice 25
CorelDraw! 5 50
Teoria poligrafii 20
PhotoShop 5 50
Redakcja techniczna wydawnictw 15
Warsztaty DTP 45
PageMaker 10 45
Podstawy fotografii 15 5
Ekonomia przedsięwzięć poligraficznych 15
Opis przedmiotów:
Warsztat grafika komputerowego.
Ogólna koncepcja budowy komputera, elementy składowe, rodzaje pamięci, procesorów, kart graficznych, płyt głównych, monitorów, magistral danych. Rodzaje i zasada działania skanerów, digitizerów, ploterów, drukarek igłowych, atramentowych, laserowych, termicznych, sublimacyjnych, język PostScript, urządzenia wskazujące, faxy, modemy. Dobór konfiguracji komputera przeznaczonego do zadań graficznych. Dobór oprogramowania.
Kompozycja i estetyka w grafice.
Plastyka - sztuka wizualna, środki wyrazu plastycznego, kompozycja na płaszczyźnie, prawa i elementy układów literniczych, technologia i technika pism narzędziowych i pisma konstruowanego, rozwój historyczny pisma łacińskiego, systematyka pism drukarskich, kompozycja liternicza, technologia i technika sztuk graficznych, grafika artystyczna - warsztatowa, grafika użytkowa, projektowanie graficzne i typograficzne.
Grafika wektorowa - CorelDraw!
Biegła znajomość obsługi programu CorelDraw! do tworzenia grafiki wektorowej z uwzględnieniem przygotowania prac do druku.
Użytkowanie sieci.
Wprowadzenie do użytkowania sieci komputerowych i Internetu. Serwery, prawa dostępu i grupy użytkowników. Usługi internetowe - WWW, poczta elektroniczna, ftp, grupy dyskusyjne. Zarządzanie łączem internetowym.
Teoria poligrafii.
Rodzaje papieru, właściwości papieru, podział wytworów papierniczych, formaty papieru, rodzaje farb graficznych, klejów, surowców introligatorskich.
Raster i jego rodzaje, modele barw, systemy definicji kolorów, procesy skanowania, systemy zarządzania kolorem, korekcja barw, język PostScript, wykorzystanie drukarek, skanerów, naświetlarek, monitorów i kart z kalibracją kolorów, teoria separacji i druku barwnego, wydruki kontrolne.
Obróbka arkuszy, proces wykonywania wkładu i okładek, rodzaje opraw: prosta, złożona, bezszyciowa; proces wykonywania opraw, rodzaje krajarek, maszyny do złamywania arkuszy, wykonywania wkładu, zbierania składek, łączenia składek, obróbki wkładu, wykonywania okładek, maszyny do łączenia wkładu z okładką, prasy.
Rodzaje maszyn drukarskich i zasady ich działania, druk offsetowy, typo, sitodruk, fleksodruk, wklęsłodruk, ksero, wady i zalety, wybór techniki drukarskiej w zależności od rodzaju produkcji.
Redakcja techniczna wydawnictw.
Podział produkcji poligraficznej, charakterystyka materiałów wydawniczych, współpraca wydawnictwa z drukarnią, miary typograficzne, klasyfikacja krojów pism drukarskich, materiały wydawnicze i znaki adiustacyjne, zasady składania tekstów, korekta i znaki korektorskie, rodzaje i zasady składania akcydensów, tabel, wzorów matematycznych i chemicznych, poezji i utworów dramatycznych, dzieł, katalogów, bibliografii, słowników, gazet, czasopism, łamanie książek i broszur, gazet i czasopism.
Skład i łamanie publikacji - PageMaker.
Biegła znajomość obsługi programu PageMaker do składu i łamania tekstów z uwzględnieniem przygotowania prac do druku.
Przetwarzanie obrazów - PhotoShop.
Biegła znajomość obsługi programu PhotoShop do obróbki grafiki rastrowej z uwzględnieniem przygotowania prac do druku.
Warsztaty DTP.
Zajęcia mają na celu połączenie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych, potrzebnych w codziennej pracy grafika komputerowego. Poznanie cech różnych programów graficznych, ich możliwości, ale i słabych stron, dobór właściwych narzędzi, osiągnięcie zamierzonego celu w sposób optymalny - to wyzwania, na które trzeba odpowiedzieć w sposób twórczy, fachowy. Najważniejszym zadaniem przedmiotu jest wyrobienie profesjonalnych nawyków pracy z publikacją, współpracy redakcyjnej w zespole, stosowania właściwych rozwiązań i standardów.
Ekonomika przedsięwzięć poligraficznych.
Formy prawne działalności gospodarczej, dokumentacja księgowa, kalkulacja kosztów produkcji poligraficznej, metody obniżki kosztów, analiza rentowności małej firmy, studio DTP jako organizator całego procesu produkcji.
Podstawy fotografii.
Aparaty i sprzęt fotograficzny, kompozycja obrazu fotograficznego, elementy barw, światło i oświetlenie, twórcze użycie obiektywów, techniki fotografowania, fotografia cyfrowa, efekty specjalne, powielanie i kopiowanie.