Szczegółowe informacje
Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne.
Absolwent specjalności Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne dysponuje podstawową wiedzą ogólnopedagogiczną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej oraz do konstruowania własnego rozwoju zawodowego. Opanował praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Studia są podstawą do zdobycia rzetelnego przygotowania zawodowego, rozwinięcia umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej.
Absolwent będzie oceniany przez pryzmat profesjonalnej wiedzy, umiejętności samodoskonalenia i cech osobowości. Stąd też ogromny nacisk w Uczelni kładziony jest na interdyscyplinarne wykształcenie z zakresu nauk psychologicznych, pedagogicznych i pokrewnych, które mają wyposażyć absolwentów w wiedzę umożliwiającą samokształcenie i samodoskonalenie, jak również wspomaganie indywidualnej drogi rozwoju dziecka oraz personalizacji procesu dydaktycznego zgodnie z nowoczesnymi trendami europejskiej myśli pedagogicznej. Absolwent przygotowany jest do wykonywania nowych zadań wynikających z założeń współczesnej reformy edukacyjnej. Potrafi twórczo spojrzeć na aktualne i perspektywiczne problemy edukacji europejskiej.
Organizując proces dydaktyczny dostosowujemy się do ogólnoświatowych tendencji edukacyjnych związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii - e-learning (część zajęć realizowana jest z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość), tak aby absolwent, oprócz wiedzy filologicznej czy pedagogicznej, nabył również kompetencje z zakresu praktycznego wy-korzystania technologii informatycznych i nowoczesnych technik kształcenia. Działaniom tym przyświeca przekonanie, że nowatorska formuła edukacji przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności absolwenta na rynku pracy oraz wyposaży go w kompetencje elastycznego kierowania własnym rozwojem.
Kompetencje specjalizacyjne absolwenta:
* dysponuje rzetelnym przygotowaniem teoretycznym o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na realizację zadań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych
* w przedszkolu oraz na pierwszym szczeblu zreformowanej szkoły,
* potrafi wykorzystywać w procesie dydaktycznym multimedia, internet oraz profesjonalny sprzęt do odtwarzania wizji i fonii, posiada umiejętności prowadzenia badań (w tym badań w działaniu), dostrzegania oraz samodzielnego, twórczego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych,
* jest przygotowany do działalności prospołecznej, samokształcenia i samodoskonalenia oraz podjęcia studiów trzeciego stopnia,
* jest przygotowany do planowania indywidualnej praktyki pedagogicznej oraz podejmowania roli kierowniczej w placówkach oświatowych.
Realizację koncepcji kształcenia na kierunku wspomagać będzie autorski program praktyk pedagogicznych prowadzonych w specjalistycznej Lingwistycznej Szkole Podstawowej, nad którą uczelnia sprawuje nadzór merytoryczny.
Ramowy plan specjalność
Przedmioty podstawowe: Antropologia kulturowa, Logika, Metodologia badań społecznych, Współczesne koncepcje filozofii i etyki, Współczesne problemy socjologii, Współczesne problemy psychologii.Przedmioty kierunkowe: Andragogika, Pedagogika ogólna, Pedagogika porównawcza, PedeutologiaPrzedmioty specjalizacyjne i specjalnościowe: Współczesne tendencje w edukacji elementarnej, Edukacja matematyczna, Edukacja polonistyczna, Edukacja wielokulturowa, Profilaktyka negatywnych zjawisk społecznych, Wspomaganie rozwoju poznawczego uczniów, Edukacja ekologiczna, Pedagogika twórczości w edukacji elementarnej, Pedagogika czasu wolnego, Technologie informacyjne, Edukacja artystyczna, Organizacja współpracy z rodziną, Kultura żywego słowa, Seminarium dyplomowe.