Kierunek: Socjologia
Specjalizacja: Socjologia kultury
Charakterystyka specjalizacji
Celem specjalizacji jest przygotowanie do pracy w instytucjach i organizacjach upowszechniania i promocji kultury oraz zajmujących się badaniem kultury. Jest nastawiona na socjologiczną analizę zjawisk kultury, zwłaszcza zmieniającej się kultury współczesnej w kontekście pogłębiających się procesów integracji i globalizacji. W ramach zajęć praktycznych zapoznaje z zarządzaniem instytucjami kultury. Kształci specjalistów rozumiejących procesy interkulturowości i konieczność otwierania się na inne kultury oraz potrzebę promocji własnej kultury.
Przedmioty specjalizacyjne
- Socjologia kultury,
- Komunikowanie społeczne,
- Instytucje i organizacja kultury,
- Socjologia sztuki,
- Zarządzanie instytucjami kultury,
- Socjologiczne badania zjawisk kultury,
- Subkultury młodzieżowe,
- Socjologia wychowania i socjalizacji,
- Reklama i promocja,
- Socjologia mediów,
- Prawne aspekty funkcjonowania kultury,
- Współczesne ruchy społeczno-kulturowe,
- Socjologia wielokulturowości.
Perspektywy zawodowe
Przygotowuje organizatorów i badaczy zjawisk kultury, zwłaszcza kultury współczesnej – przyszłych pracowników organizacji i instytucji kulturalnych oraz edukacyjnych, mediów, a także agencji reklamy i promocji, administracji państwowej i samorządowej zajmujących się upowszechnianiem i promocją kultury.
Udział w spotkaniach, konferencjach naukowych, pracach koła badawczego
Aby wzbogacić i poszerzyć swoją wiedzę, zdobytą podczas zajęć dydaktycznych, studenci mogą uczestniczyć w organizowanych na Uczelni licznych konferencjach naukowych, takich jak: „Zróżnicowanie społeczne w teorii i empirii”, „Feminizm & media” w ramach VIII Spotkań Feministycznych, „Walka z dyskryminacją mniejszości społecznych” czy „Współczesne społeczeństwo polskie” – z której to wydany tom pokonferencyjny stał się podstawą ekspertyzy Komitetu Socjologii PAN „Jedna Polska? Nowe wymiary społecznych zróżnicowań”. O socjologiczno-społecznym podejściu do bardzo współczesnego problemu, jakim jest rewitalizacja przestrzeni miejskiej oraz o najnowszych badaniach studenci mogli się dowiedzieć podczas seminarium „Rewitalizacja miasta”. Natomiast o dostosowywaniu się ofert edukacyjnych uczelni wyższych do wymogów rynku pracy mówili uczestnicy konferencji „Misja szkół wyższych – oferta edukacyjna – rynek pracy”.
Studenci zainteresowani badaniami socjologicznymi biorą także udział w pracach koła badawczego „Focus”, które zajmuje się m.in. przeprowadzaniem sondaży ankietowych oraz wykonywaniem symulacji i prezentowaniem wyników badań.