Cele
Absolwent będzie dysponował podstawową wiedzą ogólnopedagogiczną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia społeczno - kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania czy pracy opiekuńczej oraz do konstruowania własnego rozwoju zawodowego. Studia te są podstawą do zdobycia rzetelnego przygotowania zawodowego, rozwinięcia umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej. Absolwent będzie przygotowany do pracy w różnych placówkach oświatowo - wychowawczych, poradniach specjalistycznych, zakładach pracy, służbie zdrowia, a także w sądownictwie, w charakterze wychowawcy, doradcy lub kuratora sądowego.
Szczegółowe informacje
Studia I Stopnia
Kierunek-Pedagogika
Na kierunku Pedagogika proponujemy studentom dwie specjalizacje:
* Edukacja Elementarna (przedszkolna i wczesnoszkolna)
* Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza - specjalizacja "lider wolontariatu" lub "animator sportu i rekreacji"
Edukacja Elementarna (przedszkolna i wczesnoszkolna)
Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin otwiera specjalność na kierunku pedagogicznym dla ambitnych osób chcących pracować z małymi dziećmi.
Od października 2008 r. otwieramy Trzyletnie Studia Licencjackie w zakresie specjalności Edukacja Elementarna (przedszkolna i wczesnoszkolna) obejmującej wychowanie przedszkolne i nauczanie zintegrowane, przygotowujące przyszłych nauczycieli do pracy w przedszkolach i klasach I - III.
W programie studiów uwzględniono również specyfikę pracy w wiejskich placówkach oświatowych, opierając się na nowoczesnych rozwiązaniach europejskich oraz dobrych praktykach realizowanych w Małych Szkołach i Małych Przedszkolach - placówkach powstałych w ramach programów realizowanych przez Federację Inicjatyw Oświatowych (www.fio.org.pl).
Plan studiów obejmuje między innymi:
* metodykę pracy w grupach przedszkolnych, w tym w grupach zróżnicowanych wiekowo,
* metodykę pracy w klasach 1 - 3, w tym zajęcia w małych klasach łączonych,
* organizację innych (alternatywnych) form edukacji przedszkolnej, zgodnie ze zmianami w Ustawie o systemie oświaty z dnia 7.09.2007 r.,
* współpracę ze środowiskiem lokalnym i rodzinnym dziecka z uwzględnieniem specyfiki pracy w środowisku wiejskim,
* indywidualizację pracy z uczniem o różnych potrzebach edukacyjnych.
Program studiów będzie nastawiony na praktyczne przygotowanie do zawodu. Ważnym jego elementem będą rozbudowane praktyki pedagogiczne, pozwalające na zdobycie umiejętności i doświadczeń niezbędnych w efektywnej realizacji zadań nauczyciela.
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z animacją sportowo-rekreacyjną
Absolwent uzyskuje kwalifikacje zawodowe do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, świetlicach, domach dziecka. Ponadto jest przygotowany do organizacji i prowadzenia zajęć sportowo-rekreacyjnych z pełnymi uprawnieniami.
Studenci mają również możliwość odbycia kursu kierownika wycieczek w toku studiów.
Treści kształcenia:
Grupa treści podstawowych: Filozofia. Psychologia. Socjologia. Pojęcia i systemy pedagogiczne.
Grupa treści kierunkowych: Historia myśli pedagogicznej. Teoretyczne podstawy wychowania. Teoretyczne podstawy kształcenia. Pedagogika społeczna.
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych. Elementy systemu opieki nad dzieckiem. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Animacja i organizacja sportu i rekreacji: Teoria i metodyka sportu i rekreacji. Istota rekreacji fizycznej, jej funkcje i znaczenie w życiu człowieka. Rola rekreacji fizycznej w promocji zdrowia. Wychowanie do aktywności ruchowej. Ogniwa procesu rekreacji. Metody, formy i środki stosowane w zajęciach ruchowych. Psychofizyczne skutki ruchowej aktywności sportowo-rekreacyjnej.
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza ze specjalizacją lider wolontariatu
Absolwent uzyskuje kwalifikacje zawodowe do pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, świetlicach, domach dziecka. Ponadto jest przygotowany do organizacji i prowadzenia wolontariatu.
Treści kształcenia:
Grupa treści podstawowych: Filozofia. Psychologia. Socjologia. Pojęcia i systemy pedagogiczne.
Grupa treści kierunkowych: Historia myśli pedagogicznej. Teoretyczne podstawy wychowania. Teoretyczne podstawy kształcenia. Pedagogika społeczna.
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych. Elementy systemu opieki nad dzieckiem. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Organizacja i prowadzenie zespołów wolontariackich: Prezentacja doświadczeń osób prowadzących wolontariat w szkołach, szpitalach, domach opieki, domach dziecka, grupach podwórkowych, na letnich obozach, hospicjach, łącznie z praktykami zagranicznymi. Zagadnienia prawne, ekonomiczne organizacji wolontariatu. Psychologiczne aspekty budowania i prowadzenia zespołów wolontariackich.