Szczegółowe informacje
Studia I Stopnia
Kierunek-Edukacja Techniczno Infomatyczna
Specjalność-Multimedia w Społeczeństwie Informacyjnym
Jedną z inspiracji do utworzenia nowego kierunku ETI na Wydziale Transportu Samochodowego była świadomość tego, jak duże zmiany zaszły w naszym otoczeniu. Postęp techniki informatycznej i telekomunikacyjnej sprawił, że dzisiejsze społeczeństwo określa się mianem społeczeństwa informacyjnego. Kompleks rozwiązań informatycznych, urządzeń do przetwarzania informacji, a także różnorodnych usług składa się na jedną całość nazywaną infrastrukturą informacyjną, która uzyskała już globalny zasięg. Niestety w Polsce wciąż mamy do czynienia z problemem dotyczącym powszechnego dostępu do infrastruktury informacyjnej, a także przekazania społeczeństwu wiedzy, jak można efektywnie korzystać z nowych możliwości. Mając to wszystko na uwadze Uczelnia wystąpiła z wnioskiem o utworzenie w/w kierunku studiów ze specjalnością Multimedia w społeczeństwie informacyjnym.
Podjęte starania zostały zakończone sukcesem. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją z dnia 01 grudnia 2008 roku nadał Uczelni uprawnienie do prowadzenia studiów pierwszego stopnia na kierunku „Edukacja techniczno-informatyczna”. Dzięki temu staliśmy się pierwszą w regionie Uczelnią oferującą studia inżynierskie z tego kierunku.
Specjalność "Multimedia..."jest odpowiedzią na potrzeby rynku w zakresie zdobywania nowych umiejętności i kwalifikacji zawodowych takich jak: inżynier oprogramowania, web designer, specjalista ds. aplikacji, projektant multimedialnych stron WWW, architekt oprogramowania.
Absolwenci przygotowani są do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych, bankowości, administracji gospodarczej, samorządowej i państwowej oraz szkolnictwie podstawowym i gimnazjalnym.
Program studiów umożliwi zdobycie przez absolwenta tego kierunku między innymi wiedzy o:
• administrowaniu i obsłudze systemów informatycznych w przemyśle, administracji i bankowości
• obsłudze oprogramowania specjalistycznego
• pracach wspomagających projektowanie inżynierskie w przemyśle oraz przemysłowym zapleczu badawczym
• zarządzaniu zespołami ludzkimi w przemyśle oraz jednostkach gospodarczych
• nauczaniu przedmiotów technicznych oraz informatyki w szkołach podstawowych i gimnazjalnych- po ukończeniu specjalności nauczycielskiej
Dużą wagę w kształceniu na tym kierunku studiów przywiązujemy do zdobycia praktycznej znajomości języków obcych, w tym przynajmniej jednego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
Studia obejmują VII semestrów, podczas których studenci będą brali udział w wykładach i ćwiczeniach z takich przedmiotów jak:
• Audiotechnologie - zdobycie umiejętności z zakresu zasady działania i projektowania współczesnych systemów elektroakustycznych ze szczególnym uwzględnienie zagadnień dotyczących „kina domowego” i elektroakustyki samochodowej.
• Bezpieczeństwo systemów informacyjnych - analizowanie i projektowanie bezpieczeństwa systemów informacyjnych, wykrywanie i przeciwdziałanie zagrożeniom bezpieczeństwa informacji oraz kryptograficzna ochrona danych.
• Cyfrowe przetwarzanie obrazów - zapoznanie się z metodami przetwarzania obrazów. Nabycie umiejętności posługiwania się metodami wbudowanymi w typowe graficzne programy narzędziowe oraz tworzenia własnych, między innymi filtracja i korekcja obrazu.
• Grafika komputerowa i wizualizacja - zapoznanie się z podstawowymi technikami grafiki komputerowej, nabycie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem do celów wizualizacji oraz zaprogramowania wybranych algorytmów grafiki komputerowej, w tym przegląd formatów plików graficznych, Standard OpenGL, metody syntezy i zapisu obrazów trójwymiarowych.
• Programowanie na stronach WWW - zapoznanie się z technologią PHP oraz Javascript. Nabycie umiejętności tworzenia prostych skryptów oraz programowania w języku PHP w celu dynamicznego sterowania zawartością strony WWW. Integracja usług w ramach strony WWW.
• Programowanie w oparciu o wzorce projektowe w środowisku Java - zdobycie umiejętności stosowania języka UML.Wsparcie środowisk programistycznych języka Java w programowaniu z wykorzystaniem wzorców projektowych. Porównanie środowiska Eclipse z Java Beans. Zastosowanie wzorców projektowych do opisów własnych programów.
• Systemy baz danych - zapoznanie się z relacyjnymi bazami danych oraz składnią języka SQL. Nabycie umiejętności projektowania i tworzenia relacyjnych baz danych w oparciu oprogramowanie MSAccess.
• Techniki graficzne w Internecie - zapoznanie się ze składnią i możliwościami języka SVG, technologią Flash oraz VRML. Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystania technik graficznych w projektowaniu stron WWW.
• Zastosowania systemów CMS w Internecie - nabycie umiejętności pozycjonowania systemów CMS. Przegląd systemów zarządzania treścią. Zastosowanie środowiska programistycznego Eclipse do tworzenia, aktualizacji i testowania systemów CMS.
• Robotyka - projektowanie prostych robotów przemysłowych składanych ze standardowych podzespołów; implementacji podstawowego oprogramowania sterującego robotami; projektowania prostych układów sterowania robotami.
• Sprzęt multimedialny - zapoznanie się z zasadą działania sprzętu multimedialnego szeroko rozumianego: od „komputera multimedialnego” poczynając, przez multimedialne komputerowe karty rozszerzeń, a na autonomicznych urządzeniach multimedialnych kończąc.
• Systemy telewizji cyfrowej - zapoznanie się z technologiami stosowanymi w telewizji cyfrowej, studiu wirtualnym oraz telewizji interaktywnej. Zdobycie wiedzy z architektury i rozwiązań systemów telewizji cyfrowej oraz jej standardów, jak również sposobów reprezentacji, kodowania, kompresji i przesyłania danych audio i wideo w systemach telewizji cyfrowej, w tym systemy telewizyjne o podwyższonej rozdzielczości (HDTV).
• Techniki kompresji danych - zapoznanie się z algorytmami kompresji danych ze szczególnym uwzględnieniem znajomości metod stosowanych w kompresji obrazu, dźwięku i transmisji danych multimedialnych.
• Transmisje multimedialne w Internecie - zdobycie wiedzy o standardach cyfrowego transferu multimediów oraz zdobycie umiejętności projektowania i konfiguracji systemów transmisji multimedialnych w sieci internet.
• Grafika inżynierska, konstrukcja i eksploatacja maszyn- przedmiot zawiera elementy maszynoznawstwa i klasyfikacje maszyn. Efektem kształcenia jest umiejętność projektowania, obliczeń wytrzymałościowych i graficznego przedstawiania elementów maszyn i układów mechanicznych z zastosowaniem komputerowego wspomagania.
• Programowanie i programy użytkowe- przedmiot obejmuje podstawy algorytmiki i analizę algorytmów. Student ma możliwość opracowywania i wykorzystywania programów narzędziowych, baz danych, programowania proceduralnego i obiektowego.
• Techniki multimedialne- przedmiot obejmuje wszystkie zagadnienia związane z grafiką komputerową, dźwiękiem i urządzeniami systemu multimedialnego. Zajmuje się także zastosowaniem technik multimedialnych w dydaktyce, technice oraz zarządzaniu.
• Komputerowe wspomaganie w technice i nowoczesne techniki informatyczne- zajęcia dotyczą systemów komputerowego wspomagania takich jak: projektowania–CAD, wytwarzania-CAM oraz projektowania materiałowego-CAMD. Student zostanie także zapoznany z metodami sztucznej inteligencji w technice.
• Ochrona własności intelektualnych- przedmiot ma na celu uświadomić studentom co to jest pojęcie własności intelektualnej jako dobra niematerialnego, a także przedstawić jej właściwości i metody ochrony.
Władze Uczelni uważają, że realizacja przedstawionych zamierzeń związanych z kształceniem na kierunku ETI w specjalności Multimedia w społeczeństwie informacyjnym pozwoli na wykształcenie dobrze przygotowanych kadr spełniających wysokie wymagania potencjalnych pracodawców, co umożliwi osiąganie przez nich sukcesów zawodowych i osobistych.