Podyplomowe Studia Logistyka w Biznesie
1. Podstawy logistyki w biznesie - koncepcje i strategie (8 godz.)
- definicja logistyki
- procesy logistyczne
- przepływy rzeczowe w logistyce
- zapasy w logistyce
- procesy informacyjno - decyzyjne
- usługi logistyczne – outsourcing
- infrastruktura procesów logistycznych
- zarządzanie logistyczne
- miejsce logistyki w procesie zarządzania strategicznego
- strategie logistyczne
- procedura formułowania i wdrażania strategii logistycznej
- miejsce logistyki w strukturze organizacyjnej
- wpływ efektywności logistyki na wynik finansowy (wskaźniki rentowności)
2. Rola logistyki w skutecznej i efektywnej obsłudze klienta (8 godz.)
- obsługa klienta jako obszar współdziałania logistyki i marketingu
- elementy i mierniki logistycznej obsługi klienta
- rola współczesnych technologii informacyjnych w doskonaleniu logistycznej obsługi klienta
- strategie obsługi klienta na różnych szczeblach integracji łańcucha dostaw
- efektywna obsługa klienta (ECR -Efficient Consumer Response )
- cele i obszary zadaniowe ECR
- implementacja strategii ECR
- rola ECR w zdobywaniu przewagi konkurencyjnej
3. Badanie i usprawnianie procesów logistycznych (8 godz.)
- Zasady i procedury usprawniania procesów logistycznych
- zasady usprawniania procesów logistycznych: ukierunkowanie na klienta ,zaangażowanie pracowników podejście procesowe, harmonia działań radykalnych i ewolucyjnych, zamiana systemu ocen
- mapowanie procesów logistycznych
- cykl usprawniania procesów
- ustalanie celu oraz obszaru usprawniania
- identyfikowanie problemów
- szukanie przyczyn problemów
- generowanie rozwiązań
- planowanie wdrożenia
- kontrolowanie
- standaryzowanie i upowszechnianie rozwiązań.
4. Logistyka zaopatrzenia (12 godz.)
- zaopatrzenie w systemie logistycznym firmy - cele, zadania
- modele i techniki analizy rynku zaopatrzenia
- strategie zakupowe
- analiza procesu zakupu
- metody klasyfikacji potrzeb surowcowych
- metody wyboru i oceny dostawców
- wybrane systemy zarządzania zakupami (zapsami) -VMI, CMI, BMI
- polityka kontraktów – warunki dostaw Incoterms
5. Logistyka dystrybucji (12 godz.)
- dystrybucja jako istotny element aktywności przedsiębiorstwa
- sieci dystrybucji
- centra dystrybucyjne
- decyzje lokalizacyjne
- rejony obsługi
- transport w dystrybucji
- zagadnienia optymalizacyjne w transporcie
6. Zarządzanie łańcuchami dostaw (8 godz.)
- istota, cele i uwarunkowania w zarządzania łańcuchami dostaw
- procedura integrowania łańcuchów dostaw
- techniki i technologie w zarządzaniu łańcuchami dostaw
- zarządzanie łańcuchami dostaw w Japonii, Europie
- warunki transponowania doświadczeń zagranicznych
7. Logistyka produkcji (12 godz.)
- ekonomiczno-organizacyjne aspekty logistyki produkcji
- uwarunkowania wyboru systemu logistyki produkcji
- stochastyczne systemy sterowania zapasami
- logistyka produkcji w systemie planowania potrzeb materiałowych (Material Requiremnts Planning)
- logistyka produkcji w koncepcji produkcji akurat na czas (Just in Time)
8. Infrastruktura transportowo-magazynowa procesów logistycznych (16 godz.)
- podstawowe problemy funkcjonowania poszczególnych gałęzi transportu i ich miejsce w łańcuchach logistycznych
- funkcjonowanie transportu w świetle przepisów Unii Europejskiej
- studia przypadków nowoczesnych rozwiązań systemów transportowych w Europie
- rodzaje i funkcje opakowań
- tendencje w dziedzinie rozwoju opakowań
- ekologistyka opakowań w świetle ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych
- parametry stanu i ruchu zapasów magazynowych
- technologie składowania i infrastruktura magazynowa
- Systemy zarządzania gospodarką magazynową.(np. Qugar)
- systemy automatycznej identyfikacji - towarów, usług i osób (kody kreskowe, karty magnetyczne, transpondery, podpis elektroniczny)
9. Logistyka międzynarodowa (12 godz.)
- eurologistyka
- międzynarodowe uwarunkowania transportowe i spedycyjne w logistyce
- kontrakty międzynarodowe a procedury logistyczne
10. Wykorzystanie systemów informatycznych i komunikacyjnych w logistyce ( 16 godz.)
- czym jest, a czym nie jest system informatyczny
- komunikacja w logistyce i narzędzia tej komunikacji
- rodzaje informacji przepływających przez systemy logistyczne
- praktyczne zastosowanie systemów informatycznych klasy ERP (Enterprise Resource Planning –Planowania Zasobów Przedsiębiorstwa) w procesach zakupu, magazynowania, sprzedaży, transportu, serwisu i obsługi posprzedażnej
- Komunikacja i wymiana informacji (EDI, e-comerce), systemy wspierające zarządzanie łańcuchami dostaw
- ocena, wybór i zarządzanie wdrażanie systemu informatycznego
11. Systemy motywowania i oceniania (8 godz.)
- motywacja materialna i pozamaterialna
- czynniki i uwarunkowania motywacyjne
- składniki systemu motywacyjnego
- wartościowanie pracy
- kształtowanie polityki płacowej
- prezentacja doświadczeń praktycznych
12. Zarządzanie kosztami i controlling w logistyce (8 godz.)
- koszty logistyczne i procedury ich budżetowania
- controlling a rachunkowość zarządcza, zastosowanie instrumentów controllingu w logistyce, ośrodki (centra) odpowiedzialności jako podmiot controllingowej koncepcji zarządzania
- organizacja wdrożenia systemu controllingu w obszarze logistyki
13. Budżetowanie i wykorzystanie rachunku kosztów działań (8 godz.)
- wprowadzenie do Activity Based Budgeting
- koncepcja i procedura budżetowania opartego na rachunku kosztów działań
- proces koordynacji w budżetowaniu opartym na rachunku kosztów działań
14. Organizacja i kierowanie zespołem pracowniczym (8 godz.)
- pojecie zespołu pracowniczego i pracy zespołowej
- cechy pracy zespołowej
- mocne i słabe strony pracy zespołowej
- rodzaje zespołów pracowniczych
- czynniki kształtujące sukces pracy zespołowej
- zasady organizacji pracy zespołowej
15. Negocjacje w biznesie (8 godz.)
- koncepcje i strategie negocjacji
- fazy negocjacji
- budowanie zespołu negocjacyjnego
- socjotechniki stosowane w rokowaniach handlowych
- obrona przed manipulacjami ze strony innych
- pokonywanie pata negocjacyjnego
- Kryteria oceny negocjacji
16. Wybrane techniki organizatorskie stosowane w logistyce (8 godz.)
- techniki rangowania
- technika ABC
- technika identyfikacji i analizy współzależności
- regulacja kompetencji (klasyfikator zadań, tablice kompetencyjne, opis stanowiska organizacyjnego)
- system celów obszaru funkcjonalnego „logistyka”
- wybrane techniki zarządzania czasem
17. Zarządzanie projektami (8 godz.)
- procesy zarządzania projektem
- definiowanie i kontrola rzeczowego zakresu prac
- planowanie i realizacja prac w koncepcji łańcucha krytycznego
- ograniczenie wpływu zewnętrznych zakłóceń na przebieg projektu
- zastosowania
18. Gra strategiczna Jarmark-Europa” (16 godz.)
19. Analiza studiów przypadków: Logistyka w dużej i małej firmie (8 godz.) – prezentacje przedstawicieli praktyki gospodarczej