Szczegółowe informacje
Studia licencjackie w Wyższej Szkole Handlowej w Radomiu trwają 3 lata (6 semestrów) i kończą się uzyskaniem tytułu licencjata.
Studia licencjackie obejmują:
- wykłady
- ćwiczenia
- konwersatoria
- laboratoria komputerowe
- warsztaty menedżerskie
- gry decyzyjne i symulacyjne
- lektoraty języków obcych
- seminaria podzielone w toku studiów na trzy części:
I grupa - przedmioty podstawowe i kształcenia ogólnego
II grupa - przedmioty kierunkowe
III grupa - przedmioty specjalizacyjne i specjalnościowe.
Studia prowadzone są w trybach:
- dziennym (zajęcia od poniedziałku do piątku),
- zaocznym (zajęcia w formie zjazdów sobotnio-niedzielnych).
Nauka języków obcych
Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu umożliwia studentom naukę sześciu języków obcych:
- języka angielskiego,
- języka francuskiego,
- języka niemieckiego,
- języka hiszpańskiego,
- języka włoskiego,
- języka rosyjskiego.
W trakcie studiów studenci realizują ok. 600 godzin nauki języków obcych w wymiarze od czterech do sześciu godzin tygodniowo przez sześć semestrów. Studenci studiów dziennych wybierają jeden z oferowanych języków obcych jako język prowadzący i drugi - j język uzupełniający. Studenci studiów niestacjonarnych wybierają jeden język obcy.
Program nauki języków został tak skonstruowany, aby po jego całkowitym zrealizowaniu student był dobrze przygotowany do przystąpienia do międzynarodowego egzaminu językowego z co najmniej jednego języka.
Doświadczeni lektorzy umożliwiają każdemu studentowi osiąganie bardzo dobrych wyników, przykładając szczególną wagę do umiejętności porozumiewania się i znajomości specjalistycznego słownictwa. Dla zainteresowanych studentów organizowane są ponadobowiązkowe zajęcia przygotowujące do uzyskania certyfikatu również z drugiego języka obcego.
Informatyka
Program nauczania informatyki w semestrach I, II, III w Wyższej Szkole Handlowej w Radomiu został opracowany w oparciu o wymogi egzaminacyjne European Computer Driving Licence (Europejskiego Komputerowego Prawa Jazdy) oraz wymagania stawiane absolwentom wyższych uczelni ekonomicznych w zakresie zastosowań informatyki w zarządzaniu.
Nazwy i zakres nauczania poszczególnych przedmiotów są zgodne z nazwami i programem poszczególnych modułów ECDL.
Całkowita przewidywana liczba godzin przeznaczonych na naukę przedmiotów informatycznych w WSH w semestrach I - III wynosi 135 godzin.
Realizacja programu nauczania informatyki ma za zadanie:
- wyposażyć studenta w podstawową wiedzę z zakresu informatyki, niezbędną do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym,
- przygotować studenta do nauki specjalistycznego oprogramowania wykorzystywanego w dziedzinach życia zgodnych z jego specjalnością kształcenia,
- przygotować studenta do zdania wymaganych egzaminów i uzyskania Europejskiego Komputerowego Prawa Jazdy.
W semestrach IV, V i VI studenci zapoznają się ze specjalistycznym oprogramowaniem wykorzystywanym w informatycznym wspomaganiu zarządzania instytucji prowadzących działalność zgodną z ich profilem kształcenia. Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu dysponuje nowoczesnymi pracowniami informatycznymi, w których komputery połączone są w sieć lokalną obsługiwaną przez wysokowydajny system Windows 2000. Każde stanowisko ma dostęp do sieci Internet za pośrednictwem szybkiego łącza dostępowego.
Studenci poza godzinami zajęć mają możliwość bezpłatnego korzystania z pracowni komputerowych i sieci Internet.
Uczelnia zapewnia także możliwość aktywnego wypoczynku. Studenci pod opieką instruktorów mogą korzystać z obiektów sportowych pływalni i siłowni, a także brać udział w innych zajęciach sportowych.
Studia obejmują następujące bloki przedmiotów:
• organizacja i zarządzanie
• finanse
• marketing
• zarządzanie zasobami ludzkimi
• otoczenie firmy
• prawo
• administracja
Perspektywy zawodowe:
Studia na kierunku administracja przygotowują studentów do pracy w: jednostkach administracji rządowej, administracji samorządowej, organizacjach pozarządowych współpracujących z administracją publiczną lub wykonujących zadania zlecone, przedsiębiorstwach państwowych i prywatnych, organizacjach międzynarodowych w tym Unii Europejskiej, firmach doradczych pracujących na rzecz administracji rządowej i samorządowej. Ukończenie kierunku administracją znacznie ułatwia prowadzenie własnej działalności gospodarczej różnego typu.
Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu jest członkiem elitarnego
Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej S.E.A.P.
Członkostwo w tej organizacji potwierdza wysoką jakość kształcenia na kierunku administracja poprzez wdrażanie nowoczesnego programu studiów oraz rozwój badań naukowych w tym zakresie.
Specjalności:
Administracja europejska
Koncepcja studiów
Integracja Polski z Unią Europejską stwarza potrzebę edukacji młodych ludzi, którzy będą mogli skutecznie konkurować na nowym, europejskim rynku pracy. Od tych osób będzie zależała sytuacja wewnętrzna w kraju, ale także pozycja Polski w Unii Europejskiej i na świecie. Ich wiedza i fachowość będzie wizytówką naszego kraju i podstawą do oceny Polski przez inne narody. Podczas nauki na tej specjalności studenci poznają szczegółowo zasady rządzące wspólnym rynkiem, a także problematykę ekonomiczno - społeczną krajów Unii Europejskiej.
Specjalność administracja europejska umożliwia:
*
poznanie struktury i mechanizmu działania Unii Europejskiej
*
zapoznanie się z dorobkiem prawnym Wspólnoty
*
zdobycie szczegółowej wiedzy na temat orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości mających fundamentalny wpływ na funkcjonowanie i kierunki rozwoju Unii Europejskiej
*
zrozumienie wzajemnych oddziaływań pomiędzy administracją krajową a europejską
*
sprawną i fachową realizację programów i działań finansowanych ze środków Unii Europejskiej
Perspektywy zawodowe
Absolwenci specjalności administracja europejska mogą znaleźć zatrudnienie w urzędach i departamentach ds. integracji europejskiej, a także ubiegać się o pracę w instytucjach wspólnotowych. Wiedza, w którą będzie „wyposażony” słuchacz tej specjalności potrzebna będzie do wykonywania funkcji urzędniczych i menadżerskich w środowisku gospodarczym, społecznym i politycznym. Studenci kończący tą specjalność w pracy zawodowej zajmują stanowiska na szczeblach administracji rządowej – centralnej i terenowej; samorządowej – gminnej, miejskiej, powiatowej i wojewódzkiej, a także celnej, skarbowej, międzynarodowej. W szczególności w instytucjach UE i innych organizacjach o charakterze ponadnarodowym. Zajmują się również pozyskiwaniem środków pomocowych i funduszy strukturalnych Unii Europejskiej przeznaczonych na rozwój regionalny.
Administracja publiczna
Koncepcja studiów:
Administracja publiczna dla właściwego spełniania swojej podstawowej funkcji jaką jest zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb wspólnoty samorządowej potrzebuje nowych kadr. Powinny tworzyć je osoby posiadające wiedzę i świadomość celów, jakie stoją przed nowoczesną administracją publiczną. Sprawnie funkcjonująca administracja publiczna jest fundamentem sprawnego państwa, wymaga więc wysoko wykwalifikowanych kadr. Specjalność przez nas utworzona daje możliwość sprostania wymaganiom związanym z uzyskaniem zatrudnienia w nowoczesnej administracji.
Nauka na tej specjalności jest skoncentrowana głównie na:
*
zapoznaniu się ze strukturą wszystkich szczebli administracji publicznej
*
przedstawieniu wieloaspektowych związków pomiędzy administracją a podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą
*
poznaniu instrumentarium prawnego, które jest związane z pracą w różnorakich jednostkach administracji publicznej oraz w podmiotach, których działalność oparta jest na współpracy z administracją publiczną każdego szczebla
*
wyjaśnieniu powiązań pomiędzy działaniami administracji a procesami gospodarczymi i społecznymi
*
przekazaniu wiedzy o zasadach funkcjonowania administracji wraz z ekonomicznymi i socjalnymi aspektami funkcjonowania struktur społecznych
*
przekazaniu przydatnych umiejętności z zakresu socjologii, psychologii, technik prowadzenia negocjacji
Perspektywy zawodowe:
Absolwent administracji publicznej ma solidne podstawy, aby zostać urzędnikiem średniego i wyższego szczebla lub przedsiębiorcą, którego zakres działalność wiąże się z wykorzystaniem środków publicznych. Posiada także kwalifikacje do pracy w instytucjach gospodarczych, zarówno publicznych jak i prywatnych (przedsiębiorstwach, spółkach prawa handlowego, bankach, fundacjach, itp.) jako konsultant do spraw prawa publicznego gospodarczego i administracyjnego. Absolwent zatrudniony może być także na wszystkich szczeblach administracji publicznej jako specjalista od przetargów, obsługi petentów. Bez problemu odnajdzie się w firmach, w których liczy się rzetelna i gruntowna wiedza z pogranicza socjologii, zarządzania i administracji.
Administracja świadcząca
Koncepcja studiów:
Administracja świadcząca to między innymi służba zdrowia, opieka społeczna, szkolnictwo. Tworząc tę specjalność wyszliśmy naprzeciw dynamicznym zmianom następującym w tych sferach, które wymuszają stale wzrastającą konieczność zatrudniania nowych osób. Pracownicy tacy, posiadając odpowiednią widzę administracyjną będą w stanie w racjonalny i efektywny sposób zorganizować proces świadczenia usług przez instytucje. Powstawanie dużej liczby niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, prywatnych przychodni, domów spokojnej starości, szkół, przedszkoli to nowe wyzwania organizacyjne dla fachowców z zakresu administracji świadczącej. Nauka umożliwia zapoznanie się z praktycznymi aspektami pracy w tej sferze, pozwala na zdobycie wiedzy o różnorakich programach pomocowych realizowanych zarówno ze środków krajowych, jak również z funduszy Unii Europejskiej.
Studenci poznają szczegółowe regulacje prawne dotyczące między innymi:
* działania zakładów opieki zdrowotnej
* świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
* pomocy społecznej,
* domów pomocy społecznej,
* ubezpieczeń społecznych, funduszy emerytalnych oraz świadczeń socjalnych
* systemu oświaty
Perspektywy zawodowe:
Specjalność adresowana jest do tych, którzy zamierzają pełnić funkcje kierownicze, samodzielne i administracyjne w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej. Absolwent będzie w gronie osób zajmujących różne stanowiska także w innych instytucjach ochrony zdrowia. Zdobyta wiedza stwarza szerokie możliwości zatrudnienia w jednostkach zajmujących się pomocą społeczną, w administracji zakładów opieki społecznej różnego typu, a także pozwala pełnić funkcje administracyjne i kierownicze w szkołach i przedszkolach.
Administrowanie służbami porządku publicznego
Koncepcja studiów:
Służby publiczne pełnią bardzo istotną rolę w społeczeństwie, gdyż zapewniają mu właściwe funkcjonowanie, a poszczególnym obywatelom poczucie bezpieczeństwa i wsparcia ze strony państwa. Te ważne cele mogą być osiągnięte tylko wówczas, gdy służby publiczne będą profesjonalnie administrowane. Specjalność ta ma wykształcić osoby, które sprostają takiemu zadaniu. Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej rynek pracy dla absolwentów tej specjalności znacznie się zwiększył, co dodatkowo potwierdza zasadność kształcenia na tej specjalności. Program studiów jest tak skonstruowany, aby możliwe było zdobycie specjalistycznej wiedzy kompleksowo przygotowującej do pracy w tym sektorze administracji.
Ukończenie administrowania służbami publicznymi to takie korzyści, jak chociażby:
*
znajomość dużej liczny regulacji prawnych związanych z funkcjonowaniem służb porządku publicznego min. prawa karnego, postępowania karnego, ustawy o policji, kryminologii, kryminalistyki, a także antropologii kryminalnej.
*
szeroka wiedza na temat aktualnego kształtu organizacyjno-technicznego tych służb
*
znajomość planowanych działań restrukturyzacyjnych oraz perspektyw rozwoju w tych dziedzinach,
*
zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami nauki umożliwiającymi skuteczną pracę śledczą,
*
umiejętność zastosowania norm prawa europejskiego i międzynarodowego regulujących działanie służb publicznych.
Perspektywy zawodowe:
Absolwent tej specjalności będzie dobrze przygotowany do pracy w takich instytucji, jak np. policja, straż miejska, prokuratura, czy też więziennictwo. Będzie cennym pracownikiem także dla innych podmiotów, które współpracują z wyżej wymienionymi jednostkami, na gruncie europejskim i międzynarodowym.
Administrowanie i obrót nieruchomościami
Koncepcja studiów:
Rozwój na rynku budowlanym oraz postępujący proces wykupu nieruchomości przez podmioty prywatne powoduje, iż pojawia się stale rosnąca potrzeba zatrudniania osób, które w profesjonalny sposób będą potrafiły zadbać o powierzone im w zarząd nieruchomości lub sprawnie przeprowadzić proces inwestycyjny. Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku utworzyliśmy specjalność zarządzanie inwestycjami i nieruchomościami. Nauka i ukończenie tej specjalności oznacza zdobycie solidnej podbudowy do przyszłej pracy polegającej na uczestnictwie w różnorakich procesach inwestycyjnych, związanej z szeroko pojętym zarządzaniem nieruchomościami.
Zajęcia prowadzone są przez wybitnych specjalistów, w tym także praktyków, którzy zapoznają studentów z takimi zagadnieniami jak:
* regulacje dotyczące zarządu nieruchomości zawarte w Kodeksie cywilnym
* szczegółowe unormowania ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, w tym także bardzo istotne zagadnienia związane z określaniem wartości nieruchomości i badaniem rynku nieruchomości
* poszczególne etapy związane z inwestycjami budowlanymi oraz inne zagadnienia związane z prawem budowlanym
* szczegółowe zasady postępowania związane ze sposobem i trybem przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości
Perspektywy zawodowe:
Ukończenie tej specjalności daje solidne podstawy do pracy w jednostkach zajmujących się szeroko pojętą obsługą zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, gminy, powiatu lub województwa, a także wspólnot mieszkaniowych. Absolwent bez trudu znajdzie zatrudnienie w państwowych i prywatnych przedsiębiorstwach, których działalność polega na zarządzaniu inwestycjami oraz nieruchomościami. Wiedza zdobyta na specjalności zarządzanie inwestycjami i nieruchomościami będzie przepustką do kariery zawodowej w biurach obrotu nieruchomościami.
Administracja skarbowa i finanse publiczne