Resocjalizacja i profilaktyka społeczna
Proponowany przez nas model kształcenia zakłada m.in., że w trakcie studiów studenci uzyskają wiedzę:
- ogólną - z zakresu filozofii, psychologii, pedagogiki, antropologii kultury, socjologii, a także medycznych i psychologicznych aspektów rozwoju człowieka;
- specjalistyczną - pozwalającą nabyć umiejętności prowadzenia badań naukowych, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu swojej specjalności oraz ukierunkowującą na działalność prospołeczną i samodoskonalenia;
- instrumentalną - umożliwiającą podjęcie pracy w różnych placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, zakładach pracy, służbie zdrowia, sądownictwie, w charakterze wychowawcy, doradcy, wizytatora kuratorium oświaty, kuratora sądowego, a także w administracji samorządowej na stanowiskach związanych z organizacją i zarządzaniem w opiece społecznej.
Na trzecim roku wprowadza się wykłady i zajęcia specjalistyczne. W sumie, każdy student ma obowiązek zaliczyć w ciągu kolejnych semestrów zgodnie z obowiązującą siatką studiów kilkanaście przedmiotów z tej grupy przedmiotów.
Poza przedmiotami kształcenia ogólnego na specjalizacji tej możemy wyróżnić następujące przedmioty specjalizacyjne:
- Instytucje opieki i resocjalizacji
- Interwencja kryzysowa w szkole
- Lokalne strategie profilaktyczne
- Metodyka wychowania resocjalizującego
- Penitencjarystyka
- Podstawy prawne systemu resocjalizacji
- Prawo rodzinne i opiekuńcze
- Projekt działalności pedagogicznej
- Psychoedukacyjne warsztaty o uzależnieniach
- Psychologia kliniczna
- Resocjalizacyjno-profilaktyczne zajęcia hospitacyjne
- Stan i przeobrażenia instytucji penitencjarnych
- Systemy profilaktyki społecznej
- Tendencje rozwojowe w systemach profilaktyki i resocjalizacji
- Teorie kryminologiczne w praktyce resocjalizacyjnej
- Terapia zaburzeń w zachowaniu
- Trening interpersonalny
- Warsztat pracy kuratora sądowego
- Wprowadzenie do terapii rodzin
- Wybrane problemy psychopatologii
- Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej
Perspektywy zawodowe
Specjalizacja ta umożliwia studentom poznanie teoretycznych i praktycznych podstaw modyfikacji tych parametrów osobowościowych jednostek niedostosowanych społecznie, które są niekorzystne dla niej samej oraz społeczeństwa. Realizowane w ramach tej specjalizacji przedmioty dają szansę poszerzenia kompetencji i umiejętności zawodowych w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie, z osadzonymi i osobami uzależnionymi. Absolwent będzie wyposażony w wiedzę i umiejętności pozwalające mu na pracę w środowisku prawidłowo funkcjonującym oraz w grupach podwyższonego ryzyka i podejmowanie tam działań, które mają na celu zapobieganie występowaniu zjawisk patologicznych lub zmniejszanie ich skutków i ochronę przed ponownym ich wystąpieniem.
Potencjalnym miejscem pracy absolwenta tej specjalizacji są między innymi następujące placówki:
- Komendy Policji
- Areszt śledczy
- Zakłady Karne
- Policyjna Izba Dziecka
- Pogotowie Opiekuńcze
- Zakłady Wychowawcze
- Zakłady Poprawcze
- Sądy i Prokuratura
- Świetlice terapeutyczne
- Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą
- Internaty, bursy
- Ogniska wychowawcze
- Świetlice środowiskowe
- Instytucje rządowe i pozarządowe zajmujące się profilaktyką
- Gminne komisje ds. profilaktyki i uzależnień