Szczegółowe informacje
Pielęgniarstwo
Merytoryczny zakres zadań, z którymi spotyka się absolwent Uczelni w przyszłej pracy jest podstawą konstrukcji programu kształcenia. Treści kształcenia warunkują dwa podstawowe czynniki: ewolucja zadań nowoczesnej służby zdrowia i wzrost wymagań profesjonalnych postulowanych wobec personelu medycznego. Założono, że jednym ze sposobów podniesienia poziomu fachowości absolwenta PWSZ będzie przekazanie mu odpowiednich umiejętności specjalistycznych niezbędnych w przyszłej pracy, a także szerokiej wiedzy ogólnej, pozwalającej na dalszy rozwój absolwenta realizowany na wyższych poziomach kształcenia.
Utworzenie kierunku „Pielęgniarstwo” nawiązuje do wieloletniej tradycji istniejącego przez blisko 40 lat Liceum Medycznego w Giżycku. W tym czasie kolejne pokolenia absolwentów pielęgniarskiej szkoły średniej nie miały możliwości zdobycia wyższego wykształcenia w swoim zawodzie, w bezpośredniej bliskości miejsca zamieszkania. Obecne potrzeby lokalnej służby zdrowia i wymogi Unii Europejskiej spowodowały wzrost zainteresowania podnoszeniem kwalifikacji. Ponadto w regionie o wysokim bezrobociu ten kierunek kształcenia pozwoli zdobyć zawód z perspektywą zatrudnienia w miejscu zamieszkania jak i poza nim. Równie ważnymi czynnikami, które zachęciły władze Uczelni do utworzenia tego kierunku, są doświadczona i wykwalifikowana kadra dydaktyczna i możliwość doskonalenia umiejętności zawodowych poprzez praktyki zawodowe w różnorodnych, lokalnych placówkach służby zdrowia spełniających standardy nowoczesnej opieki medycznej.
Sylwetka absolwenta
Wg standardów:
Absolwent powinien być przygotowany do samodzielnego pełnienia roli zawodowej. Rolę pielęgniarki wyznaczają funkcje, w ramach których absolwent powinien być przygotowany do:
1. Świadczenia opieki zdrowotnej oraz zarządzania nią przez:
• rozpoznawanie potrzeb jednostki, grupy lub zbiorowości oraz określenie zasobów niezbędnych i dostępnych do ich zaspokojenia,
• planowanie i realizowanie opieki pielęgniarskiej, z uwzględnieniem metody procesu pielęgnowania i priorytetów opieki,
• wykonywanie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
• pomoc jednostce, rodzinie w osiąganiu zdrowia i niezależności w chorobie lub niepełnosprawności przez zapewnienie udziału we wszystkich formach opieki i samoopieki,
• przestrzeganie zasad etyki zawodowej,
• współpracę z profesjonalistami dla zapewnienia całościowej opieki jednostce i rodzinie,
• organizowanie i podtrzymywanie bezpiecznego środowiska opieki i pracy,
• dokumentowanie wszystkich etapów procesu pielęgnowania i wykorzystywanie tych informacji do oceny świadczonej opieki.
2. Promocji i edukacji zdrowotnej przez:
• ocenę indywidualnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do zachowania i przywracania zdrowia,
• wspieranie jednostki, rodziny i grupy społecznej w prowadzeniu zdrowego stylu życia,
• uczenie jednostki, rodziny, grupy społecznej zachowania i przywracania zdrowia,
• uczestniczenie w zdrowotnych kampaniach edukacyjnych.
3. Działania w roli uczestnika zespołu opieki zdrowotnej przez:
• współpracę z jednostką, rodziną i innymi uczestnikami zespołu w planowaniu i realizowaniu usług zdrowotnych,
• współpracę z innymi uczestnikami zespołu na rzecz zachowania bezpiecznego środowiska opieki i pracy zespołowej,
• komunikowanie się z pacjentem, jego rodziną oraz z innymi uczestnikami zespołu.
4. Rozwoju praktyki pielęgniarskiej, krytycznego myślenia i badań naukowych przez:
• stosowanie w praktyce aktualnej wiedzy z zakresu nauk medycznych, społecznych, teorii pielęgniarstwa, regulacji prawnych zawodu i opieki zdrowotnej,
• wdrażanie uznanych wyników badań naukowych do opieki pielęgniarskiej,
• uczestniczenie w badaniach naukowych w celu poszerzenia wiedzy pielęgniarskiej.
Dodatkowe umiejętności absolwenta kierunku „Pielęgniarstwo”.
Absolwent powinien być przygotowany do wypełnienia wszystkich zadań wyznaczających rolę pielęgniarki określonych w standardach nauczania dla kierunku studiów: pielęgniarstwo, oraz dodatkowo posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu:
- posługiwania się językiem łacińskim w stopniu wystarczającym do komunikacji w medycynie;
- posługiwania się językiem obcym zawodowym ułatwiającym podjęcie pracy w krajach Europy, komunikację z poszkodowanymi turystami, korzystanie z zagranicznych wydawnictw;
Absolwent kierunku „Pielęgniarstwo” to osoba odpowiedzialna, zdolna do empatii, wrażliwa na ludzkie cierpienie, odporna na stres, umiejąca sobie radzić i podejmować właściwe decyzje w sytuacjach ekstremalnych, wykazująca łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych z życzliwością, ciepłem i zrozumieniem problemów swoich podopiecznych, ciągle doskonaląca techniki swojej pracy. Absolwent po uzyskaniu prawa wykonywania zawodu pielęgniarki może być zatrudniony w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, w tym: w szpitalach, zakładach podstawowej opieki zdrowotnej, w placówkach nauczania i wychowania, ośrodkach służby medycyny, zakładach pielęgnacyjno – opiekuńczych i opiekuńczo – leczniczych, w ośrodkach opieki paliatywno – hospicyjnej, jednostkach systemu ratownictwa medycznego, sanatoriach.
Po przejściu całego cyklu kształcenia, zdaniu zaliczeń i egzaminów z poszczególnych przedmiotów, zaliczeniu zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, absolwent przystępuje do zdania Egzaminu dyplomowego, dzięki któremu uzyska tytuł licencjata.
Egzamin dyplomowy składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna egzaminu polega na prezentacji pracy dyplomowej i dyskusji na temat tez pracy oraz odpowiedzi ustnej na dwa pytania losowo wybrane z zestawu znanego studentowi co najmniej na rok przed terminem egzaminu. Część praktyczna egzaminu polega na prezentacji umiejętności zawodowych studenta, dokonywanej w oddziale zakładu opieki zdrowotnej lub w pracowni specjalistycznej.
Plan studiów stacjonarnych, kierunek: „Pielęgniarstwo”
stopień I – licencjat.
A. Przedmioty kształcenia ogólnego
Język obcy
Wychowanie fizyczne
Język łaciński
Język obcy zawodowy
B. Przedmioty podstawowe
Anatomia
Fizjologia
Biochemia z biofizyką
Genetyka
Patologia
Mikrobiologia z podstawami parazytologii
Radiologia
Zdrowie publiczne
Farmakologia
Psychologia
Socjologia
Pedagogika
Zagadnienia prawne
Badania fizykalne
C. Przedmioty kierunkowe
Filozofia i etyka zawodu pielęgniarki
Podstawy pielęgniarstwa
Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna
Podstawowa opieka zdrowotna:
- opieka domowa,
- pielęgniarstwo środowiskowo rodzinne
Położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne
Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne
Interna i pielęgniarstwo internistyczne
Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne
Rehabilitacja i pielęgnowanie niepełnosprawnych
Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne
Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne
Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne
Anestezjologia i intensywna terapia i pielęgniarstwo w anestezjologii i intensywnej opiece medycznej
Opieka paliatywna
Ratownictwo medyczne
Dietetyka
Metodologia i seminarium licencjackie
Przedmiot do wyboru*
* Przedmioty do wyboru
• Choroby zakaźne i pasożytnicze,
• Terapia bólu,
• Zakażenia szpitalne.