Cele
Absolwent dysponuje podstawową wiedzą ogólnopedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania i pracy opiekuńczej oraz do kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Absolwent posiada umiejętności komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego. Ma umiejętność refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębione rozumienie rzeczywistości edukacyjnej. Absolwent zna język obcy na poziomi biegłości B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego Rady Europy, tj. rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy związane z kształceniem z zakresu pedagogiki. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić dialog z rodzimym rozmówca. Potrafi, w szerokim zakresie, formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając zalety i wady różnych rozwiązań. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia. Ponadto, absolwent uzyskuje podstawowe kwalifikacje zawodowe związane z wybraną specjalnością, wykazując się odpowiednią wiedzą i umiejętnościami dotyczącymi tej specjalności.
Szczegółowe informacje
Studia I Stopnia
Pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką
WIEDZA
* znajomość podstawowych paradygmatów wywodzące się z nauk medycznych, psychologicznych, socjologicznych i prawniczych oraz ogólnych, strategicznych i proceduralnych zasad pracy resocjalizacyjnej na rzecz jednostek, rodzin, grup społecznych i instytucji;
* rozumienie systemu profilaktyki i resocjalizacji w Polsce w zakresie założeń programowych, uregulowań prawnych i funkcjonujących instytucji, stowarzyszeń i organizacji społecznych;
* orientacja w zakresie diagnozy resocjalizacyjnej i programowania postdiagnostycznego dla osób znajdujących się w placówkach resocjalizacyjnych, zarówno dla nieletnich, jak i dorosłych;
* wiedza na temat procedur postępowania sądowego dla nieletnich wykolejonych przestępczo i zagrożonych demoralizacją;
* znajomość systemów resocjalizacyjnych w warunkach zakładowych i środowisku otwartym;
* wiedza na temat rodzajów środków wychowawczych i poprawczych stosowanych wobec nieletnich, różnych form profilaktyki społecznej oraz wsparcia wychowawczego, terapeutycznego i resocjalizującego zbiorowości społeczne, rodziny i jednostki zagrożone niedostosowaniem oraz wykolejeniem obyczajowym, społecznym i przestępczym.
KOMPETENCJE
* otwartość w kontaktach społecznych, tolerancja w stosunku do różnych odmienności przez stosowanie zasady akceptacji osób niedostosowanych i wykolejonych społecznie;
* umiejętności praktycznego stosowania metodyki pracy resocjalizacyjnej w warunkach zakładowych i środowisku otwartym;
* diagnozowanie, w oparciu o istniejące techniki pomiaru, poziomu i obszaru niedostosowania i wykolejenia społecznego, obyczajowego i przestępczego;
* konstruowanie elementów programów resocjalizacyjnych, profilaktycznych i systemów resocjalizacyjnych w warunkach zakładowych i środowisku otwartym;
* stosowanie resocjalizujących psychotechnik – w zakresie podtrzymywania i intensyfikowania dotychczasowych osiągnięć oraz ukierunkowania wychowanka, socjotechnik – w oparciu o grupę wychowawczą lub inną grupę społeczną oraz kulturotechnik – w oparciu o wzorce kulturowe, sport, rekreację, twórczość, pracę, teatr i dramę;
* formułowanie prognozy resocjalizacyjnej w oparciu o cząstkowe efekty swojej pracy;
* nawiązywania współpracy z rodzinami, sądami dla nieletnich, instytucjami samorządowymi, szkołami, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi w celu optymalizowania procesu resocjalizacji jednostek społecznie niedostosowanych i wykolejonych;
PRZYGOTOWANIE DO PRACY
W domach dziecka, ośrodkach szkolno-wychowawczych, szkolnych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych i zakładach karnych na stanowisku wychowawcy. Może być animatorem, inicjatorem i kreatorem różnych form profilaktyki społecznej i resocjalizacji w środowisku otwartym.