Studia I Stopnia
Kierunek: Pedagogika
Specjalność: Pedagogika Pracy z Zarządzaniem Zasobami Ludzkimi
Absolwent specjalności to osoba przygotowana do prowadzenia i realizacji zadań społeczno-wychowawczych i humanizacyjnych, zajmująca się działalnością pedagogiczną, umiejąca i chcąca pracować z młodzieżą i z dorosłymi nad wyrobieniem u nich postawy dobrego człowieka, dobrego obywatela i dobrego pracownika zarazem, przy tym pracownika osiągającego mistrzostwo w zawodzie oraz pełne zadowolenie z wykonywania powierzonych mu zadań zawodowych i społecznych. Absolwent ma być, nie tylko specjalistą wąskiego odcinka pedagogicznej działalności, ale ma być przede wszystkim jednostką o szerokich horyzontach umysłowych, przygotowaną do gromadzenia, operacjonalizacji, funkcjonalizacji wiedzy i wykorzystania doświadczenia. W trakcie studiów absolwent otrzymuje solidne przygotowanie z zakresu przedmiotów ogólnych, podstawowych, kierunkowych oraz specjalnościowych obejmujących wiadomości i umiejętności w zakresie pedagogiki pracy, nauk o pracy i innych dyscyplin z nią związanych. Jego wiadomości i umiejętności wiążą się głównie z orientacją, poradnictwem, doradztwem zawodowym i personalnym, procesem kształcenia zawodowego, organizacją działalności gospodarczej, jak również funkcjonowaniem współczesnego zakładu pracy i problematyką edukacji zawodowej młodzieży, dorosłych, pracujących oraz bezrobotnych. Specjalność ma na celu przede wszystkim wykształcenie specjalistów w zakresie przeciwdziałania bezrobociu i zwiększaniu aktywności na rynku pracy oraz wykształcenie wyspecjalizowanych kadr zajmujących się dostosowywaniem zasobów personalnych firm do dynamicznie zmieniającego się otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego.
Absolwent specjalności Pedagogika pracy z zarządzaniem zasobami ludzkimi przygotowany jest do:
- udzielania pomocy młodzieży, bezrobotnym, osobom poszukującym pracy,
- w sprawach ścieżki kształcenia, podejmowania decyzji w wyborze zawodu, przekwalifikowania się, podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz aktywnego poszukiwania pracy,
- wykonywania diagnostycznych badań przydatności do określonego zawodu wykorzystując metody i techniki pedagogicznego pomiaru,
- opracowania diagnoz przydatności zawodowej na podstawie zebranego materiału badawczego,
- udzielania pomocy pracodawcom w doborze kandydatów do pracy wymagającej szczególnych predyspozycji psychofizycznych i osobowościowych,
- wspomagania pracodawców przy łagodzeniu skutków restrukturyzacji zatrudnienia poprzez pomoc pracownikom w określeniu dalszej drogi zawodowej,
- gromadzenia, opracowania i aktualizowania informacji o zawodach, stanowiskach pracy, drogach uzyskania kwalifikacji zawodowych oraz potrzebach rynku pracy,
- organizowania działań profilaktycznych w stosunku do osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym poprzez kształcenie ustawiczne i rozwój zawodowy,
- planowania i kierowania karierą zawodową osób indywidualnych oraz różnych grup społecznych (osób niepełnosprawnych, bezrobotnych, bezdomnych, uzależnionych) w powiązaniu z potrzebami gospodarki, postępem technicznym
i technologicznym,
- kształtowania postaw sprzyjających uczeniu się przez całe życie oraz aktywnej postawy wobec życia zawodowego,
- organizowania i realizowania szeroko pojętej działalności oświatowo-wychowawczej i socjalnej w zakładzie pracy,
- stwarzania warunków motywujących do rzetelnej i wydajnej pracy oraz wysokiej jakości produkcji i usług,
- dokonywania analizy warunków organizacyjnych, społecznych i psychologicznych świadczenia pracy w zakładach pracy, niezbędnych do prowadzenia polityki personalnej, planowania karier zawodowych i doboru kadr,
- inicjowania, organizowania i prowadzenia różnych form przekwalifikowania, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników,
- projektowania stanowisk pracy w oparciu o najnowocześniejsze techniki,
- rozwiązywania konfliktów organizacyjnych, interpersonalnych związanych z zatrudnieniem i zwalnianiem personelu,
- wykorzystania kapitału ludzkiego w organizacji lub przedsiębiorstwie,
- prowadzenia badań naukowych, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu swojej specjalności,
- prowadzenia własnej działalności usługowej w zakresie oferty programowej studiów.
Absolwent kierunku Pedagogika o specjalności Pedagogika pracy z zarządzaniem zasobami ludzkimi to osoba kreatywna, innowacyjna i zdolna do podejmowania i rozwiązywania trudnych problemów jednostkowych i zbiorowych. Charakteryzuje się otwartością intelektualną, elastycznością i dużymi zdolnościami adaptacyjnymi. Cechuje go przeświadczenie, że obok przygotowania teoretycznego i zawodowego istotną wartością jest jego człowieczeństwo, które powinno przejawiać się w umiłowaniu człowieka, zainteresowaniu jego losem, życzliwości wobec ludzi oraz wrażliwości na potrzeby innych. Absolwent otwarty jest także na wyzwania współczesności oraz zdolny do samodzielnego kreowania swojej przyszłości zawodowej i osobistej na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy w kraju i za granicą.
Miejsce pracy absolwentów
Podstawową przesłanką jaką przyjęto przy tworzeniu programu studiów jest obecna i przyszła sytuacja panująca na rynku pracy. Chodzi tutaj o wzrastającą zmienność struktury zapotrzebowania na różnorodne umiejętności i kompetencje, zapotrzebowania postrzeganego i zgłaszanego przez pracodawców w postaci ofert pracy. Istotnym elementem prezentowanego programu nauczania jest zorientowanie na lepsze dostosowanie do potrzeb rynku pracy. Absolwenci kierunku Pedagogika o specjalności Pedagogika pracy z zarządzaniem zasobami ludzkimi powinni prezentować aktywną postawę na rynku przejawiającą się mobilnością, elastycznością i gotowością do pracy we wszelkiego rodzaju instytucjach publicznych, samorządowych, pozarządowych i prywatnych zajmujących się edukacją, wychowaniem, profilaktyką społeczną oraz poradnictwem edukacyjno-zawodowym, doradztwem personalnym i pośrednictwem pracy. Posiadane przez absolwenta tej specjalności kwalifikacje zawodowe predysponują go do zatrudnienia w charakterze pedagoga pracy, doradcy zawodowego, szkolnego dorady zawodowego, doradcy zawodowego niepełnosprawnych, doradcy pracy, pośrednika pracy, organizatora działalności społeczno-wychowawczej, organizatora prac tzw. publicznych, organizatora działań profilaktycznych i przekwalifikowania bezrobotnych między innymi w:
- szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,
- poradniach psychologiczno – pedagogicznych,
- placówkach opiekuńczo – wychowawczych,
- instytucjach edukacji dorosłych,
- centrach kształcenia ustawicznego,
- akademickich biurach karier,
- urzędach pracy,
- centrach informacji i planowania kariery zawodowej,
- Ochotniczych Hufcach Pracy,
- agencjach zatrudnienia,
- instytucjach szkoleniowych,
- Klubach Pracy,
- instytucjach dialogu społecznego,
- Gminnych Centrach Informacji,
- instytucjach pomocy społecznej,
- Centrach Pomocy Rodzinie,
- Wojskowych Centrach Aktywizacji Zawodowej,
- biurach pracy,
- agencjach konsultingowych.
Specjalność daje również możliwość pracy w działach personalnych przedsiębiorstw sektora prywatnego i w organizacjach samorządowych na stanowiskach:
- specjalista ds. pracowniczych i humanizacyjnych,
- specjalista ds. zatrudnienia i spraw socjalnych,
- organizator firm przekwalifikowania osób zagrożonych utratą pracy,
- doradca personalny,
- specjalista ds. rekrutacji i selekcji pracowników,
- specjalista ds. szkoleń i zawodowego rozwoju,
- specjalista ds. relacji pracowniczych,
- specjalista ds. wynagrodzeń,
- specjalista ds. systemów motywacyjnych,
- specjalista ds. zasobów ludzkich.
Absolwenci kierunku Pedagogika o specjalności Pedagogika pracy z zarządzaniem zasobami ludzkimi powinni prezentować również aktywną postawę przejawiającą się chęcią tworzenia miejsc pracy, gdzie zdobytą wiedzę i umiejętności będą mogli wykorzystać pracując na własny rachunek. Postępujący rozwój gospodarczy naszego kraju powinien do tego zachęcać.