Studia I Stopnia
Kierunek: Pedagogika
Specjalność: Pedagogika Pracy z Andragogiką
Absolwent studiów na kierunku Pedagogika o specjalności Pedagogika pracy z andragogiką to osoba przygotowana do prowadzenia i realizacji zadań społeczno-wychowawczych i humanizacyjnych, zajmująca się działalnością pedagogiczną, umiejąca i chcąca pracować z młodzieżą i z dorosłymi nad wyrobieniem u nich postawy dobrego człowieka, dobrego obywatela i dobrego pracownika zarazem, przy tym pracownika osiągającego mistrzostwo w zawodzie oraz pełne zadowolenie z wykonywania powierzonych mu zadań zawodowych i społecznych. Absolwent ma być, nie tylko specjalistą wąskiego odcinka pedagogicznej działalności, ale ma być przede wszystkim jednostką o szerokich horyzontach umysłowych, przygotowaną do gromadzenia, operacjonalizacji, funkcjonalizacji wiedzy i wykorzystania doświadczenia. W trakcie studiów absolwent otrzymuje solidne przygotowanie z zakresu przedmiotów ogólnych, podstawowych, kierunkowych oraz specjalnościowych obejmujących wiadomości i umiejętności w zakresie pedagogiki pracy, nauk o pracy i innych dyscyplin z nią związanych.
Jego wiadomości i umiejętności wiążą się głównie z orientacją, poradnictwem, doradztwem zawodowym skierowanym do młodzieży, dorosłych, pracujących oraz bezrobotnych, procesem kształcenia zawodowego, funkcjonowaniem współczesnego zakładu pracy, jak również problematyką wychowania i edukacji osób dorosłych i starszych. Rezultatem kształcenia Studentów tej specjalności będzie absolwent przygotowany do pracy z człowiekiem w każdym wieku, wyposażony w umiejętności wychowawczego oddziaływania na reprezentantów wszystkich pokoleń.
Specjalność ma na celu przede wszystkim wykształcenie specjalistów w zakresie przeciwdziałania bezrobociu i zwiększaniu aktywności na rynku pracy oraz wykształcenie wyspecjalizowanych kadr zajmujących się edukacyjnym wspomaganiem rozwoju człowieka dorosłego oraz świadomym i aktywnym uczestnictwem w kreowaniu polityki edukacyjnej związanej z ideą uczenia się przez całe życie, zarówno
w wymiarze europejskim, jak i lokalnym.
Absolwent specjalności Pedagogika pracy z andragogiką wyposażony jest w wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pedagogiki pracy, a ponadto zostanie przygotowany do:
- kształtowania postaw sprzyjających uczeniu się przez całe życie oraz aktywnej postawy wobec życia zawodowego,
- dzielania dorosłym pomocy w określaniu potrzeb edukacyjnych, wspólnego planowania procesu edukacyjnego oraz tworzenia warunków stymulujących dorosłych do uczenia się,
- wychowania i przygotowania ludzi dorosłych do samokształcenia, samowychowania i samodoskonalenia,
- planowania i opracowywania koncepcji zajęć dydaktycznych w edukacji dorosłych w ramach seminariów, kursów, warsztatów, szkoleń, planowania dydaktyki i opracowywania pomocy i materiałów dydaktycznych,
- planowania i organizowania procesu kształcenia i wychowania do starości, do życia w wieku poprodukcyjnym, w trzecim wieku,
podejmowania działań z zakresu animacji kulturalno-oświatowej grup i środowisk lokalnych,
- organizowania i kierowania placówkami oświaty i kultury dorosłych
oraz kształcenia ustawicznego
Absolwent kierunku Pedagogika o specjalności Pedagogika pracy z andragogiką to osoba kreatywna, innowacyjna i zdolna do podejmowania i rozwiązywania trudnych problemów jednostkowych i zbiorowych. Charakteryzuje się otwartością intelektualną, elastycznością i dużymi zdolnościami adaptacyjnymi. Cechuje go przeświadczenie, że obok przygotowania teoretycznego i zawodowego istotną wartością jest jego człowieczeństwo, które powinno przejawiać się w umiłowaniu człowieka, zainteresowaniu jego losem, życzliwości wobec ludzi oraz w trosce o warunki życiowe swych podopiecznych. Absolwent otwarty jest także na problemy współczesnej cywilizacji, indywidualne i społeczne uwarunkowania procesu uczenia się, potrzeby i zainteresowania uczących się. Jest również zdolny do refleksji nad własną biografią edukacyjną oraz do samodzielnego kreowania swojej przyszłości zawodowej i osobistej na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy w kraju i za granicą.
Miejsce pracy absolwentów
Absolwenci kierunku Pedagogika o specjalności Pedagogika pracy z andragogiką powinni prezentować aktywną postawę na rynku przejawiającą się mobilnością, elastycznością i gotowością do pracy we wszelkiego rodzaju instytucjach publicznych, samorządowych, pozarządowych i prywatnych zajmujących się edukacją, wychowaniem, profilaktyką społeczną oraz poradnictwem i doradztwem edukacyjno-zawodowym i pośrednictwem pracy, a także w działach personalnych zakładów pracy. Posiadane przez absolwenta tej specjalności kwalifikacje zawodowe predysponują go do zatrudnienia w charakterze pedagoga pracy, doradcy zawodowego, szkolnego dorady zawodowego, doradcy pracy, pośrednika pracy, organizatora działalności społeczno-wychowawczej, organizatora prac tzw. publicznych, organizatora działań profilaktycznych i przekwalifikowania bezrobotnych, specjalisty ds. zatrudnienia i spraw socjalnych między innymi w:
- szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,
- poradniach psychologiczno – pedagogicznych,
- placówkach opiekuńczo – wychowawczych,
- akademickich biurach karier,
- urzędach pracy,
- centrach informacji i planowania kariery zawodowej,
- Ochotniczych Hufcach Pracy,
- agencjach zatrudnienia,
- Klubach Pracy,
- instytucjach dialogu społecznego,
- Gminnych Centrach Informacji,
- instytucjach pomocy społecznej,
- Centrach Pomocy Rodzinie,
- Wojskowych Centrach Aktywizacji Zawodowej,
- biurach pracy,
- agencjach konsultingowych,
- działach personalnych przedsiębiorstw sektora prywatnego i organizacjach samorządowych.
Specjalność daje również możliwość pracy w szeroko rozumianej edukacji dorosłych: w placówkach kulturalno-oświatowych, placówkach organizacji czasu wolnego, instytucjach kształcenia dorosłych i formach kształcenia ustawicznego. Kwalifikacje tej specjalności dają możliwość pracy w charakterze:
- k ierowników placówek oświatowych i kultury, np. centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, szkół dla dorosłych, firm szkoleniowych, ośrodków szkoleniowych zakładów pracy, bibliotek, domów i ośrodków kultury, uniwersytetów III wieku,
- instruktorów, trenerów, doradców, prowadzących konkretną działalność edukacyjną i wychowawczą z dorosłymi,
- organizatorów i realizatorów działalności kulturalno-oświatowej,
- wolontariuszy w różnych instytucjach oraz placówkach oświaty i kultury dorosłych oraz osób starszych w ramach organizacji państwowych prywatnych oraz organizacji pozarządowych.