Pedagogika - praca socjalna
Proponowany przez nas model kształcenia zakłada m.in., że w trakcie studiów studenci uzyskają wiedzę:
- ogólną - z zakresu filozofii, psychologii, pedagogiki, antropologii kultury, socjologii, a także medycznych i psychologicznych aspektów rozwoju człowieka;
- specjalistyczną - pozwalającą nabyć umiejętności prowadzenia badań naukowych, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu swojej specjalności oraz ukierunkowującą na działalność prospołeczną i samodoskonalenia;
- instrumentalną - umożliwiającą podjęcie pracy w różnych placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, zakładach pracy, służbie zdrowia, sądownictwie, w charakterze wychowawcy, doradcy, wizytatora kuratorium oświaty, kuratora sądowego, a także w administracji samorządowej na stanowiskach związanych z organizacją i zarządzaniem w opiece społecznej.
Na trzecim roku wprowadza się wykłady i zajęcia specjalistyczne. W sumie, każdy student ma obowiązek zaliczyć w ciągu kolejnych semestrów zgodnie z obowiązującą siatką studiów kilkanaście przedmiotów z tej grupy przedmiotów.
Poza przedmiotami kształcenia ogólnego na specjalizacji tej możemy wyróżnić następujące przedmioty specjalizacyjne:
- Etyczne podstawy pracy socjalnej
- Formy i metody pracy socjalnej
- Gerontologia
- Instytucje i organizacje pomocy społecznej
- Metodyka pracy socjalnej
- Obszary pracy socjalnej
- Organizacje pozarządowe w systemie pomocy społecznej
- Podstawy pracy rewalidacyjnej
- Podstawy prawne funkcjonowania systemu pomocy społecznej
- Systemy pracy socjalnej na tle porównawczym
- Systemy profilaktyki społecznej w pracy socjalnej
- Techniki negocjacji i mediacji
- Teoretyczne podstawy poradnictwa
- Teoretyczne podstawy pracy socjalnej
- Terapeutyczne formy pracy z rodziną
- Usługi socjalne w warunkach gospodarki rynkowej
- Warsztat pracy pracownika socjalnego
- Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej
Perspektywy zawodowe
Specjalizacja ta przygotowuje organizatorów i animatorów: pomocy i samopomocy społecznej, działalności socjalnej, zaspokajania niezbędnych potrzeb życiowych podopiecznych, zapobiegania powstawaniu trudnych sytuacji życiowych. Student jest przygotowywany do pracy we wszelkiego typu placówkach socjalnych występujących w systemie pomocy społecznej, oraz inicjowania i uczestnictwa w działaniach na płaszczyźnie szeroko pojętej diagnozy, poradnictwa i interwencji w instytucjach rządowych, pozarządowych zajmujących się wsparciem udzielanym konkretnej osobie, rodzinie, czy szerszej grupie społecznej.
Potencjalnym miejscem pracy absolwenta tej specjalizacji są między innymi następujące placówki:
- Ośrodki pomocy społecznej
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, MGOPS
- Domy Pomocy Społecznej (dla osób w podeszłym wieku; osób przewlekle somatycznie chorych; osób przewlekle psychicznie chorych; dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie; dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie; osób niepełnosprawnych fizycznie)
- Placówki wsparcia dziennego
- Placówki służby zdrowia (np.: hospicja, szpitale, oddziały dziecięce)
- Placówki oświatowe i resocjalizacyjne
- Domy dziecka
- Ośrodki Interwencji Kryzysowej
- Komendy Powiatowe Straży Pożarnych
- Dekanalne Poradnie Rodzinne
- Ośrodki Caritasu
- Ośrodki prowadzone przez organizacje pozarządowe
- Świetlice środowiskowe
- Działy socjalne w instytucjach i przedsiębiorstwach