Pedagogika opiekuńcza z terapią pedagogiczną
Proponowany przez nas model kształcenia zakłada m.in., że w trakcie studiów studenci uzyskają wiedzę:
- ogólną - z zakresu filozofii, psychologii, pedagogiki, antropologii kultury, socjologii, a także medycznych i psychologicznych aspektów rozwoju człowieka;
- specjalistyczną - pozwalającą nabyć umiejętności prowadzenia badań naukowych, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu swojej specjalności oraz ukierunkowującą na działalność prospołeczną i samodoskonalenia;
- instrumentalną - umożliwiającą podjęcie pracy w różnych placówkach oświatowo-wychowawczych, poradniach specjalistycznych, zakładach pracy, służbie zdrowia, sądownictwie, w charakterze wychowawcy, doradcy, wizytatora kuratorium oświaty, kuratora sądowego, a także w administracji samorządowej na stanowiskach związanych z organizacją i zarządzaniem w opiece społecznej.
Na trzecim roku wprowadza się wykłady i zajęcia specjalistyczne. W sumie, każdy student ma obowiązek zaliczyć w ciągu kolejnych semestrów - zgodnie z obowiązującą siatką studiów kilkanaście przedmiotów z tej grupy przedmiotów.
Poza przedmiotami kształcenia ogólnego na specjalizacji tej możemy wyróżnić następujące przedmioty specjalizacyjne:
- Formy pracy opiekuńczej w środowisku otwartym
- Instytucje pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (projekt)
- Metodyka pracy opiekuńczej
- Opieka paliatywna
- Organizacja i zarządzanie placówką opiekuńczą
- Pedagogika rodziny
- Podstawy prawne funkcjonowania systemu opieki
- Podstawy psychoterapii
- Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne
- Praca z dziećmi nadpobudliwymi
- Profilaktyka i terapia zaburzeń procesów emocjonalnych
- Projekt działalności pedagogicznej
- Psychologia człowieka chorego
- Psychologia kliniczna
- Systemy profilaktyki społecznej
- Teoretyczne podstawy arteterapii
- Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczej
- Terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się
- Terapia muzyczna
- Terapia osób uzależnionych
- Terapia plastyczna
- Terapia ruchowa
- Terapia zaburzeń mowy
- Terapia zaburzeń w zachowaniu
- Wprowadzenie do socjoterapii
Perspektywy zawodowe
Absolwent kończący tę specjalizację powinien umieć realizować działania, które zmierzają do usamodzielnienia się osób z deficytami opieki rodzinnej jak również niepełnosprawnych i ich integracji ze środowiskiem. Wiedza i umiejętności zdobyte w czasie studiów pozwolą na prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i psychoedukacyjnych z dziećmi i młodzieżą z różnego rodzaju zaburzeniami. Absolwent posiada przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do pracy z dziećmi, młodzieżą z deficytami opieki, rozwoju i wychowania. Student jest przygotowywany do pracy we wszelkiego typu placówkach opiekuńczych występujących w systemie opieki nad dzieckiem oraz inicjowania i uczestnictwa w działaniach na płaszczyźnie szeroko pojętej diagnozy, pomocy i opieki pedagogicznej, jak również oddziaływań terapeutyczno-edukacyjnych. Potencjalnym miejscem pracy absolwenta tej specjalizacji są między innymi następujące placówki:
Potencjalnym miejscem pracy absolwenta tej specjalizacji są między innymi następujące placówki:
- Placówki oświatowe
- Sanatoria, prewentoria
- Oddziały dziecięcych szpitali,
- Warsztatach terapii zajęciowej
- Ośrodki prowadzone przez organizacje pozarządowe
- Hospicja
- Szkoły specjalne
- Placówki usamodzielniające
- Oddziały integracyjne
- Specjalne Ośrodki Wychowawcze
- Internaty i bursy
- Placówki wychowania pozaszkolnego
- Domy dziecka
- Pogotowia opiekuńcze
- Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne
- Żłobki
- Świetlice środowiskowe i szkolne
Wprowadzenie terapii pedagogicznej nada absolwentom kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców, poradnictwa dla uczniów, rodziców i nauczycieli oraz konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli z zakresu terapii pedagogicznej w wyżej wymienionych placówkach, do których zdobędą kwalifikacje.