Szczegółowe informacje
Syslwetka absolwenta
na kierunku "socjologia"
Misja
1.Cele kształcenia
W ramach socjologii dynamicznie rozwija się socjologia komunikacji społecznej. Wypracowała ona własne pojęcia, koncepcje teoretyczne oraz narzędzia pomiarowe. Wreszcie w jej ramach zostały stworzone procedury skutecznego wdrażania tej wiedzy do różnych dziedzin praktyki społecznej. Celem kształcenia w ramach specjalności media i komunikacja społeczna jest opanowanie przez studentów w/w obszarów wiedzy oraz nabycie praktycznych umiejętności, jej wykorzystywania do kształtowania zachowań i świadomości społecznej.
2.Postawy
Absolwent kierunku socjologia, specjalności „media i komunikacja społeczna” nie tylko będzie potrafił świadomie pośredniczyć w komunikacji społecznej, analizować jej przekazy i skutki, ale także jako odpowiedzialny jej uczestnik będzie gotowy do zaangażowania po stronie wyznawanych wartości, wyrażania interesów mniejszości, które same pozbawione są siły lub wiedzy potrzebnej do wyartykułowania własnych interesów.
Kompetencje
3. Rodzaj i zakres posiadanej wiedzy:
1. Teorie komunikacji społecznej i interpersonalnej
2. Znajomość wyników badań dotyczących efektywnego komunikowania się
3. Język jako środek komunikacji
4. Inne kanały komunikacyjne
5. Komunikacja w różnych strukturach społecznych: komunikacja w zakładach pracy, komunikacja w edukacji, komunikacja w instytucjach bezpieczeństwa publicznego.
6. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych
7. Komunikacja i animacja kulturowa
4. Formy kształcenia i poziom kompetencji w zakresie języków obcych
Konieczna dobra znajomość języka angielskiego. Przydatna znajomość drugiego języka obcego.
Nauka języka angielskiego (jako języki dodatkowe: niemiecki, rosyjski, francuski, hiszpański i inne) przy pomocy nowoczesnych metod nauczania (lab. językowe; konwersatoria itp.) oraz w zakresie słownictwa branżowego (nauk społecznych - głównie socjologicznego) umożliwia absolwentowi praktyczne posługiwanie się nim w pracy - kontaktach i badaniach.
5.Umiejętności zawodowe
Absolwent powinien wykazywać się umiejętnością m.in.:
1. Diagnozowania potrzeb informacyjnych określonych segmentów społeczeństwa
2. Konstruowania przekazów skutecznie kształtujących opinię publiczną
3. Negocjowania i mediacji w rozwiązywaniu konfliktów
4. Tworzenia skutecznych przekazów reklamowych
5. Wykorzystywania mass-mediów w marketingu politycznym, ekonomicznym i socjalnym
6. Kompetencjami komunikacyjnymi
Przygotowanie praktyczne
6.Rodzaje i formy kształcenia praktycznego
Przynajmniej dwie sprofilowane praktyki zawodowe:
a) w mass mediach (wydawnictwa prasowe, rozgłośnie radiowe, stacje telewizyjne)
b) w organizacjach państwowych lub gospodarczych (urzędy powiatowe, gminne, wojewódzkie lub centralne; zakłady przemysłowe, kluby sportowe, domy kultury itd.).
7. Sugerowane szkolenia i kursy specjalistyczne czy studia podyplomowe uzupełniające wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie studiów z zakresu m.in.:
1. Promocja i reklama
2. Rzecznik prasowy
3. Dziennikarstwo
4. Marketing polityczny
5. Public relations
6. Komunikacja społeczna
7. Negocjacje i mediacje
Perspektywy zatrudnienia
8.Uprawnienia do wykonywania zawodu:
Brak szczególnych uprawnień zawodowych. Jednak zdobyte kompetencje i specjalność umożliwiają wykonywanie zawodów związanych z pracą w mass mediach, działach PR i promocji w przedsiębiorstwach i instytucjach.
9. Możliwości zatrudnienia - przewidywane stanowiska i miejsca pracy.
Stanowiska odpowiedzialne za analizę, tworzenie i modyfikowanie komunikacji społecznej w:
1. mass mediach
2. dużych zakładach przemysłowych
3. przedsiębiorstwa handlowe i usługowe
4. partiach politycznych
5. administracji lokalnej i centralnej
6. dużych instytucjach kulturalnych
7. placówkach Unii Europejskiej
Uzupełnienie wykształcenia
10. Możliwości i wskazania do dalszego kształcenia na kolejnych poziomach studiów.
Studia uzupełniające magisterskie i doktoranckie
11. Możliwości podejmowania studiów za granicą w ramach systemu Sokrates/Erasmus.
Program studiów
Przedmioty podstawowe
Wstęp do socjologii
Antropologia kulturowa
Systemy i struktury społeczne
Procesy społeczne
Psychologia społeczna
Dynamika zmian współczesnego społeczeństwa polskiego
Komunikacja społeczna - warsztaty
Historia myśli społecznej
Historia socjologii
Elementy psychologii
Przedmioty kierunkowe
Metody statystyczne w socjologii
Metody badań socjologicznych
Demografia społeczna
Etyczne i praktyczne problemy zawodu socjologa
Współczesne teorie socjologiczne
Przygotowanie i realizacja projektu badawczego
Analiza danych z zastosowaniem pakietu SPSS
Socjologia kultury
Wykład monograficzny z zakresu kulturoznawstwa
Rzeczywistość społeczna - perspektywy teoretyczne (konwersatorium)
Teorie komunikacji społecznej
Socjologia przedmiotowa (dwa wykłady do wyboru z wymienionych: socjologia miasta i wsi, socjologia reklamy, socjologia organizacji, socjologia turystyki, socjologia obrazu, socjologia turystyki, socjologia czasu wolnego )
Prawo dla socjologów
Wykład monograficzny
Przedmioty specjalnościowe
Teoria komunikacji masowej
Społeczeństwo informacyjne
Kultura elitarna i popularna
Elementy etyki dziennikarskiej
Prawo prasowe
Projekt PR
Relacje publiczne i opinia publiczna
Pozyskiwanie i analiza danych zastanych
Warsztaty dziennikarskie
Komunikacja interpersonalna
Funkcjonowanie mediów
Wykład do wyboru - kulturoznawczy
Seminarium dyplomowe