Cele
Studia na kierunku zarządzanie trwają 3 lata tj. 6 semestrów. W trybie niestacjonarnym (zaocznym) studia realizowane są w formie zjazdów (do trzech zjazdów w miesiącu): * piątek (od godz. 15.30) * sobota * niedziela. Specjalność Hotelarstwo w Bielskiej Wyższej Szkole im. J. Tyszkiewicza ma na celu przygotowanie studenta do pracy w podmiotach gospodarczych oraz organizacjach zajmujących się szeroko rozumianym hotelarstwem. Program nauczania wychodzi naprzeciw potrzebom związanym z funkcjonowaniem zarówno małych indywidualnych obiektów hotelarskich, jak i dużych struktur sieciowych. Studia na specjalności hotelarstwo pozwolą na zapoznanie się z technikami efektywnej pracy w hotelach oraz innych przedsiębiorstwach branży hotelarskiej, świadczących usługi dla turystów. Ze względu na fakt, że program jest realizowany w ramach kierunku zarządzanie i marketing, studenci poznają mechanizmy rządzące wolnym rynkiem oraz skuteczne metody marketingowe. Szkoła Hotelarska umożliwi studentom zdobycie umiejętności swobodnego nawiązywania kontaktów z ludźmi, opartego na nowoczesnych środkach komunikowania się, elementach psychologii, socjologii oraz znajomości języków obcych. Poznają również zasady etyki zawodowej i identyfikacji potrzeb klienta w celu osiągnięcia ich maksymalnego zadowolenia. Proponowane przez Bielską Wyższą Szkołę im. J. Tyszkiewicza studia hotelarskie przygotowują absolwentów do zarządzania obiektami hotelowymi, noclegowymi i gastronomicznymi o różnym zakresie usług oraz organizacji rynku konsumenckiego branży hotelarskiej. Bielska Wyższa Szkoła im. J. Tyszkiewicza ma swoją siedzibę w regionie o wysokich walorach turystycznych oraz bogatej infrastrukturze hotelarskiej, co jest dodatkowym atutem dla osób kończących specjalność Hotelarstwo w naszej Uczelni.
Szczegółowe informacje
Absolwent kierunku Zarządzanie powinien posiadać wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu nauk o zarządzaniu i nauk pokrewnych dotyczącą istoty, prawidłowości i problemów funkcjonowania organizacji – przedsiębiorstw, instytucji publicznych i struktur bezpieczeństwa państwa. Powinien posiadać umiejętności rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem, gospodarowaniem zasobami ludzkimi, rzeczowymi, finansowymi i informacjami. Powinien być przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania procesami (przedsięwzięciami) w organizacjach o charakterze gospodarczym, administracyjnym lub bezpieczeństwa publicznego. Absolwent kierunku Zarządzanie powinien znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz posługiwać się słownictwem specjalistycznym z zakresu zarządzania w tym języku. Absolwent kierunku Zarządzanie powinien być przygotowany do pracy w charakterze specjalisty organizacji i zarządzania oraz menadżera/kierownika średniego szczebla zarządzania w przedsiębiorstwach lub kierownika/dowódcy zespołu w strukturach bezpieczeństwa państwa, a także do prowadzenia własnej działalności. Absolwent kierunku Zarządzanie powinien posiadać umiejętności skutecznego komunikowania się, negocjowania i przekonywania oraz pracy w zespole. Absolwent kierunku Zarządzanie powinien być przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia na kierunkach związanych z zarządzaniem.
Studia kierunek Zarządzanie
wymagania ogólne
Studia pierwszego stopnia na kierunku Zarządzanie trwają nie krócej niż 6 semestrów. Liczba godzin zająć nie powinna być mniejsza niż 2000. Liczba punktów ECTS (European Credit Transfer System) nie powinna być mniejsza niż 180.
Studia kierunek Zarządzanie
kadra dydaktyczna
Oblicze Uczelni, jej prestiż w środowisku oraz wysoką pozycję na rynku usług edukacyjnych kształtuje siła intelektualna zatrudnionej kadry wywodzącej się z wielu renomowanych uczelni wyższych w kraju i z zagranicy.
Studia kierunek Zarządzanie
sylwetka absolwenta
Absolwenci kierunku zarządzanie (otrzymują tytuł licencjata) przyswajają sobie niezbędne podstawy teoretyczne z zakresu nauk ekonomicznych i zarządzania, a także z dyscyplin komplementarnych, oraz uzyskują umiejętności analizy otoczenia przedsiębiorstwa, w szczególności środowiska rynkowego i konkurencyjnego firmy, analizy zasobów wewnętrznych przedsiębiorstwa oraz planowania strategii marketingowych, zarządzania produkcją, personelem i finansami firmy. Kluczową umiejętnością absolwentów kierunku zarządzanie jest przygotowanie do opracowania, wdrażania i kontroli programów operacyjnych strategii przedsiębiorstwa. Absolwenci kierunku zarządzanie znajdują zatrudnienie na stanowiskach operacyjnych, analitycznych i menedżerów średniego szczebla zarządzania w przedsiębiorstwach i agencjach konsultingowych.
Studia kierunek Zarządzanie
standardy nauczania
Grupy przedmiotów i minimalne obciążenia godzinowe
A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 240
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 555
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 390
D. PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE 360
Razem: 1.545
Studia kierunek Zarządzanie
Przedmioty w grupach i minimalne obciążenia godzinowe
A. PRZEDMIOTY KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 240
1. Języki obce 120
2. Przedmioty ogólnospołeczne (2-3) do wyboru spośród następujących: filozofia, socjologia, logika, historia gospodarcza, geografia ekonomiczna, psychologia 60
3. Wychowanie fizyczne 60
B. PRZEDMIOTY PODSTAWOWE 555
1. Mikroekonomia 60
2. Makroekonomia 60
3. Matematyka 90
4. Statystyka (opisowa) 60
5. Podstawy ekonometrii 15
6. Informatyka 60
7. Podstawy zarządzania 45
8. Podstawy marketingu 30
9. Finanse 45
10. Prawo 90
C. PRZEDMIOTY KIERUNKOWE 390
1. Zachowania organizacyjne 30
2. Zarządzanie strategiczne 45
3. Badania rynkowe i marketingowe 45
4. Zarządzanie i planowanie marketingowe 45
5. Rachunkowość 75
6. Zarządzanie produkcją 30
7. Zarządzanie kadrami 30
8. Zarządzanie logistyką 30
9. Zarządzanie finansami przedsiębiorstw 30
10. Marketing w handlu i usługach 30
D. PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE I SPECJALNOŚCIOWE 360
(odpowiednie dla danej specjalizacji i specjalności)
Razem: 1.54
Studia na specjalności Hotelarstwo pozwalają na poznanie zagadnień związanych z organizacją przedsiewzięć turystycznych w Polsce i na świecie oraz z ich zarządzaniem. Ponadto wiedza z zakresu zarządzania na specjalności hotelarstwo pomaga w dziedzinie marketingu oraz finansowania przedsiębiorstwa turystycznego.
Moduł specjalnościowy - Semestr III
Nazwa Ilość godz. Wykł. Ćw.
1 Podstawy ekonomiczno-prawne działalności hotelowej 45 20 25
2 Organizacja i technika pracy 45 20 25
3 Obsługa konsumenta 30 15 15
4 Psychologia komunikacji 30 - 30
Razem 150 55 95
Studia Hotelarstwo
Moduł specjalnościowy - Semestr IV
Nazwa Ilość godz. Wykł. Ćw.
1 Organizacja i technika pracy 45 20 25
2 Obsługa konsumenta 30 15 15
3 Usługa hotelarska 30 - 30
4 Zasady żywienia i dietetyki w hotelarstwie 30 15 15
Razem 135 50 85
Studia Hotelarstwo
Moduł specjalnościowy - Semestr V
Nazwa Ilość godz. Wykł. Ćw.
1 Organizacja i technika pracy * 45 20 25
2 Krajowy i międzynarodowy rynek hotelarski 30 15 15
3 Kategoryzacja i klasyfikacja bazy hotelowej – standardy jakości w hotelarstwie. 20 20 -
Razem 95 55 40
Studia Hotelarstwo
Moduł specjalnościowy - Semestr VI
Nazwa Ilość godz. Wykł. Ćw.
1 Organizacja i technika pracy 45 20 25
2 Systemy informacyjne 30 15 15
3 Marketing i PR w hotelarstwie 40 20 20
Razem 115 55 60
* Organizacja i technika pracy realizowana przez wszystkie semestry obejmuje zagadnienia z:
* Organizacji pracy i zarządzania personelem w obiektach hotelarskich
* Organizacji i techniki pracy działów hotelowych
* Etyki zawodowej
* Projektowania i wyposażenia obiektów hotelowych
Łącznie: 495 godzin