Hotelarstwo
Sylwetka absolwenta
Misja:
1. Cele kształcenia
Studia mają za zadanie przygotowanie wysokiej klasy specjalistów, zdolnych do organizowania i samodzielnego kierowania hotelami, przedsiębiorstwami gastronomicznymi i turystycznymi, oraz usługami. Osoba kończąca studia winna posiadać szeroki zakres wiedzy hotelarskiej i umiejętności zawodowe, wykazywać zdolności menedżerskie (umiejętność nie tylko zarządzania usługami hotelarskimi, ale także samodzielnego kreowania tych usług), posiadać umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji i działania, umieć nawiązywać kontakty i współpracę z różnymi kontrahentami, partnerami branży.
Kompetencje:
2. Rodzaj i zakres posiadanej wiedzy
Absolwent specjalności będzie rozumiał i znał potrzeby klientów i umiał kierować podażą usług zapewniając satysfakcję klientowi. Wśród istotnych elementów nabytej wiedzy specjalistycznej, należy podkreślić, że absolwent dysponować będzie wiedzą o najnowocześniejszych zasadach zarządzania personelem pracującym w bezpośrednim kontakcie z klientami. Absolwent będzie także znał i rozumiał problemy etyki zawodowej.
W nabyciu tych umiejętności pomocna będzie miedzy innymi wiedza z zakresu: hotelarstwa, ekonomii, prawa, kształtowania jakości towarów i usług, technologii gastronomicznej, projektowania i zarządzania przedsiębiorstwem. Wśród przedmiotów specjalizacyjnych, wymaganych programem studiów, są organizacja i technika pracy w hotelarstwie, wyposażenie obiektów hotelarskich, zarządzanie w hotelarstwie, rynki i produkt hotelarski, oraz żywność i żywienie w turystyce,
Konieczne jest również przyswojenie przez studenta zagadnień związanych z bezpieczeństwem usług hotelarskich.
3. Formy kształcenia i poziom kompetencji w zakresie języków obcych
Kształcenie w zakresie języków obcych odbywa się na różnych poziomach. Nauka języka obejmuje naukę języka potocznego oraz zawodowego. Formy kształcenia: lektoraty, konwersatoria.
4. Umiejętności zawodowe
Absolwenci specjalności przygotowani są do podejmowania pracy w obiektach hotelarskich oraz innych świadczących usługi hotelarskie. W placówkach tych mogą realizować różne zadania oraz pełnić funkcje o bardzo zróżnicowanym charakterze. Posiadać będzie wiedzę i umiejętności z zakresu obsługi gościa, organizacji i techniki pracy biurowej, w tym obsługi urządzeń i korzystania z oprogramowania komputerowego.
Przygotowanie praktyczne
5. Rodzaje i formy kształcenia praktycznego:
1. laboratoria
2. zajęcia szkoleniowe w obiektach świadczących usługi hotelarskie
3. zajęcia praktyczne
4. praktyki studenckie w hotelach i innych tego rodzaju obiektach.
6. Sugerowane szkolenia specjalistyczne i certyfikaty uzupełniające wiedzę oraz umiejętności zdobyte w trakcie studiów.
1. obsługi klienta
2. prowadzenie negocjacji
3. protokołu dyplomatycznego
4. certyfikaty językowe
Perspektywy zatrudnienia
7. Uprawnienia do wykonywania zawodu
Absolwent specjalności rozumie i zna potrzeby klientów i umie kierować podażą usług zapewniając satysfakcję klientowi. Absolwent dysponuje wiedzą o najnowocześniejszych zasadach zarządzania personelem pracującym w bezpośrednim kontakcie z klientami. Zna i rozumie problemy etyki zawodowej.
8. Możliwości zatrudnienia – przewidywane stanowiska i miejsca pracy
Absolwenci specjalizacji przygotowani są do podejmowania pracy w obiektach hotelarskich oraz innych, świadczących usługi hotelarskie. Dotyczy to zarówno małych indywidualnych obiektów hotelarskich, jak i dużych struktur sieciowych. W placówkach tych mogą realizować różne zadania oraz pełnić funkcje o bardzo zróżnicowanym charakterze. Miejscami zatrudnienia mogą być także: inne przedsiębiorstwa branży, świadczące usługi dla turystów, a także administracja samorządowa, biura turystyczne oraz statki pasażerskie. Mogą również kierować serwisem podróżniczym w instytucjach, które samodzielnie zajmują się realizacją usług w innych sektorach i produkcją.
Uzupełnienie wykształcenia
9. Możliwości wskazania do dalszego kształcenia na kolejnych poziomach
studiów.
1. AE Poznań
2. AMG Gdynia
3. WSE Warszawa
10. Możliwości podejmowania studiów za granicą.
1. Austria
2. Szwajcaria
3. Niemcy
4. Wielka Brytania
5. Stany Zjednoczone
Specjalizacje
11. Profile dyplomowania
1. organizacja usług hotelarskich
2. obsługa klienta i gościnność
3. zarządzanie i kierowanie hotelem
4. obiekt hotelowy i jego wyposażenie
5. agroturystyka
Program studiów
Przedmioty kształcenia ogólnego
Socjologia
Język angielski
Język obcy II (niemiecki, francuski, rosyjski)
Podstawy informatyki
Przedmioty podstawowe
Historia kultury i sztuki
Ekonomia
Organizacja i zarządzanie
Psychologia
Fizjologia człowieka
Ekologia
Podstawy marketingu
Finanse przedsiębiorstw i podstawy rachunkowości
Podstawy statystyki
Pedagogika czasu wolnego
Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia
Metodologia badań naukowych
Przedmioty kierunkowe
Geografia turystyczna
Prawo w turystyce i rekreacji
Ekonomika turystyki i rekreacji
Marketing usług turystycznych i rekreacyjnych
Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne
Podstawy turystyki
Teoria i metodyka rekreacji
Metody i techniki obsługi ruchu turystycznego
Rynek pracy
Krajoznawstwo
Podstawy hotelarstwa
Geografia regionalna świata
Strategie rozwoju turystyki
Rekreacja ruchowa i usprawnienie fizyczne
Obozy i turystyka kwalifikowana
Przedmioty specjalnościowe i specjalizacyjne
Transport, spedycja, logistyka w turystyce
Wykład monograficzny
Konwersatorium
Proseminarium
Seminarium dyplomowe
Organizacja i technika pracy w hotelarstwie
Żywność i żywienie w turystyce
Wyposażenie obiektów hotelarskich
Zarządzanie hotelarstwem
Rynek i produkt hotelarski