Szczegółowe informacje
Studia I Stopnia (licencjackie) stacjonarne, niestacjonarne: Edukacja techniczno-informatyczna (specjalnośc nauczycielska)
Koncepcja kształcenia na kierunku Edukacja techniczno-informatyczna (zgodnie z programem studiów licencjackich) opiera się na następujących założeniach:
• Podstawowym, wręcz nowatorskim celem kształcenia jest przekazanie interdyscyplinarnej wiedzy, która pomoże w uzyskaniu atrakcyjnej pracy w szybko zmieniającym się świecie.
• Podstawy szeroko rozumianej wiedzy technicznej pozwalają na pełniejsze wykorzystanie zdobyczy cywilizacji oraz ułatwiają twórcze podejście do zróżnicowanych problemów, niezależnie od charakteru podjętej pracy. Na wyżej wymienione podstawy składają się: fizyka, chemia, nauka o materiałach, mechanika, techniki wytwarzania itp.
• Niemożliwa jest we współczesnym świecie ucieczka od informatyki. Dlatego duży nacisk położono zarówno na nauczanie podstaw informatyki i programowania, jak i na pokazanie wybranych zastosowań praktycznych (aplikacje sieciowe, grafika komputerowa, analiza obrazu, projektowanie wspomagane komputerowo itp.).
• Niezbędne jest nabycie przez studenta umiejętności praktycznych. Służy temu duży udział zajęć laboratoryjnych, ćwiczeń oraz projektów oraz planowane podczas każdego semestru studiów praktyki.
• Podstawą wykształcenia powinna być wiedza o charakterze humanistycznym, gdyż ułatwia ona zrozumienie znaczenia i wykorzystanie nauk ścisłych w pracy zawodowej, niezależnie od jej charakteru (praca w charakterze nauczyciela, projektanta, przedsiębiorcy itp.). Dlatego w programie znajdują się takie przedmioty, jak ekonomia, pedagogika, organizacja pracy, elementy prawa itp.
• Wymagana obecnie elastyczność, zdolność do zmiany wykonywanego zawodu, otwartość na nowe rozwiązania oraz twórcze, aktywne angażowanie się w pracę mogą być osiągnięte tylko poprzez interdyscyplinarne kształcenie:
dla specjalności nauczycielskiej (studia licencjackie).
• Znajomość zagadnień dydaktycznych, psychologii i socjologii wychowania jest niezbędne w celu pełniejszego zrozumienia procesów przyswajania wiedzy (samokształcenie), jak również jej przekazywania. Stanowi tym samym podstawę również do podjęcia pracy w charakterze nauczyciela.
• Przygotowanie dydaktyczne, które pomoże zarówno w nieuniknionym procesie samokształcenia towarzyszącym pracy zawodowej, jak również umożliwi podjęcie się szkolenia innych pracowników, jak również podjęcie pracy w charakterze nauczyciela. Ten ostatni rodzaj pracy staje się obecnie coraz ważniejszy właśnie z powodu szybkości zmian otaczającej nas rzeczywistości.
Wybrane przedmioty z programu studiów:
Specjalność nauczycielska (studia licencjackie):
* Grafika komputerowa
* Komputerowa analiza obrazu
* Media w edukacji
* Nowoczesne techniki informatyczne
* Podstawy informatyki
* Podstawy oprogramowania
* Programy edukacyjne
* Programy użytkowe i techniki multimedialne
* Sieci komputerowe i aplikacje sieciowe
* Statystyka matematyczna
* Dydaktyka
* Pedagogika
* Psychologia
* Socjologia
* Metodyka nauczania przedmiotów zawodowych
Absolwenci specjalności nauczycielskiej będą przygotowani do: - nauczania przedmiotów technicznych oraz informatyki w szkołach podstawowych i gimnazjach,
- tworzenia, obsługi i administrowania systemów informatycznych w szkołach
- tworzenia, obsługi i administrowania systemami informatycznymi w małych i średnich przedsiębiorstwach oraz administracji oświatowej i samorządowej
Po ukończeniu studiów absolwenci będą mogli ubiegać się o pracę w:
- szkolnictwie podstawowym i gimnazjalnym
- małych i średnich przedsiębiorstwach
- administracji oświatowej i samorządowej
Są też przygotowani do tworzenia własnych małych i średnich przedsiębiorstw