Szczegółowe informacje
Studia I stopnia na specjalności edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną stanowią pierwszy krok na drodze doskonalenia się w zawodzie pedagoga specjalnego. Student nabywa kompetencje zawodowe niezbędne w pracy terapeutycznej, dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. W procesie kształcenia przedmioty o charakterze praktycznym (np. metody terapii dzieci z uszkodzonym mózgiem), korelują z przedmiotami teoretycznymi (np. podstawy neurologii, psychologia kliniczna ,biomedyczne podstawy patologii rozwoju i chorób).
Kompetencje zawodowe - zatrudnienie
Absolwent studiów ma możliwość podjęcia zatrudnienia jako specjalista z zakresu diagnostyki , terapii pedagogicznej, opieki ,edukacji i wychowania osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych w placówkach kształcenia specjalnego oraz szkołach i klasach integracyjnych, w centrach rehabilitacji, w ośrodkach wczesnej interwencji, domach pomocy społecznej, świetlicach terapeutycznych.
W ramach studiów obok przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowego na specjalności edukacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie, realizowane są następujące przedmioty specjalnościowe:
- Edukacja i rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością ruchową
- Edukacja i rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością ruchową
- Edukacja i rehabilitacja osób niedostosowanych społecznie
- Edukacja i rehabilitacja osób przewlekle chorych
- Edukacja i rehabilitacja osób z wadą słuchu
- Metody terapii np. biblioterapia, muzykoterapia, arteterapia, kinezyterapia
- Oligofrenopedagogika
- Podstawy neurologii
- Poradnictwo
- Ustawodawstwo społeczne
- Logopedia
- Wczesna terapia zaburzeń mowy
- Elementy diagnozy psychologicznej
- Zajęcia rytmiczno-ruchowe
- Metodyka nauczania zintegrowanego dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną
- Metodyka nauczania wybranego przedmiotu w szkole specjalnej
- Metodyka nauczania i wychowania dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
- Metody terapii dzieci z uszkodzonym mózgiem
- Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej
- Warsztaty plastyczno-techniczne
- Techniki antystresowe i higiena pracy
Praktyki
Studenci tej specjalności realizują praktykę w wymiarze 6 tygodni w wybranych placówkach oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych, leczniczych, wychowania i terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie , resocjalizacyjno- rewalidacyjnych, instytucjach wymiaru sprawiedliwości i pomocy społecznej.