Badanie Rynku i Opinii Publicznej
SYLWETKA ABSOLWENTA
Misja
1. Cele kształcenia
Celem kształcenia jest przekazanie ogólnej wiedzy socjologicznej pogłębionej o socjologie szczegółowe dotyczące zwłaszcza opinii publicznej i rynku oraz o aspekty metodyczne i metodologiczne, a także organizacyjne dotyczące badań socjologicznych.
Absolwent specjalności badanie rynku i opinii publicznej uzyskuje kompetencje do samodzielnego projektowania, przeprowadzania i opracowywania wszelkiego rodzaju badań społecznych - czy to o profilu ściśle rynkowym czy to mających charakter badań opinii publicznej, zarówno jakościowych, jak i ilościowych.
2. Postawy
Absolwent specjalności badanie rynku i opinii publicznej powinien nie tylko być gotowy do podejmowania zadań zawodowych, ale także świadomy społecznej odpowiedzialności, związanej z upowszechnianiem wyników prowadzonych badań oraz chętny do nieustannego podnoszenia swoich kwalifikacji i dzielenia się nimi. Różnorodność działań pozadydaktycznych podejmowanych w Uczelni jest pretekstem i możliwością uświadomienia tego rodzaju odpowiedzialności.
Kompetencje
3. Rodzaj i zakres posiadanej wiedzy
1. Socjologiczne ujęcia rynku i opinii publicznej.
2. Teorie komunikacji społecznej.
3. Analiza statystyczna z wykorzystaniem pakietów statystycznych.
4. Socjologia instytucji i zrzeszeń.
5. Prawo prasowe.
6. Relacje publiczne i opinia publiczna.
7. Socjologia rynku
4. Formy kształcenia i poziom kompetencji w zakresie języków obcych
Konieczna dobra znajomość języka angielskiego. Przydatna znajomość drugiego języka obcego.
Nauka języka angielskiego (jako języki dodatkowe: niemiecki; rosyjski; francuski; hiszpański i inne) przy pomocy nowoczesnych metod nauczania (laboratoria językowe; konwersatoria itp.) oraz w zakresie słownictwa branżowego (nauk społecznych - głównie socjologicznego) umożliwia absolwentowi praktyczne posługiwanie się nim w pracy; kontaktach i badaniach, przede wszystkim - przy wymianie doświadczeń z praktykami z innych krajów oraz budowaniu zespołów ponadnarodowych.
5. Umiejętności zawodowe
Absolwent tej specjalności powinien wykazywać się umiejętnościami:
1. Komunikowania się.
2. Przeprowadzania badań społecznych w zakresie podstawowych problemów społecznych.
3. Przeprowadzania badań rynkowych.
4. Przeprowadzania badań opinii publicznej.
5. Analizy danych społecznych (statystyki; raporty zestawienia) z wykorzystaniem programów komputerowych.
6. Przygotowania raportów z badań; prezentacja wyników badań.
7. Przygotowania oferty badań socjologicznych i rynkowych dla klientów lokalnych (instytucji publicznych i firm prywatnych).
Przygotowanie praktyczne
6. Rodzaje i formy kształcenia praktycznego.
Student powinien odbyć przynajmniej dwie profilowane praktyki zawodowe w instytucjach badawczych oraz w instytucjach medialnych (prasa lokalna, TV, radio).
7. Sugerowane szkolenia specjalistyczne i certyfikaty uzupełniające wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie studiów.
Wskazane studia podyplomowe, szkolenia, kursy, warsztaty z zakresu:
1. Komunikacji interpersonalnej.
2. Kreatywności.
3. Organizacji i zarządzania procesem badawczym.
4. Obsługi specjalistycznego oprogramowania (programów do analizy statystycznej, analizy treści itp.).
5. Moderowania dyskusji.
Perspektywy zatrudnienia
8. Uprawnienia do wykonywania zawodu:
Absolwent po ukończeniu studiów musi stale pogłębiać swoją wiedzę a także uczestniczyć w szkoleniach i treningach interpersonalnych. Przygotowanie teoretyczne i zdobyte doświadczenie pozwolą mu na pracę w firmach badawczych oraz w działach badań rynkowych i opinii publicznej innych (niebadawczych) przedsiębiorstw, a także w instytucjach medialnych.
9. Możliwości zatrudnienia - przewidywane stanowiska i miejsca pracy.
Stanowiska powiązane i wspomagające prowadzenie badań - analityk, twórca raportów i zestawień, interpretacji.
Wykonawca badań (ankieter, moderator).
Uzupełnienie wykształcenia
10. Możliwości i wskazania do dalszego kształcenia na kolejnych poziomach studiów.
Studia magisterskie i doktoranckie.
Studia podyplomowe.
11. Możliwości podejmowania studiów za granicą, (na jakim etapie studiów, w jakich krajach i uczelniach).
Po podpisaniu odpowiednich umów w ramach programu Socrates/Erasmus.
Program studiów
Przedmioty podstawowe
Wstęp do socjologii
Antropologia kulturowa
Systemy i struktury społeczne
Procesy społeczne
Psychologia społeczna
Dynamika zmian współczesnego społeczeństwa polskiego
Komunikacja społeczna - warsztaty
Historia myśli społecznej
Historia socjologii
Elementy psychologii
Przedmioty kierunkowe
Metody statystyczne w socjologii
Metody badań socjologicznych
Demografia społeczna
Etyczne i praktyczne problemy zawodu socjologa
Współczesne teorie socjologiczne
Przygotowanie i realizacja projektu badawczego
Analiza danych z zastosowaniem pakietu SPSS
Socjologia kultury
Wykład monograficzny z zakresu kulturoznawstwa
Rzeczywistość społeczna - perspektywy teoretyczne (konwersatorium)
Teorie komunikacji społecznej
Socjologia przedmiotowa (dwa wykłady do wyboru z wymienionych: socjologia miasta i wsi, socjologia reklamy, socjologia organizacji, socjologia turystyki, socjologia obrazu, socjologia turystyki, socjologia czasu wolnego )
Prawo dla socjologów
Wykład monograficzny
Przedmioty specjalnościowe
Socjologia rynku
Podstawy marketingu
Badania opinii publicznej
Kształtowanie opinii publicznej
Psychologia konsumenta
Badania rynkowe
Przygotowanie oferty badań
Badacz-socjolog na rynku
Analiza wybranych segmentów rynku
Pozyskiwanie i analiza danych zastanych
Wykład do wyboru - ekonomiczny lub kulturoznawczy
Seminarium dyplomowe