Animacja i Zarządzanie Kulturą
Sylwetka absolwenta
Misja
Wykształcenie strategicznej świadomości przyszłych animatorów i menedżerów kultury, wyrażającej się w posiadanej wiedzy i umiejętnościach, kompetentnej analizie sytuacji i podejmowaniu świadomych decyzji. Absolwent powinien zdobyć umiejętności funkcjonowania w różnych środowiskach oraz tworzenia, animowania, rozwijania kultury w różnych obszarach społecznych i zakresach działania. Jego przygotowanie nastawione jest na wprowadzenie go w dotychczasową kulturę elitarną i masową oraz uczynienie z niego świadomego, kreatywnego uczestnika kultury tworzącej się w warunkach społeczeństwa demokratycznego i wolnorynkowego, nastawionego na kultywowanie wartości regionalnych a zarazem otwartego na myślenie globalne.
Kompetencje
Rodzaj i zakres posiadanej wiedzy
Absolwent powinien opanować wiedzę z zakresu:
1. Wiedzy o kulturze podbudowanej wiedzą ogólnohumanistyczną.
2. Wiedzy o sztuce i jej dziedzinach.
3. Wiedzę z zakresu metod animacji kultury, ekonomii, zarządzania, marketingu i public relations, podstaw prawa z prawem prasowym i autorskim, polityki kulturalnej państwa i samorządu terytorialnego oraz finansowania kultury w warunkach integracji europejskiej.
Poziom kompetencji w zakresie języków obcych
Nauka języka angielskiego (możliwość także dodatkowej nauki języków: niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego, hiszpańskiego) zgodnie z ustaleniami Studium Języków Obcych dla studiów kulturoznawczych - z uwzględnieniem słownictwa branżowego.
Sugerowane szkolenia specjalistyczne i certyfikaty uzupełniające wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie studiów
* techniki negocjacji
* rekrutacja i selekcja kadr
* rozwiązywanie konfliktów w zespołach
* szkolenie językowe na poziomie first certificate
Przygotowanie praktyczne
Rodzaje i formy kształcenia praktycznego
Praktyka w różnych instytucjach i placówkach kulturalnych takich jak galerie, muzea, kina, teatry, instytucje życia muzycznego, wydawnictwa, media publiczne i niepubliczne; także: administracja samorządowa i organizacje pozarządowe, fundacje i stowarzyszenia realizujące zadania kulturalne, w firmy impresaryjne i grupach producenckie oraz instytucje międzynarodowe związane z kulturą.
W toku studiów przewidziano również cykliczne spotkania z menedżerami i animatorami życia kulturalnego.
Perspektywy zatrudnienia
Przewidywane miejsca pracy absolwenta stanowią:
- placówki kulturalno-oświatowe o szerokim zakresie działania (jak domy kultury)
- placówki o określonym zakresie działania, jak galerie, biura wystaw artystycznych, muzea, skanseny, kina, teatry
- wydawnictwa, media
- ośrodki naukowo-badawcze
- administracja państwowa i samorządowa realizująca zadania z zakresu kultury i sztuki
- firmy impresaryjne, grupy producentów
- organizacje pozarządowe, fundacje i stowarzyszenia realizujące zadania kulturalne
* instytucje międzynarodowe, związane z integracją europejską, w szczególności w zakresie kultury
Uzupełnienie wykształcenia
Absolwent studiów licencjackich kulturoznawstwa ma pełną możliwość podjęcia studiów II stopnia, magisterskich, na wszystkich polskich uczelniach prowadzących tego typu studia kulturoznawcze. Może też podjąć studia zagraniczne np. Na kierunku zarządzanie kulturą w Hohschule w Helbronn w Niemczech, z którą to uczelnia WSG ma podpisana umowę o współpracy.
Program studiów
Przedmioty podstawowe:
Historia filozofii
Logika i metodologia nauk humanistycznych
Semiotyka kultury
Historia kultury
Socjologia kultury
Wprowadzenie do antropologii kulturowej
Komunikacja społeczna i kulturowa
Społeczeństwo informacyjne
Wiedza o sztuce
Historia literatury
Wiedza o literaturze
Wiedza o sztukach plastycznych
Wiedza o muzyce
Wiedza o filmie
Wiedza o teatrze
Komparatystyka
Warsztaty artystyczne
Przedmioty kierunkowe:
Teorie kultury
Kultury współczesnego świata
Kultura audiowizualna
Wprowadzenie do organizacji instytucji kultury
Wprowadzenie do animacji kultury
Diagnozowanie potrzeb społecznych
Kultura języka
Warsztaty dziennikarskie
Dziedzictwo kulturowe regionu
Wykłady do wyboru
Przedmioty specjalnościowe:
Zarządzanie i marketing w kulturze
Organizacja i animacja kultury w praktyce
Organizacje pozarządowe w kulturze – warsztaty
Projekty Unii Europejskiej w zakresie kultury – warsztaty
Polityka kulturalna państwa i samorządu kulturalnego
Finansowanie kultury w warunkach Unii Europejskiej
Metody animacji kultury