Praktyki
1. Praktyka zawodowa dla kandydatów na zarządców nieruchomości nie może trwać krócej niż sześć miesięcy, z tym że liczba godzin przeznaczona na realizację programu praktyki nie może być mniejsza niż dwieście.
2. W ramach praktyki zawodowej, o której mowaw ust. 1, kandydat na zarządcę nieruchomości:
1. uczestniczy w wykonywaniu czynności wymienionych w art. 185 ust. 1 i 1a ustawy;
2. samodzielnie sporządza plan zarządzania nieruchomością;
3. zapoznaje się ze sposobem korzystania z rejestrów i ewidencji prowadzonych przez sądy, gminy oraz starostów, a także z innych dokumentów znajdują.cych się w posiadaniu urzędów i instytucji, zawie.rających niezbędne informacje wykorzystywane w zarządzaniu nieruchomościami, o których mowa w art. 186 ust. 6 ustawy.
3. W ramach praktyki zawodowej kandydat na zarządcę nieruchomości zapoznaje się w szczególności:
1. z formami organizacyjno-prawnymi, w jakich zarządca nieruchomości może prowadzić działalność zawodową zarządzania nieruchomościami, oraz z organizacją i metodami ich pracy;
2. z czynnościami zarządcy nieruchomości przed podpisaniem umowy, w tym:
1. dokonuje oględzin nieruchomości oraz jej otoczenia, ocenia jej stan techniczny, potrzeby w zakresie remontów i konserwacji, a także możliwości dokonania zmian w celu poprawy efektywności gospodarowania,
2. przygotowuje projekt umowy o zarządzanie nieruchomością;
3. z zakresem czynności zarządzania wybraną nieruchomością, a także z obsługą techniczną budynku;
4. ze sprawozdawczością sporządzaną przez zarządcę nieruchomości;
5. z zarządzaniem różnego rodzaju nieruchomościami, w tym publicznymi, mieszkaniowymi i przeznaczonymi pod usługi."
Obowiązek zaliczenia praktyki określonej przez Ministra Infrastruktury spoczywa na studencie/absolwencie. Uczelnia służy pomocą w kontakcie z kompetentnymi stowarzyszeniami zarządców z naszego regionu.
Szczegółowe informacje
Administrowanie i Obrót Nieruchomościami (zarządzanie nieruchomościami)
Sylwetka absolwenta
Absolwent posiada umiejętności posługiwania się ogólną wiedzą z zakresu nauk społecznych, zwłaszcza nauk o prawie i o administracji, oraz podstawową wiedzą ekonomiczną. Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy w pracy zawodowej z zachowaniem zasad etycznych. Jest przygotowany do pracy urzędniczej w różnych rodzajach administracji publicznej - tak rządowej, jak i samorządowej - oraz do stosowania prawa w instytucjach niepublicznych. Absolwent jest przygotowany do samodzielnego doskonalenia i uzupełniania nabytej wiedzy i umiejętności w warunkach postępu procesów integracyjnych w Europie. Absolwent potrafi rozwiązywać problemy zawodowe, posiada umiejętności komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy, sprawnego posługiwania się dostępnymi środkami informacji i techniki biurowej, aktywnego uczestniczenia w pracy grupowej oraz organizowania i kierowania niewielkimi zespołami. Potrafi samodzielnie podjąć i prowadzić działalność gospodarczą, wykazując się znajomością prawa i umiejętnością jego stosowania w praktyce. Powinien znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu administracji, prawa i ekonomii, w stopniu koniecznym do wykonywania zawodu. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Przedmioty kształcenia ogólnego: język obcy, technologia informacyjna, ochrona własności intelektualnej, bezpieczeństwo i higiena pracy z ergonomią, wstęp do filozofii, wstęp do psychologii, socjologia i metody badań socjologicznych, logika prawnicza, etyka zawodowa, Public Relations, wstęp do politologii, metody badań naukowych, metodyka pisania pracy dyplomowej, wychowanie fizyczne.
Przedmioty podstawowe: podstawy prawoznawstwa, historia administracji, nauka o administracji, konstytucyjny system organów państwowych, prawo administracyjne, makro- i mikroekonomia, publiczne prawo gospodarcze, organizacja i zarządzanie w administracji.
Przedmioty kierunkowe: prawo cywilne z umowami w administracji, instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej, finanse publiczne i prawo finansowe, prawo pracy i prawo urzędnicze, socjologia pracy i organizacji, zamówienia publiczne, prawo karne i prawo wykroczeń, statystyka z demografią, legislacja administracyjna, postępowanie egzekucyjne w administracji, ustrój samorządu terytorialnego, organizacja i techniki pracy biurowej, organizacja ochrony środowiska, kontrola administracji, techniki negocjacji i mediacji w administracji, protokół dyplomatyczny i etykieta w administracji.
Wybrane przedmioty specjalnościowe:
Wprowadzenie do zarządzania nieruchomościami, sylwetka zarządcy nieruchomości, otoczenie prawne zarządzania nieruchomościami, ekonomiczne aspekty zarządzania nieruchomościami, plan zarządzania nieruchomością, techniczne aspekty zarządzania nieruchomościami, procedury w zarządzaniu nieruchomościami, zarządzanie nieruchomościami o funkcjach mieszkaniowych, zarządzanie nieruchomościami inwestycyjnymi, zarządzanie nieruchomościami instytucjonalnymi, zarządzanie zasobami nieruchomościowymi, rynek nieruchomości, umiejętności interdyscyplinarne.
1 stycznia 2008 roku weszła w życie nowelizacja przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami w części dotyczącej wykonywania działalności zawodowej w dziedzinie zarządzania nieruchomościami. Nowelizacja ta zmieniła m.in. wymogi, które muszą spełnić osoby ubiegające się o nadanie licencji zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami.
Osoby z wyższym wykształceniem, ukończonymi studiami podyplomowymi oraz praktyką zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami mogą otrzymać licencję zawodową zarządcy nieruchomości bez konieczności złożenia egzaminu przed Państwową Komisją Kwalifikacyjną.
Przepis art. 187 ustawy o gospodarce nieruchomościami otrzymał brzmienie:
1. Licencję zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami nadaje się osobie fizycznej, która:
1. posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2. nie była karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe;
3. posiada wyższe wykształcenie;
4. ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania nieruchomościami;
5. odbyła praktykę zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, nie dotyczy osoby, która ukończyła studia wyższe, których program uwzględnia co najmniej minimalne wymogi programowe dla studiów podyplomowych w zakresie zarządzania nieruchomościami.
2a. Stwierdzenie, ze program studiów wyższych uwzględnia minimalne wymogi programowe dla studiów podyplomowych w zakresie zarządzania nieruchomościami następuje na podstawie zaświadczenia uczelni.
"
Kandydat powinien złożyć do Ministra Infrastruktury wniosek o nadanie licencji zawodowej. Formularz wniosku znajduje się na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów określonych odpowiednio w art. 182 ust. 1 i 187 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz dowód uiszczenia opłaty za postępowanie kwalifikacyjne.
Złożone wnioski będą podlegały rozpatrzeniu przez Państwową Komisję Kwalifikacyjną, powołaną przez Ministra Infrastruktury, która w tym przypadku będzie przeprowadzała postępowanie jednoetapowo, bez udziału kandydata. Terminy i miejsca przeprowadzenia postępowań kwalifikacyjnych podawane są przez ministra w osobnym komunikacie.