Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Sylwetka absolwenta
Misja
1.Cele kształcenia
We współczesnej gospodarce opartej na wiedzy i kompetencjach, zarządzanie zasobami ludzkimi nabiera coraz większego znaczenia szczególnie jako czynnik konkurencyjności współczesnych organizacji. Obecnie kwestie personalne przyjęły wymiar strategiczny i stały się podstawą skutecznego zarządzania. Pozyskiwanie właściwych ludzi, efektywne wykorzystywanie ich wiedzy i umiejętności w osiąganiu celów organizacji stanowi nową jakość zarządzania i wymaga nowych umiejętności menedżerskich.
Celem kształcenia w ramach tej specjalności jest zatem opanowanie przez studentów wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z problematyką zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście strategii firmy, jej struktury organizacyjnej oraz czynników zewnętrznych.
2.Postawy
Absolwent kierunku socjologia, specjalności zarządzanie zasobami ludzkimi powinien nie tylko być gotowy do podejmowania zadań zawodowych, ale także świadomy społecznej odpowiedzialności, związanej z pracą z innymi ludźmi, gotowy do jej podejmowania także w ramach aktywności pozazawodowej - obywatelskiej oraz chętny do nieustannego podnoszenia swoich kwalifikacji i dzielenia się nimi. Różnorodność działań pozadydaktycznych podejmowanych w Uczelni daje możliwość uświadomienia i ukształtowania tego rodzaju otwartości i odpowiedzialności.
Kompetencje
3. Rodzaj i zakres posiadanej wiedzy
1. Geneza i rozwój koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi a także jej współczesne ujęcie.
2. Uwarunkowania specjalności: kontekst, strategiczny wymiar, kultura organizacyjna.
3. Analiza wewnętrznego i zewnętrznego rynku pracy.
4. Planowanie zatrudnienia; kształtowanie stanu i struktury zatrudnienia, rekrutacja i selekcja personelu.
5. Profesjonalna organizacja i realizacja funkcji personalnej w firmie.
6. Kierowanie ludźmi w organizacji: rozpoznanie i rozumienie zachowań ludzi w środowisku pracy; komunikowanie, motywowanie, przewodzenie, delegowanie, praca zespołowa.
7. Zarządzanie procesem oceniania pracowników: zasady, kryteria, metody i techniki oceniania.
8. Rozwój wartości kapitału ludzkiego: strategie, instrumenty, podmioty rozwoju, proces szkoleniowy, ścieżki kariery zawodowej.
9. Tworzenie systemów wynagrodzeń.
10. Warunki i stosunki pracy.
11. Teorie organizacji i zarządzania.
12. Prawo pracy.
13. Laboratorium treningu kierowniczego.
4. Formy kształcenia i poziom kompetencji w zakresie języków obcych
Konieczna dobra znajomość języka angielskiego. Przydatna znajomość drugiego języka obcego.
Nauka języka angielskiego (jako języki dodatkowe: niemiecki; rosyjski; francuski; hiszpański i inne) przy pomocy nowoczesnych metod nauczania (lab. językowe; konwersatoria itp.) oraz w zakresie słownictwa branżowego (nauk społecznych - głównie socjologicznego) umożliwia absolwentowi praktyczne posługiwanie się nim w pracy; kontaktach i badaniach, przede wszystkim - przy wymianie doświadczeń z praktykami z innych krajów oraz budowaniu zespołów ponadnarodowych.
5. Umiejętności zawodowe
Absolwent tej specjalności powinien wykazywać się umiejętnościami:
1. Teoretycznego diagnozowania rzeczywistości społecznej, organizacyjnej i grup ludzkich.
2. Pozyskiwania pracowników.
3. Przeprowadzania adaptacji pracowniczej
4. Motywowania, wynagradzania i oceniania pracowników a także planowania ich rozwoju oraz kształtowania karier pracowniczych.
5. Komunikowania się, rozwiązywania problemów i negocjowania.
6. Diagnozowania dysfunkcji w systemie społecznym organizacji jak: dyskryminacja, mobbing, molestowanie.
Przygotowanie praktyczne
6. Rodzaje i formy kształcenia praktycznego.
Student powinien odbyć przynajmniej dwie profilowane praktyki zawodowe w działach personalnych: firm, przedsiębiorstw państwowych, prywatnych podmiotów gospodarczych, w administracji publicznej, jednostkach samorządowych urzędów gmin, starostw, służb mundurowych oraz w firmach zajmujących się doradztwem personalnym lub konsultingiem.
7. Sugerowane szkolenia specjalistyczne i certyfikaty uzupełniające wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie studiów.
Wskazane studia podyplomowe, szkolenia, kursy, warsztaty z zakresu:
1. Rozwoju osobistego i zawodowego.
2. Komunikacji interpersonalnej.
3. Rozwiązywania konfliktów w zespołach.
4. Kreatywności.
5. Motywowania.
6. Negocjowania.
7. Oceniania, rekrutacji i selekcji kadr.
8. Organizacji czasu pracy.
9. Planowania rozwoju i szkoleń.
10. Przewodzenia grupie.
11. Zarządzania projektami.
12. Zarządzania zmianą.
13. Organizacji i zarządzania.
14. Akademia trenera i coacha
8.Uprawnienia do wykonywania zawodu:
Absolwent po ukończeniu studiów musi stale pogłębiać swoją wiedzę a także uczestniczyć w szkoleniach i treningach interpersonalnych wskazanych w punkcie 6. Powinien również samodzielnie znaleźć pracę, by aktywnie zdobywać doświadczenie zawodowe, dzięki czemu sprecyzuje swoje zainteresowania zawodowe i wówczas łatwiej mu będzie specjalizować się w określonej dziedzinie ZZL.
9. Możliwości zatrudnienia - przewidywane stanowiska i miejsca pracy.
1. Specjalista ds. Zarządzania zasobami ludzkimi w działach personalnych, również działach kadr i płac, w różnych typach przedsiębiorstw i instytucji,
2. Menedżer zarządzający pracą zespołów ludzi,
3. Doradca personalny, odpowiedzialny za rekrutację i derekrutację personelu oraz zarządzanie wynikami pracy,
4. Menedżer i Specjalista w firmach doradztwa personalnego,
5. Doradca zawodowy lub personalny w biurach pracy, doradzający poszukującym pracy i poszukującym odpowiednich pracowników,
6. Konsultant do spraw personalnych w instytucjach publicznych, samorządowych i pozarządowych.
Uzupełnienie wykształcenia
10. Możliwości i wskazania do dalszego kształcenia na kolejnych poziomach studiów.
- Studia magisterskie i doktoranckie.
- Studia podyplomowe.
11. Możliwości podejmowania studiów za granicą, (na jakim etapie studiów, w jakich krajach i uczelniach).
W związku z tym, że zagadnienia związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi są zazwyczaj omawiane w ramach specjalizacji na kierunkach tj. socjologia, psychologia czy zarządzanie, podejmowanie studiów za granicą będzie odbywało się na warunkach ustalonych w ramach poszczególnych kierunków, najczęściej po trzech latach, we wszystkich krajach rozwiniętych.
Program studiów
Przedmioty podstawowe
Wstęp do socjologii
Antropologia kulturowa
Systemy i struktury społeczne
Procesy społeczne
Psychologia społeczna
Dynamika zmian współczesnego społeczeństwa polskiego
Komunikacja społeczna - warsztaty
Historia myśli społecznej
Historia socjologii
Elementy psychologii
Przedmioty kierunkowe
Metody statystyczne w socjologii
Metody badań socjologicznych
Demografia społeczna
Etyczne i praktyczne problemy zawodu socjologa
Współczesne teorie socjologiczne
Przygotowanie i realizacja projektu badawczego
Analiza danych z zastosowaniem pakietu SPSS
Socjologia kultury
Wykład monograficzny z zakresu kulturoznawstwa
Rzeczywistość społeczna - perspektywy teoretyczne (konwersatorium)
Teorie komunikacji społecznej
Socjologia przedmiotowa (dwa wykłady do wyboru z wymienionych: socjologia miasta i wsi, socjologia reklamy, socjologia organizacji, socjologia turystyki, socjologia obrazu, socjologia turystyki, socjologia czasu wolnego )
Prawo dla socjologów
Wykład monograficzny
Przedmioty specjalnościowe
Prawo pracy
Podstawy marketingu
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Selekcja i dobór kadr
Teorie organizacji i zarządzania
Komunikacja interpersonalna w organizacji
Nowoczesne technologie w zarządzaniu zasobami ludzkimi
Kultura organizacyjna
Zarządzanie czasem
Socjologia pracy
Wykład do wyboru - ekonomiczny
Seminarium dyplomowe