Korzyści ze szkolenia: Dzięki praktycznemu charakterowi kursu uczestnicy posiądą aktualną wiedzę niezbędną do efektywnej pracy jako rekruter, m.in:
- sporządzania profilu kandydata,
- doboru właściwych źródeł pozyskiwania kandydatów i tworzenia atrakcyjnych ogłoszeń o pracę, analizy otrzymanych aplikacji.
- Zdobędą umiejętność prowadzenia profesjonalnych wywiadów selekcyjnych,
- doboru właściwego kandydata do stanowiska,
- zapoznają się także z innymi skutecznymi technikami rekrutacyjnymi i narzędziami dostępnymi na naszym rynku.
- Będą również przygotowani do planowania i organizowania całego procesu rekrutacji i selekcji
w firmie,
- budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy na rynku oraz
- efektywnej współpracy z klientem (wewnętrznym i zewnętrznym).
Czas trwania: 4 dni,zajęcia w godz. 9-16.
Forma zajęć: mini-wykłady, mini-prezentacje, dyskusje moderowane, praca w zespołach.
PROGRAM KURSU:
1. Wprowadzenie:
- definicja pojęć: rekrutacja i selekcja,
- dobór strategii rekrutacyjnej do strategii firmy i planowanie potrzeb kadrowych,
- etapy procesu rekrutacji i selekcji.
2. Rozpoczęcie procesu rekrutacji i selekcji:
- podjęcie decyzji o zatrudnieniu i uwarunkowania formalne,
- etapy i informacje kluczowe dla organizacji procesu rekrutacji i selekcji.
3. Określenie profilu kandydata:
- kryteria formalne, zakres obowiązków i odpowiedzialności oraz kluczowe kompetencje,
- sposoby budowania profilu kandydata,
- dobór właściwych technik i narzędzi rekrutacyjnych.
4. Dobór efektywnych źródeł pozyskiwania kandydatów:
- ogłoszenia w prasie, wortalach i serwisach internetowych,
- baza danych kandydatów i źródła wewnętrzne,
- inne źródła i niekonwencjonalne możliwości dotarcia do kandydatów,
- współpraca z firmami doradztwa personalnego,
- wybór najlepszego źródła w zależności od profilu kandydata i pracodawcy,
- podaż kandydatów o określonej specjalności na rynku.
5. Konstruowanie ogłoszenia rekrutacyjnego:
- aspekty prawne związane z rekrutacją i selekcją,
- treść i wygląd ogłoszeń rekrutacyjnych,
- budowanie wizerunku pracodawcy.
6. Analiza otrzymanych aplikacji:
- analiza cv, listów motywacyjnych i innych otrzymanych dokumentów,
- kryteria wyboru kandydatów do dalszych etapów selekcji.
7. Telefoniczna rozmowa kwalifikacyjna:
- rozmowa telefoniczna jako pierwszy etap selekcji,
- standardy prowadzenia rozmów telefonicznych.
8. Przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych:
- logistyka wywiadów z kandydatami,
- kwestionariusz rozmów kwalifikacyjnych i przygotowanie się do wywiadu z kandydatem,
- sposoby prowadzenia notatek z rozmów,
9. Wywiad selekcyjny z kandydatem:
- etapy rozmowy kwalifikacyjnej,
- budowanie właściwej atmosfery spotkania,
- rodzaje pytao i ocena ich efektywności,
- weryfikacja cv,
- metoda epizodyczna i wywiad kompetencyjny,
- badanie motywacji kandydata do pracy na danym stanowisku,
- błędy popełniane najczęściej podczas rozmów kwalifikacyjnych,
- komunikacja niewerbalna oraz elementy skutecznej komunikacji z kandydatem.
10. Wybór odpowiedniego kandydata:
- kluczowe kryteria i proces wyboru,
- raport o kandydacie,
- składanie oferty pracy wybranemu kandydatowi,
- informacja zwrotna dla kandydatów odrzuconych,
- zatrudnienie kandydata, wprowadzenie do firmy i ocena po okresie próbnym.
11. Pozostałe techniki i narzędzia selekcyjne:
- Assessment Center,
- testy psychologiczne, kwestionariusze osobowości i testy wiedzy,
- próbki pracy, panele dyskusyjne oraz pozostałe techniki i narzędzia,
- referencje,
12. Proces rekrutacji i selekcji w firmie:
- polityka personalna a strategia rekrutacyjna,
- procedury i instrukcje związane z rekrutacją i selekcją,
- budowanie budżetu rekrutacyjnego,
- oprogramowanie do zarządzania procesami rekrutacyjnymi w dużej firmie,
- employer branding,
- rola specjalisty HR w organizacji i ścieżka kariery,
- rodzaje serwisu rekrutacyjnego, budowanie relacji z klientem wewnętrznym i zewnętrznym
oraz efektywna współpraca z biznesem,
- rynek usług rekrutacyjnych.