Szczegółowe informacje
W ostatnich latach obserwujemy wyraźny wzrost negatywnych zachowań dzieci i młodzieży wobec siebie nawzajem, jak również wobec dorosłych. Doniesienia naukowców w tym zakresie są alarmujące. Wiadomym jest, że źródłem tych niewłaściwych zachowań są przede wszystkim dysfunkcyjne i patologiczne środowiska wychowawcze. Dzieci doświadczając urazowych sytuacji budują na ich podstawie nieadekwatne przekonania o rzeczywistości, a poprzez sztywne powielanie schematów zachowań utrwalają nieprawidłowe wzorce. Jednym ze sposobów eliminowania zarówno przyczyn, jak i przejawów tych zaburzeń i jednocześnie stworzenie dzieciom i młodzieży szansy na godną realizację celów życiowych, jest zorganizowanie im pomocy socjoterapeutycznej. Tu w trakcie spotkań grupowych terapeuci pomagają uczestnikom zajęć w dokonaniu zmian tych patologicznych wzorców poprzez dostarczenie im odpowiednio zaplanowanych i zorganizowanych doświadczeń społecznych. Socjoterapia może być realizowana w placówkach oświatowych (szkoły, poradnie), jak również w placówkach resortu pomocy społecznej. Badania prowadzone przez GUS wykazują, iż w roku szkolnym 2005/2006 aż 26215 uczniów z całego kraju skorzystało z zajęć socjoterapeutycznych w szkołach, z tego w województwie warmińsko-mazurskim tylko 913 (a w innych województwach, np. pow.2000). Istnieje więc ogromna potrzeba przygotowania kadry, która podjęłaby się udzielania specjalistycznej pomocy dzieciom i młodzieży w naszym województwie.
Praca socjoterapeuta jest szczególną formą pomocy psychologicznej, działalnością wymagającą gruntownej wiedzy merytorycznej, jak i wysokich umiejętności oddziaływań terapeutycznych. Praca terapeuty wymaga od niego wglądu we własne doświadczenia, świadomości własnych możliwości i ograniczeń, odpowiedzialności za swoje zachowania (reakcje). Dojrzałość terapeuty jest koniecznym warunkiem w pracy z dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych. Stąd duży nacisk na rzetelne przygotowanie odpowiedniej kadry w ramach podyplomowych studiów socjoterapii. Pozwoli to na zmniejszenie patologii. Im większa będzie grupa wykwalifikowanych socjoterapeutów, tym większe szanse dzieci na uzyskanie wcześniejszej pomocy.